Jó néhány évvel ezelőtt az aszfalton és terepen egyaránt motorozó rájdereknek választani kellett: vagy zárt sisakban mentek off-roadozni, vagy krossz-szemüvegben kínlódtak az elemekkel az aszfaltos etapokon. Azután megjelentek a dual-sport sisakok, amelyek alatt gyakorlatilag egy plexivel ellátott terepbukót kell érteni. A forma – az előreugró áll (amely főleg a lassabb off-road szakaszokon és a nagyobb szájra eséseknél előnyös) és a napsütéstől jól védő sild – megmaradt, csupán szemüveg helyett rendes plexi védi arcunkat. Ezt egy pillanat alatt levehetjük, és már van is egy rendes terepbukónk. A kategória elterjedt, és hamar divat lett: a nagy túraendúrók tulajdonosai előszeretettel hordják – holott a terepes képességeikre valójában nincs semmi szükségük. Ennek a szegmensnek az felső részében található az Icon Variant, amelynek különlegesen fényezett, Thriller altípusát nyúzhattam néhány száz kilométeren át – így jóval alaposabban sikerült megismerni, mint a megszokott rövid menetpróbák során a bukósisakokat általában.
Sajnos lehetetlen a tesztet a belső tulajdonságokkal kezdeni. A Thriller festése ugyanis olyan elképesztően izgalmas és különleges, hogy azt önmagában hosszasan lehet csodálni. Amennyiben veszünk egy sima alap fejvédőt és rábízzuk egy igazi paintbrush művészre, akkor is kicsi rá az esély, hogy ennél szebb végeredmény jöjjön ki. Ezzel szemben a Variant Thriller gyári állapotában tudja ezt: igazi vámpírjelenet van rajta vérfarkasokkal, meg mindennel. Vérfagyasztó a fekete héjon formálódó történet!
Természetesen közben tudjuk, hogy nem olyan kézzel készült munka van a fejünkön, amelyből garantáltan egy létezik sártekénken – a Thriller fényezésből azért elég sok készül és kerül forgalomba világszerte. De az tuti, hogy nem fog minden sarkon szembejönni egy hasonló, vagy mire ez bekövetkezik, mi baromi sok rajongó pillantást fogunk összeszedni!
A funkcionalitás vizsgálatát kezdjük rögtön a kritikai észrevételekkel – bár ezekből nem lesz túl sok. Mindenekelőtt a bevezetőben vázolt többféle felhasználhatóság a Variant esetében csupán illúzió. Először is a plexi levétele kissé körülményes – de ez még nem akkora baj. Viszont az arcunk előtti kivágásba nem fér bele a krossz szemüveg – így a terepes használatot azonnal el is felejthetjük. Amit úgy mellesleg a magam részéről nem igazán sajnálok, hiszen a valóban prémium minőségű, nagyon igényes bélést összemocskolni egy egész napos porolás során, közben még rommá is izzadni a terepmotorozástól igénybe vett szervezetünk váladékával – hogy is mondja, finoman szólva kár lenne érte!
A vizor cseréje sem a leggyorsabb mozdulatok egyike. Ez már picit problémásabb terület, hiszen belső lehajtható napszemüveg híján a gyakorlatban lényeges, hogy a szikrázó napsütésben végigmotorozott órák után sötétedéskor feltegyünk egy víztiszta plexit. Ehhez szerszám nem feltétlen kell – egy ötforintos is megteszi -, de hosszú gyakorlással is időigényes marad a műveletsor – amelyet az alábbi videó külön be is mutat nekünk.
Egy szó mint száz, az Icon Variant igazából egy divatos túra- vagy városi bukósisak, amely a túraendúrósoknak, vagy az ilyen stílus iránt fogékony utcai fájtereknek jelent alternatívát. Nézzük hát, erre a felhasználási területre miként funkcionál!
Kevés rosszabb dolog van, mint egy túrán – vagy éppen a városi lótifuti során – belerohadni a sisakunkba. Nos ez az, ami a Variantban nem fog megesni velünk. Összesen hét helyen tud belépni az éltető menetszél – ráadásul ezek közül jó néhánynak még az intenzitását is állíthatjuk.
Először is van egy középső állszellőzőnk, amely a plexire irányítja a befelé suhanó levegőt – ezt egy sima kapcsolóval tudjuk nyitni vagy zárni. Azután két oldalsó állszellőzőnk, amelyek az állunkra és az arcunkra fújnak befelé – ezeket az állvédő belső részén nyithatjuk és csukhatjuk, ráadásul négy fokozatban! Ezek közül a két legszélső a teljesen zárt és a teljesen nyitott, a két középső pedig a köztük levő átmeneteket alkotja. A teljesen kihúzott pozícióban már városi sebességnél olyan mennyiségű szél vágódik befelé, amely csak a plexi nélküli nyitott bukókhoz mérhető. Tényleg olyan, mintha nem is lenne állvédője – a videóban nem megjátszásból álltam meg elzárni ezeket, mert a 12 fokos szép napos időben hatvan-hetven körül majdnem lefagyott a képem. Pedig állítólag nem vagyok nagyon didergős alkat – motoron legalábbis.
Folytatva a sort van még két homlokszellőzőnk, amelyeket a sild alatt, akár menet közben is könnyedén tudunk állítani – ráadásul itt is több lehetőségünk van, mert nem csak on-off pozíciók vannak, hanem egy közbenső is. Végezetül a fejünk tetejére is fújathatjuk a szelet – ehhez a sild tetején levő csúszkákkal nyithatjuk ki a csatornákat, hogy az aerodinamikailag alaposan megtervezett napellenző erre kialakított járata pontosan oda terelje a szemből érkező levegőt. Azt hiszem, nem állok neki kiszámolni a légáramlás intenzitásának lehetséges variációit – elégedjünk meg annyival, hogy amikor mindent kinyitunk, a szó szoros értelmében csak onnan vesszük észre a fejünkön levő sisakot, hogy nem fúj a szemünkbe a szél.
Sok sisak fordult már meg a fejemen életemben, és hosszú ideig meg voltam győződve róla, hogy a PinLock dupla plexis rendszere nélkül megoldhatatlan a helyzet. Aztán egyszer volt egymás után két Uvex dual-sport bukóm, amelyek bebizonyították, hogy igenis létezik páramentes vizor. (Sajnos a szellőzési rendszerük volt annyira elszúrva, hogy megváltam mindkettőtől – de ez nem tartozik szorosan ide.) Az Icon Variant szemvédője pontosan ugyanezt tudja: egy sima, minden torzítástól mentes plexi, amely soha, semmilyen körülmények között nem párásodik.
A szellőzés szempontjából jobb lett volna 37,8 fokos nyári kánikulában tesztelni a Variantot – a páramentesség vizsgálatára azonban tökéletes volt a kora tavaszi idő. A második használati napon vidékről kocogtam hazafelé vele, és amint lement a nap, a völgyekben egészen kellemes négy fokra esett vissza a külső hőmérséklet – miközben nem nagyon, de azért folyamatosan esett az eső. Természetesen minden szellőzőnyílást szorosan bezártam – jobban mondva korábban sem jutott eszembe kinyitni bármelyiket is -, és kíváncsiságból vadul fújtattam a kevéske légtérben. Az orromból és a számból kiáramló párát tökéletesen láttam, mégsem rakódott le egy fikarcnyi sem a plexire. Amit amúgy aznap reggel kívül-belül alaposan letisztítottam (sajnos előző nap is esett, és nagyon koszos lett), így biztosan nem valami gyárilag felkent kulimász tette átmenetileg páramentessé, hanem maga az anyaga ilyen – anno az Uvexek is tökéletesek maradtak hosszas nyúzás után is.
A Variant Thriller nem csupán megjelenésében felső kategóriás bukósisak, hanem kialakításának minden részletében is. Négy rétegű a héja: üvegszál, dyneema (ebből készülnek például az acélsodronyoknál sokkal erősebb műanyag tengerészeti sodronyok), karbon, majd a festési-finiselési részek alkotják – így a biztonság az Icon szerint garantált. A bélés is két külön anyagból áll: a keményebb, formatartóbb esik arcunk felé, míg a puhább ütéselnyelő réteg van kijjebb. Természetesen tervezetten vannak beépítve a légcsatornák is. Az összetettség ára a tömeg, amely a maga 1,6-1,7 kilójával nem a legkönnyebb a piacon – de valamit valamiért.
Külön előny, hogy a sisak abszolút testre szabható: amennyiben nem illeszkedik tökéletesen a kiválasztott méret, könnyedén cserélhetjük az arcpárnákat. Hiszen ugyanakkora koponya-körfogathoz társulhat penge-, vagy éppen hörcsög-szerű arcberendezéssel megáldott motoros is – így erre az opcióra az igényesebbeknek valóban szükségük is lehet.
A bélés egy, a szellőzést és a hőtartást kiválóan ötvöző HydraDry anyagból készült, amelynek izzadásmentességét nem tudtam kipróbálni, de hogy nem fáztam benne az említett négy fokban, azt bizton ki merem jelenteni. Feleslegesen tehát nem kavar be semmilyen levegő – ami fontos azoknak, akik télen vagy legalábbis hűvösebb időben sem teszik azonnal le a vasparipát.
Apropó, szél: mindenképpen kell beszélni a zajról is! Mivel a sisakot saját motoromon teszteltem – ezen szeretem a legjobban, mivel éppen a turbulens áramlások minimalizálása okán le van rombolva róla az eredeti szélvédő -, csak a valódi szélzajról tudok beszámolni. Az pedig szerencsére minimális. Egyedül az oldalsó- és a tarkóbélés illesztésénél kavart be kicsit a szél (szégyellem, de nem pont olyan a nyakam, mint az F1 pilótáknak) – amikor nem volt rajtam a vastagabbik csősálam. Amikor azt felhúztam a bukó aljáig, a jelenség meg is szűnt. Oldalszélre egyébként nem érzékeny a Variant – tehát ilyenkor szinte semmit nem nő a zajszint.
Az állszíj természetesen dupladés rendszerű, ami egy árnyalatnyi hátrány a “becsatoláskor” – ameddig az ember meg nem szokja, mert akkor az időtöbblet egészen minimálisra zsugorodik -, viszont hatalmas előny a biztonság terén: mindig tökéletesen szorosan illeszkedik, lehetetlen hogy kinyíljon egy bármilyen balesetben és nincs semmilyen csatt az amúgy életfontosságú ádámcsutkánk előtt. Nem véletlen, hogy rendes versenypályára csak ilyen zárszerkezettel engednek fel – a magam részéről ezt szeretem a legjobban.
Mindent együtt szemrevételezve azt mondhatjuk, hogy az Icon Variant Thriller egy rendkívül stílusos, különleges megjelenésű és minden részletében kiváló minőségű bukósisak. Nem a legkönnyebb és nem a legjobban variálható, viszont nagyon kényelmes, elképesztően szellőzik, valóban tökéletesen páramentes a plexije és a tapasztalataim alapján valóban szélcsatornában alakíthatták ki a sildjét – mert azt tényszerűen nem rángatja a szél. Így garantáltan nem fog rossz vásárt csinálni vele, aki rá szavaz – persze előtte (időpont-egyeztetés után) mindenképpen próbáljátok ti is ki a saját motorotokon! Szerencsére erre már van lehetőség a MotoPartsShop.hu üzletében.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »