A nagyon egyedi futómű
Az alsó villahíd jobb oldalához csatlakozik a kormányzás igen összetett mechanikai rendszerének kiindulásaEnnél sokkal komolyabb átalakításon esett át a futómű. Az EML oldalkocsi-építésének egyik alappillére a 14 vagy 15 colos, saját gyártású kerekek és autógumik alkalmazása. Ez, a kizárólag aszfalton használt, nagy teljesítményű fogatok egyenesfutása és irányíthatósága szempontjából nagyon jó elgondolás. Így az első, telelever futómű teljesen átalakult: az oldalkocsit is magán hordozó segédvázhoz csatlakozik az egykaros felfüggesztés, amely 165/65R14-es autógumival kapcsolódik az úthoz. A kormányzást az alsó villahíd jobb oldalához kapcsolt csuklós rúd juttatja el a kerékhez. A fékek szintén különlegesek: a felni belső, oldalkocsi felé eső mélyedésébe épített egy darab első tárcsát két, egymástól független, egydugattyús féktuskó lassítja. Ezek közül az elsőt a kézifék, míg a hátsót – a motor hátsó- és az oldalkocsi szintén tárcsás fékével együtt a lábfék lassítja. Így értelemszerűen a lábfék szerepe a mindennapos közlekedésben sokkal nagyobb, mint a szóló motorkerékpárok esetében.
A hátsó futómű szintén átalakult: a központi rugóstagos paralever felfüggesztés helyét jobbra áthelyezett, forgócsappal ellátott lengővilla vette át, amely természetesen magában foglalja a hajtást jelentő kardántengelyt is. A lábfékkel működtetett hátsó tárcsafék szintén egydugattyús, a hátsó felnin pedig 185/55R14-es abroncs virít.
Az oldalkocsi
A jármű lényege a kétszemélyes, 222 centiméter hosszú és 99 centiméter széles oldalkocsi. Két felnőtt férfi természetesen nem fér el benne, de két gyerek, illetve egy felnőtt és egy gyerek nagyon kényelmesen. Az ülések ennek érdekében aszimmetrikusan osztottak: a vezető felőli a keskenyebb, a külső a szélesebb. Együttes szélességük 78, a könyöktámaszokkal együtt azonban már 85 centiméter. Biztonsági öv mind a kettőhöz jár!
A felső rész kinyitásával hatalmas ajtó tárul, amelyen át kényelmesen jutunk el az elegáns oldalkocsi belsejébe. A szélvédelem a hatalmas szélvédőnek köszönhetően tökéletes, szükség esetén többfokozatú ventilátor javítja a klímakomfortot. Abban a kedvezőtlen esetben pedig, ha eleredne az égi áldás, egy könnyű vászontetővel lehet néhány mozdulattal kellemesebbé tenni a fogatban utazók közérzetét!
Tekintettel arra, hogy az EML-oldalkocsis BMW-vel akár négyen is elindulhatnak egy hosszabb túrára, tekintélyes méretű csomagtartó is az oldalkocsi részét képezi. Befogadóképessége 265 liter, amely számos kis- vagy sportkocsinak is becsületére válna.
Hogy a hosszabb túrák se okozzanak gondot, a BMW saját üzemanyagtartálya mellé egy 18 literes tartály kapott helyet az oldalkocsi csomagtartójának padlójában. A két tartály között a bal idomon elhelyezett kapcsolóval tudunk váltani, külön lámpa figyelmeztet a póttartály használatára, valamint az oldalkocsi belsejében, a vezető által jól látható helyen üzemanyagszint-jelző is informál ennek telítettségéről.
Vezetni és utazni
Az oldalkocsi külön tükröt kapott, ezt azonban inkább az utas tudja jól használni, mint a vezetőJómagam két éve ültem először oldalkocsis motoron, és nagyon megtetszett ez a teljesen sajátos közlekedési forma. (Egy mérsékelten működőképes oldalkocsis Jawa boldog tulajdonosának is mondhatom magam.) A motor nem dől, kizárólag a kormányzás irányába fordul, irányítása nagyon sajátos. A balos kanyarok könnyedén vehetők ezekkel a fogatokkal, hiszen a súly az oldalkocsi kerekére támaszkodik, a jobbosakban azonban nagyon kell vigyázni, hiszen ha egyszer elindul az oldalkocsi a levegőbe, könnyen borulás lehet a történet vége.
A BMW-fogat a széles oldalkocsinak hála, egész jól viselkedik ezekben a helyzetekben. A motor ereje bőségesen elég a testes szerkezet mozgatásához, sőt – a próba után azt mondom – több mint elég! Az egyenesfutás egészen kis sebességnél nem tökéletes, azonban a széles gumiknak hála hamar megjavul, és onnantól parádés. A végsebesség 180 kilométer/óra, amit azért csak sok-sok kilométer után vállalnék (talán) be. A kormányzás kis sebességnél nehézkes, a megfordulásokat pedig az alig-alig elforduló első keréknek – ez a sajátos első felfüggesztés nagy hátránya –, valamint a hiányzó hátrameneti fokozatnak „köszönhetően” nagyon alaposan meg kell tervezni.
Az oldalkocsiba való beszállás – tekintettel az alacsony építési módra – kicsit körülményes, azonban még az én 190 centiméteres testmagasságom mellett is nagyon kényelmes a hely! Utazni pedig egyenes fantasztikus! Közvetlen mellettem dorombolt a motor, enyhén éreztem a menetszelet – mint a legjobb kabriózás, bár ennyire közel talán semmi másban nincs a talaj!
Levél Ottó bácsitól
Cikkünk elkészítése után kaptunk egy levelet. Mivel a benne foglaltakkal maximálisan egyetértünk, és Ottó bácsit példaértékűnek tartjuk a ma motoros társadalma számára is, írását közzé tesszük:
Hi, fiúk, örülök nagyon, hogy Mackó megjegyezte apám tanitását, amely a mottónkká kellene hogy váljon. Május 24-én lesz 61 éve, hogy megkezdtem motoros pályafutásomat a képen látható R17-es oldalkocsis sport- BMW nyergében. Akkor a 12. szülinapomra az volt az ajándékom, hogy Budapest határátol én vezethettem Gyömrőig. Apám mögöttem ült a sociuson, anyám az oldalkocsiban. Útközben az első izzadság után megjött a bátorságom és célbavettem egy előttünk pöffögő motorost. Apám utasitása szerint megelőztem, amikor vagy 1 kilométer belátható útszakasz volt. Később apám elmagyarázta, hogy az előzés egyik alapfeltétele az \út beláthatósága\, ahol előzni akarunk. Ekkor mondta, hogy a \közút nem versenypálya\, a versenypályán nincsen ellenforgalom. A közúton a beláthatatlan szakaszokon minden pillanatban azzal kell számolni, hogy valami szemben jön, egy traktor, vagy bármi fordul be elénk, akár egy motoros, vagy kerákpáros is fekhet az úton. Ugyanez vonatkozik a dombos utakra is….. Különben az apám vezeti a képen látható fogatot a budaörsi GP-n 1948-ban. Jó utat és ésszel való motorozást kivánok Mindenkinek. Üdv. Ottó
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »