Az MT sorozat története egészen 1999-ig nyúlig vissza a történelemben, a Yamaha akkor mutatta be azt a koncepciót, amelyen a későbbi MT-01 izommotor alapult. Szerencsére a tanulmánymotor erős érdeklődésnek örvendett, így nekiláttak egy olyan utcai vasat fejleszteni, amely minden ízében különlegesnek számított, így a márkán belül létrehoztak egy prémium szegmenst MT kóddal. Az első természetesen a 01-es jelölést kapta, ezt követte a 660-as XT blokkal szerelt MT-03. A tavalyi évben kibővült a család a zseniális háromhengeres erőforrással ellátott MT-09-cel, rá nem sokkal később már elkezdték csepegtetni egy kisebb változat érkeztét. Eleinte azt hittük, hogy szintén sorhármas blokkal szerelik, csak kisebb lökettérfogattal, ám a várakozásokkal ellentétben egy kicsi és könnyű sorkettes motorral látták el az MT-07-est. Tehát hosszú idő után újra hozzányúlt a kéthengeres konstrukcióhoz a Yamaha és valljuk be, nagyon ügyesen! Egy megfizethető élménymotort hoztak össze, amely a kategóriatársait messze maga mögé utasítja. De lássuk, hogy is néz ki ez a bringa!
A motor első pillantásra egy rendkívül mokány kis gépezet, amely sokkal kompaktabb benyomást kelt az MT-09-nél. Az a szerencsés helyzet állt elő a teszt során, hogy a tavaly tesztelt 09-es is kéznél volt, így gyakorlatilag felváltva tudtam mindkettővel motorozni. Ennek köszönhetően frissiben éreztem a különbségeket, nem kellett a lassan fakuló emlékeimre hagyatkoznom. Kidolgozottságát tekintve, mintha az MT-07-tel többet foglalkoztak volna. Kevésbé letisztult streetfighteres formavilág jellemzi, mint a bátyót – ellenben a hátulja sokkal befejezettebbnek tűnik.
Rendkívül sok az ív és az él – ezeken egyenként perceken keresztül elmélázhatunk anélkül, hogy megunnánk a motor vizslatását. Annak ellenére, hogy a költséghatékonyságra törekedtek a Yamahánál, nem követték el azt a hibát, amely például az olcsónak kikiáltott Honda NC sorozatot jellemzi. Itt jó ránézni a motor minden egyes alkatrészére – látszik, hogy foglalkoztak vele, nem csak levették az alsó polcról azt, amelyik először a kezük ügyébe került. A kékre fényezett csőváz és a felnik szinte vonzzák a tekintetet és természetesen a hátsó lengővilla vonalvezetése is megérne egy külön misét. Hogy is nézne ki egy egyszerű zártszelvény villával, csak azért mert az olcsó?
A nyeregben helyet foglalva érezni, hogy egy apró motoron ülünk, ám ennek ellenére a 189 centiméteres magasságommal tökéletesen elfértem, nem feszengtem rajta. A kormány kevésbé széles, mint a 09-es modellen. Az ottani supermoto jellegű kormánypozíció helyett itt egy hamisítatlan naked üléshelyzetet kapunk, amely kellőképpen agresszív a dinamikus, szélvédelem nélküli motorozáshoz, ám kicsit sem fárasztó. Az utasülés itt is csak jelzésértékű – ha kényelmesen szeretnénk sokat motorozni kedvesünkkel, akkor nem ez a mi motorunk, erre vannak sokkal jobb bringái a Yamahának. Amennyiben viszont csak néhanapján viszünk utast, azt is azért, hogy elkápráztassuk, arra tökéletesen megfelel. Ez a motor ezzel a kialakítással sokkal inkább az egyéni örömködésről szól, mintsem a romantikus kettesben történő túrázásról.
A műszeregységet és a kezelőszerveket az egyszerűség jellemzi. Kapunk egy aprócska, teljesen folyadékkristályos kijelzőt, amelybe belezsúfoltak egy mára már alapnak mondható fedélzeti számítógépet. A fordulatszámmérő megszokást igényel, de amint ráéreztünk a versenymotorszerű skálára, máris könnyedén informálódhatunk az aktuális helyzetről. Középen kapott helyet a fokozatkijelző, amelyre oly nagy szükség nincs is talán, mert a motor bárhonnan, bármilyen fokozatban kellemesen megindul – van akinek ez mégis fontos. Ellenben az átlagfogyasztás mérő nagyon jó dolog – nyugodt gázkezeléssel és a sebességkorlátozást betartva akár még 3,8 literes fogyasztás is viríthat az arcunkba. Ez pedig már közelíti a fogyasztásbajnok NC-k adatait – az a csekély fogyasztástöbblet, amely az MT-07-et jellemzi, bőven visszatérül a motorozási élmény során.
Ehhez az élményhez szervesen hozzájárul a 689 köbcentiméteres sorkettes motorblokk, amelynek a főtengelyét 270 fokkal elékelték. Így egy V-motorhoz hasonlító karaktert kapunk kiegyensúlyozott sorkettes járáskultúra mellett – a gyári kipufogó olyannyira halkra sikerült, hogy ez a motor egyből egy jóféle sportdobért kiált a Yamaha extralistájáról. Nagy fordulaton egészen vérpezsdítővé válik a hangja, már-már a bigbang R1 hangját idézi fel a fejemben, természetesen kihallatszik a plusz két henger hiánya, de akkor is egy kis versenyhangulatot fecskendez be az agyunkba.
Nem tolakodó egyáltalán, kívülről hallgatva talán észre sem venni, de a nyergében ülve fülig ér a szánk – hát még, ha alapból egy kicsivel több hangerőt kaptunk volna a japán mérnököktől! Ennek ellenére lehet vele teljesen kulturáltan motorozni, amely az MT-09-ről a karakteréből adódóan nem mondható el. Ott sok választása nincs az embernek, csakis Japán sötét oldalát tapasztalhatja. Az MT-07 viszont tálcán kínálja a lehetőséget egy kis vadulásra, de akkor sem sértődik meg, ha ezt visszautasítjuk. Ezen a motoron nem válunk kényszeres száguldozóvá.
Hiába “csak” 75 lóerő, nagyon virgonc gépezet – akár ötszámjegyű fordulatszámig eltekerhetjük, nagyon készségesen teszi a dolgát. A 68 newtonméteres fogatónyomaték már alacsony, 6’500-as főtengely fordulat mellett jelentkezik és nagy része már ez alatt is rendelkezésünkre áll. Ennek köszönhetően rendkívül rugalmasnak érezni a motort a teljes skálán keresztül – nincs szükség arra, hogy a váltókarral orgonistát játsszunk, ötödik-hatodik sebességben is könnyedén megindul. Ha mégis a sűrű váltogatás mellett döntünk, akkor a puhán kapcsolható fokozatok nem állnak ennek az óhajnak az útjába és a kuplung is kellemes partnerünk lesz. A csekély, mindössze 182 kilogrammos tömeget (az ABS nélküli változat még ennél is könnyebb 3 kilóval) rendkívül könnyedén mozgásba hozhatjuk a jobb csuklónk legkisebb parancsával.
Amikor pedig már lendületes mozgásban vagyunk, nem árt egy olyan futómű, amellyel az úton is maradhatunk. Ebben a tekintetben sem kell csalódni a motorban. Annak ellenére, hogy itt nem találunk fordított és minden paraméterében állítható teleszkópokat, nagyon jól végzik a rájuk bízott feladatot a hagyományos futómű elemek. Az első-hátsó felfüggesztés hangolása tökéletesen illeszkedik a motorblokk karakteréhez. Nem kőkeményen sportos, de nem is olyan lágy, hogy egy keményebb menetnél elfogyjon és a frászt hozza a vezetőre. Az ésszerűséget szem előtt tartva nem lehet olyan helyzetbe hozni a motort, hogy kevésnek éreznénk a futóművet.
A hirtelen irányváltásokat nagyon jól lereagálja és az egész váz- és futóműgeometriának köszönhetően egy igazán kezes, könnyedén irányítható vasat tudhatunk magunk alatt. A szűk fordulókban egyáltalán nem kell vele dolgozni, mindent tesz magától, elég csak rágondolni a manőverre. Ahol az MT-09-es nagytesóval alaposan dolgozni kell, ott a 07-tel fel sem tűnik, hogy milyen összetett az adott feladat. Ez a motor nem csak kezdőknek szól, de ezzel a futóművel könnyedén elboldogul az is, akinek ez lesz az első motorja.
Téves módon hitetné el velünk a motor, hogy mindent meg tudunk oldani, ha a fékrendszere nem lenne a helyzet magaslatán. Hála az égnek itt is mindent a legnagyobb rendben találtam – a motor árához viszonyítva bőven többet kapunk hatékonyság és fékerő terén, mint amire számítanánk. Elöl dupla féknyereg lassít, amely a szemnek is kellemes hullámos szélű tárcsákkal operál. A hátsó féket szépen adagolhatjuk, a szűk megfordulásoknál jól érezhető a fogáspontja, nem fogunk bakkecskézni azért mert még nem fog, aztán meg iszonyatosat ráharap a tárcsára. A feláras blokkolásgátló sem az olcsó, első szériás darabokból való – nagyon finoman és sűrűn szabályoz, egyáltalán nem érezni semmi darabosságot benne.
A szélvédelem hiánya és a csekély méretű, 14 literes üzemanyagtartály miatt nem egy hosszútávfutó, de aki ilyen motort vesz, az nyilván tisztában van ezzel. Normál használat mellett kétszázötven kilométer után nekiláthatunk benzinkutat keresni, de ezt a távot nem is egy fenékkel fogjuk végigülni országúti motorozás közben. A felegyenesedett üléspozíció miatt nagyjából 120-as sebességig kényelmes, efölött már fárasztó a tartós haladás – azonban ahogyan már említettem, a motor karaktere nem kívánja az állandó hajtást, így nem érezzük problémának a csekély szélvédelmet.
Összegezve az egész motort egyszerűen nem találtam benne kivetnivalót. A legapróbb részlettől kezdve az összbenyomásig bezárólag mindenre odafigyeltek a Yamaha mérnökei. Ez azért is különösen érdekes, mert ez a motor egy belépőszintű gépezet, amellyel a fiataloknak és a kezdőknek szeretnének kedvezni – nyilván nem a versenysportból átvett megoldásokat alkalmaznak egy ilyen motoron, mégis a minőségi érzet mindenhol elér, akárhová nyúlunk és nézünk. Gondolhatnánk, hogy ez mind szép és jó, de bizonyára a kedvező árat Yamahás mércével kell érteni – és itt ugrik a majom a vízbe! Nemhogy Yamahás mércével olcsó ez a motor, hanem a vetélytársakat figyelembe véve is kedvezőnek mondható az árcédula. Az alapverzió 1’828’000.- forintba kerül, míg az ABS-szel szerelt változat is megáll 2’098’000.- forintnál. A könnyed kezelhetőségnek és a kompakt méreteinek hála jó szívvel tudom ajánlani hétköznapi első számú motornak, amellyel a mindennapi ügyintézés és munkába járás is gyerekjáték, viszont a kiváló motorblokk és a futómű miatt a hétvégi örömmotorozásokra sem kell egy külön gépet fenntartanunk. Az MT-07-tel sikerült egy olyan kezdőmotort megalkotnia a Yamahának, amelyről még akár több évnyi használat után sem kívánkozik az ember másikra.
Yamaha MT-07 ABS |
|
ERŐFORRÁS | |
MOTORTÍPUS |
2 hengeres, folyadékhűtéses, 4 ütemű, DOHC, 4 szelepes |
HENGERŰRTARTALOM (CM3) |
689 |
FURAT X LÖKET (MM) |
80×68,6 |
SŰRÍTÉSI VISZONY |
11,5:1 |
KEVERÉKKÉPZÉS |
Üzemanyag-befecskendezés |
TELJESÍTMÉNY (KW/LE/FORDULAT) |
55/75/9’000 |
FORGATÓNYOMATÉK (NM/FORDULAT) |
68/6’500 |
INDÍTÁS |
Önindító |
VÁLTÓ |
6 sebességes |
FELÉPÍTÉS | |
FUTÓMŰ ELÖL |
Teleszkópvilla, 130 mm rugóút |
FUTÓMŰ HÁTUL |
Lengőkaros, 130 mm rugóút |
VILLASZÖG / UTÁNFUTÁS (FOK / MM) |
24 / 50 |
ELSŐ FÉK |
Ø 282 mm dupla tárcsafék, ABS |
HÁTSÓ FÉK |
Ø 245 mm szimpla tárcsafék, ABS |
GUMIABRONCS ELÖL |
120/70-17M/C 58W |
GUMIABRONCS HÁTUL |
180/55-17M/C 73W |
MÉRETEK | |
HOSSZÚSÁG/SZÉLESSÉG/MAGASSÁG (MM) |
2’085/745/1’090 |
TENGELYTÁV (MM) |
1’400 |
ÜLÉSMAGASSÁG (MM) |
805 |
HASMAGASSÁG (MM) |
140 |
ÜZEMANYAGTARTÁLY TÉRFOGATA (L) |
14 |
SAJÁT TÖMEG MENETKÉSZEN (KG) |
179/182 (ABS) |
ALAPÁR (FORINT, 2014. OKTÓBER) |
1’828’000/2’098’000 (ABS) |
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »