A Vectrix gyártó cége az Amerikai Egyesült Államokban 1996-ban jött létre egyetlen céllal: létrehozni egy teljesen tiszta üzemű, környezetbarát városi közlekedési járművet. A vezető mérnökök és tervezők már a folyamat legelején letették voksukat a tisztán elektromos üzem mellett, hiszen a kitűzött célokat csak így látták megvalósíthatónak. Az elképzelt járműnek mindemellett kellően nagy teljesítményűnek, stílusosnak és teljes használati értékűnek kellett lennie.
Több mint tíz évvel később, 2007-ben világszerte piacra dobták munkájuk eredményét, a Vectrixet. A két személynek elegendő hely, a megfelelő teljesítmény – 100 kilométer per órás csúcssebesség, 6,8 másodperces gyorsulás nyolcvanas tempóra -, valamint a kor elvárásainak megfelelő formatervezés valóban vonzó lehetőséggé tették az újdonságot. Olyan jármű született tehát, amelynek segítségével csökkenthető a kőolajkészletek apadása, illetve javítható a városi közlekedés minősége a dugók csökkentésétől a parkolási problémák áthidalásáig, hogy a légszennyezésről és a szmogriadókról ne is beszéljünk.
Korábban többször is beszámoltunk már erről a csodásnak tűnő újdonságról, mégis földbe gyökerezett a lábam, amikor a Budapest Motor Kiállításon szembetaláltam magam egy piros és egy fehér Vectrix robogóval az egyik stand előtt. Néhány ismerkedő mondat után már a nyeregben ültem, és azon melegében, az A pavilon piros szőnyegén megtettem első hang nélküli métereimet. Annyira tetszett, hogy azonnal meg is beszéltünk egy találkozót a kiállítás utáni hétre.
A Budapest Motor Kiállítás legnagyobb meglepetése számomra az volt, hogy rátaláltam erre a járműre
Fotó: Gáti Csaba
A Vectrix az utcán is éppen úgy néz ki, mint bármely benzinégető testvére. Amennyiben felületesen vesszük szemügyre, semmi nem utal másságára. Az alaposabb szemrevételezés során tűnik fel, hogy a hátsó traktusban minden más, mint megszoktuk. Nincs motorblokk, légszűrő, és legfőképpen nincs kipufogó sem. Ideje tehát megismerni a gépezet működésével!
A dolog ugye azzal kezdődik, hogy nem tankolunk, hanem feltöltünk. Az ülés alatti hosszú kábelt kell egy fali konnektorhoz csatlakoztatni, hogy a robogó néhány óra alatt harcra kész állapotba kerüljön. Ezután nem beindítani kell, hanem \üzemkész állapotba\ helyezni. Ezt egyrészt a gyújtáskulcs elfordításával, majd a két fékkar kis átfedéssel történő behúzásával érjük el. Ekkor a műszerfal bal oldali információs kijelzőjén a \Ready\ mellett megjeleni a \GO\ felirat, azaz már mehetünk is.
Az elindulás ugyanúgy történik, mint egy hagyományos robogón: simán meghúzzuk a gázt. Ami persze nem az, hanem egy potméter, amelynek elcsavarásával tolatni is tudunk: amennyiben álló helyzetben előrefelé forgatjuk, szép finoman kifarolhatunk a parkolóból. \Hagyományosan\ hátrafelé tekerve persze előre indul a motor. Még egy különlegessége a \gázkarnak\ a motorfék-üzem: amennyiben menet közben működtetjük a megszokottal ellenkező irányban, az elektromotor erősen lassítja a robogót, sőt tölti az akkukat is.
A Vectrix \fedélzete\ és vezetése teljesen megegyezik egy benzines robogóéval. Két jelentős változás, hogy nincs hangja, valamint hogy a \gázt\ előre csavarva igen erőteljes motorfékkel gazdálkodhatunk
Egyéb érdekesség még a szokásostól kissé eltérő műszerfal, amelynek már említett bal oldali folyadékkristályos kijelzőjén folyamatosan figyelemmel kísérhetjük a becsült távolságot, amelyet a maradék töltéssel megtehetünk. A jobb oldali kerek műszeren pedig az akkumulátorok töltöttségét láthatjuk – ezt sem árt folyamatosan figyelni, hiszen a \tankolás\ kissé körülményesebb és hosszabb ideig tart, mint pár liter benzin tankba löttyintése.
Éppen olyan vezetni, mint bármely kényelmes maxi-robogót. Az elektromotoros meghajtást azonban kicsit szokni kell. Nekem kimondottan tetszett
Eljött hát a várva várt pillanat, hogy a budapesti forgalomban is kipróbálhassam a járgányt. Az elindulásban csupán annyi furcsaság van, hogy a \GO\ felirat megjelenése után sem hallunk semmilyen hangot. Amint megcsavarjuk a potmétert, viszonylag visszafogott dinamikával indul el a Vectrix. Ez arra elegendő, hogy ne tapossanak el az autók, de a 65 newtonméteres forgatónyomaték ismeretében kicsit többre számítottam. Ennek oka, hogy a számítógép hozzávetőleg ötvenes tempóig korlátozza az elektromotor teljesítményleadását, ezzel védekezve a cellák túlságosan gyors lemerülése, illetve a hátsó kerék elforgása ellen. Amint elérjük a korlátozás határát, érezhetően komolyan feljavul a gyorsulás dinamikája: ötventől kilencvenig határozottan élvezetesen röppen fel a jármű.
Az importőr megjegyzése:
\Itt szerintem kicsit félreérthető a dolog. Könnyű úgy érteni, hogy egy-két élvezetes kigyorsítás után 15-20 km-t csökken a hatótáv, amelynek egy részét visszatáplálással még meg lehet \menteni\. Ez azonban nem így van, csak a számítógép által megjósolt hatótáv csökken le ennyire, a tényleges hatótáv csak 1-2 km-rel csökken kis számú ám masszív gyorsítás miatt. A számításnak a vezető legutóbbi néhány percének vezetési stílusa az alapja, innen, és az aktuális sebességből próbál következtetni a számítógép a még megtehető távra.\
Ennek persze ára van: amikor ráültem a motorra, 64 kilométernyi megtehető távolságot jelzett a műszer. Három-négy élvezetes gyorsulást követően ez visszaesett 27 kilométerre, így azonnal elkezdtem önmérsékletet tanúsítani. Kicsit visszafogottabb gázkezeléssel és az akkukat is töltő motorfék használatával hamar visszatornásztam közel ötvenre a maradék kilométerek számát. Apropó, motorfék! A Vectrix egyik legzseniálisabb része szerintem az elektromotor komoly lassítóerejének kihasználása. Amennyiben a forgalom ritmusában haladunk, a \gázkar\ előrecsavarásával olyan hatékonyan lassíthatjuk a robogót, hogy az üzemi fékekhez – amelyek mellesleg a Brembotól származnak, és abszolút hatékonyan működnek – hozzá sem kell nyúlnunk. Jellegzetesen troliszerű hang kíséretében – amely inkább jópofa, mint ciki – megállásig lassíthatunk, miközben töltjük is az akkumulátorokat.
Mit tud a gyakorlatban ez a zseniális újítás? Öt óra alatt tölthetjük fel az akkukat 100 százalékosan, ezzel normál városi tempóban (némi önmérséklet mellett) 70-80 kilométert tehetünk meg. Méghozzá igen olcsón, a jelenlegi villamosenergia-árak mellett 2 forintos kilométerköltség mellett. Amennyiben napközben megfáradna a töltésszintünk, munkahelyünkön vagy máshol két óra alatt nyolcvan százalékosra tölthetjük az akkukat, így gondoskodva további megtehető kilométerekről. Egyetlen bökkenő a jármű ára, amely egyelőre eléggé borsosnak nevezhető, egy 400-as nagyrobogóéval vetekszik. No de gondoljunk arra, megjelenésének idején az alumínium is drágább volt az aranynál! Később pedig milyen szép pályát futott be!
MŰSZAKI ADATOK | Vectrix VX-1 |
Motortípus | Szénkefe nélküli egyenáramú hub-elektromotor |
Teljesítmény (kW/LE) | 21/28.2 |
Forgatónyomaték (Nm) | 65 |
Akkumulátor típusa | NiMH |
Akkumulátor teljesítménye (kWh) | 3.7 |
Feszültség (V) | 125 |
Töltési teljesítmény (kW) | 1.5 |
Kisütési ciklusok száma | 1700 |
Várható akkumulátor-élettartam | 10 év / 80000 km |
Fékek elöl/hátul | Brembo tárcsafékek |
Első felfüggesztés | Marzocchi teleszkópok 35 mm belsőcső-átmérővel |
Hátsó felfüggesztés | Sachs kettős lengéscsillapítók állítható rugó-előfeszítéssel |
Első gumiabroncs | 120/70-14 Pirelli GTS23 |
Hátsó gumiabroncs | 140/60-13 Pirelli GTS24 |
Tömeg (kg) | 234 |
Tengelytáv (mm) | 1524 |
Ülésmagasság (mm) | 775 |
Legnagyobb sebesség (km/h) | 100 |
Gyorsulás 0-80 km/h sebességre (mp) | 6.8 |
Hatótávolság (km) | 55-100 a használat és a körülmények függvényében |
Lég-, CO2 és zajszennyezés | NINCS |