Onroad: Kedves Gábor, röviden elmeséled ennek a jogszabálynak a történetét?
Lakatos Gábor: Már 2002 óta lobbizunk a robogók rendszámozásáért. 2007 decemberében az Országgyűlés megszavazta a tervezetet, ami meg is jelent a Magyar Közlönyben. A tavalyi év folyamán folyamatosan kapcsolatban voltunk az illetékes szervekkel, de nem csak mi, importőrök, hanem a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke, dr. Győző Gábor úr is. Azonban soha nem kaptunk konkrét választ, hogy a végrehajtási utasítás mikorra és milyen formában várható. Képesek lettünk volna a rendelkezésünkre álló egy év alatt felkészülni bármilyen jogszabály végrehajtására, azonban ahogy az idő haladt előre, érezni kezdtük, hogy hiába emelkedett jogerőre a törvény, nem lesz belőle semmi. Hiszen 2008 novemberében még senki nem tudott semmi konkrétumot: milyen kötelezettségekkel jár a rendszámozás, mely hatóság előtt kell megjelenni a járműveknek, lesz-e időszakos műszaki ellenőrzés, vagyis általában csak kérdőjelek voltak, válaszok nem.
Onroad: Milyen előnyökkel jár, amennyiben rendszámkötelesek lesznek az 50 köbcentiméteres motorkerékpárok?
Lakatos Gábor: Végre megszűnne a jelenlegi balkáni állapot, európai szintű, átlátható helyzet lenne a járművek ezen utolsó, jogilag még rendezetlen szegmensében is. Megszűnne a szürkeimport, megszűnnének az ötvenesnél nagyobb, de olyan papírokkal közlekedő járművek az utakon, amelyeket ráadásul gyakran megfelelő vezetői engedély nélkül használnak.
Külföldön a robogós kiegészítők piaca is igen fontos
Onroad: Jelenleg ha mondjuk én kimegyek Olaszországba és behozok egy zárt furgonban 15 robogót, azokat simán eladhatom?
Lakatos Gábor: Igen. Hazahozol olyan járműveket, amelyek kint már szinte piacképtelenek, kis szakértelemmel összehegesztesz belőlük néhány szemre használható robogót és mindenféle műszaki ellenőrzés nélkül értékesítheted őket. Senki nem ellenőrzi, mekkora motor hajtja a robogót, milyen a fékrendszere és milyen az általános műszaki állapota, egyáltalán alkalmas-e a biztonságos közlekedésre. Ha nem akarsz, nem fizetsz a forgalmad után áfát, adót. Elképzelhető, milyen mértékben nehezíted ezzel meg a mi helyzetünket, akik mindent törvényesen teszünk.
Onroad: De mit zavarja ez a vevőt? Meg úgy általában a piacot, a többi robogóval közlekedőt?
Lakatos Gábor: Elmondom. Gondolj bele, ha vásárolsz egy új járművet egymillió forintért. Egy éves korában eladnád, ekkor a piaci értéke normálisan lenne 800000 forint. Azonban a piacon jelen vannak az ellenőrizetlenül oda került járművek, amelyek jelentősen csökkentik a te járműved értékét is – hiszen nyilván alacsonyabb áron hozták őket forgalomba –, így az egy éves motorod értéke csupán 600000 forint lesz. Így a jelenlegi helyzet konkrét anyagi veszteséget okoz az újraértékesítés során mindenkinek, aki jogilag tiszta, ezáltal érvényesíthető garanciával rendelkező robogót kíván vásárolni.
Onroad: Más hátrányokat is jelent a jelenlegi, rendszámozási kötelezettség nélküli, azaz átláthatatlan helyzet magának a fogyasztónak?
Lakatos Gábor: Rengeteget. Ameddig nem oldódik meg az egyedi azonosíthatóság, nem lehet biztosítást kötni a segédmotor-kerékpárokra. Kötelezőt nyilván lehet, sőt kell is, teljes körű cascót azonban nem. Amint ez lehetségessé válna, nem csupán a lopáskár elleni biztosítás oldódna meg, hanem a járművek finanszírozása is sokkal olcsóbbá válna, ami azonnali és érezhető haszonnal járna minden egyes vásárlónak, aki hitelre vásárol robogót. De mondok még érdekesebbet: azonnal lehetségessé válna jogilag tiszta lappal külföldön is közlekedni a kismotoroddal.
Onroad: Miért, ez most nem lehetséges? Tételezzük fel, elutazom lakóautóval külföldre, és el szeretném vinni a robogómat magammal, ahogy ezt teszik olyan rengetegen. Nem tehetem?
Lakatos Gábor: Dehogynem. Minden további nélkül kiviheted, azonban amint ott közlekedni próbálsz vele, ne adja az ég, megállít egy rendőr, és megkérdezi, hogy ez most itt micsoda, amin te ülsz, mit mondasz neki? Mi alapján fogja ő azonosítani a robogódat, mi alapján állapítja meg, mekkora motor hajtja és érvényes-e rá a vezetői engedélyed, vetted-e vagy loptad? Egyszóval egy ilyen egyszerű közúti ellenőrzés kimenetele mondjuk a francia Riviérán finoman szólva is kétséges. Amennyiben rendszámmal és forgalmival lenne ellátva ugyanez a jármű – mint ahogy ez természetes tőlünk Nyugatra mindenhol – semmilyen hasonló probléma nem merülhetne fel.
Onroad: De akkor kinek az érdekét szolgálja, hogy felfüggesztették a törvényt?
Lakatos Gábor: Látod ezt én sem értem. Rossz a fogyasztónak és rossz nekünk, jogszerűen működő importőröknek, kereskedőknek is. Továbbmegyek: rossz a magyar államnak is. A mai gazdasági válság idején, amikor minden fillérnyi többletbevételre szüksége lenne a költségvetésnek, kidobnak az ablakon több milliárd forintnyi bevételt, amelyet ez az egyetlen törvény jelentett volna, amennyiben végrehajtják. Tehát egyetlen „ágazat” jár jól a jelenlegi helyzettel – teszem hozzá, ugyanaz, amelyik eddig is jól járt –, mégpedig a fekete gazdaság. Amelyik ellen elvileg küzdeni kellene.
Onroad: Azért csak vannak olyanok, akik mondjuk nehezen, vagy egyáltalán nem tehették volna meg, hogy mondjuk 40-50000 forintos költséggel forgalomba helyezzék a segédmotor-kerékpárjaikat. Hiszen rengeteg olyan jármű van, amelynek az értéke el sem érné a rendszámosítás költségvonzatát.
Lakatos Gábor: Nyilvánvalóan minden további gond és probléma nélkül ki lehetett volna dolgozni egy olyan rendszert, amely értékarányosan, méltányos módon áthidalja ezt a problémát is. Nekünk sem érdekünk, hogy lehetetlen helyzetbe hozzunk bárkit, azonban minden tisztességes, adófizető magyar állampolgárnak érdeke lenne, hogy rend legyen ezen a téren is. Ennek a végrehajtási rendelkezésnek a kidolgozására az állami apparátusnak lett volna egy teljes éve, azonban nem történt semmi. Amennyiben megkérnek rá, mi nagyon szívesen együttműködtünk volna, azonban sajnos semmiféleképpen nem tudunk az illetékes hatóságokkal kétoldalúan kommunikálni.
Onroad: Véleményed szerint mi lesz most?
Lakatos Gábor: Látod, erről fogalmam sincs. Annyit tudunk, hogy ugyanaz a kiszámíthatatlanság maradt, ami volt eddig is. Sem a tisztességes kereskedőknek, sem a tisztességes állampolgároknak fogalmuk sincs, hogyan fog alakulni a magyarországi robogópiac jövője. Ez a kiszámíthatatlanság pedig rányomja a bélyegét több száz kereskedés több ezer munkatársának – ennyi ember megélhetéséről beszélünk! – a jövőképére. Ennyien vagyunk, akik nem tudunk tervezni. Senki számára nem kérdés, hogy egy autónak legyen rendszáma, forgalmija. Ugyanígy senki számára nem kérdés, hogy minden, 50 köbcentiméternél nagyobb motorkerékpárnak is legyen. Minden ilyen járműnek meg kell felelni a követelményeknek a műszaki vizsgákon, hogy részt vehessen biztonsággal a forgalomban. Nem értem, miben más egy segédmotor-kerékpár, miért nem lehet ugyanazon jogszabályokat itt is átültetni a gyakorlatba. Hogy mit hoz a jövő, arról sajnos fogalmunk sincs.
Nos, annyit tudtunk tehát meg, hogy továbbra is sok a kérdés és a teljes a bizonytalanság. Amennyiben el szeretnétek olvasni néhány, motorosoktól származó hozzászólást ezen a téren, érdemes megnézni a Motorozz.hu oldalon a jogszabály felfüggesztésével kapcsolatos hírt és annak kommentjeit. Mi a magunk részéről sajnos semmit nem tudunk hozzátenni a Lakatos Gábor által elmondottakhoz, csupán bízni benne, hogy egyszer ez az utolsó rendezetlen járműkategória is átlátható lesz, az Európai Unió többi országához hasonlóan.