Intenzív érzelmeket ébresztő roadster-külső különösen sportos menetdinamikai képességekkel – ezek az új BMW S1000R fő erényei. A BMW Motorrad közvetlenül az S1000RR műszaki alapjaira épülő új, burkolat nélküli motorkerékpárja e modell innovatív technikájával érkezik a piacra. A közeli rokonság az RR modellel minden oldalról már első pillantásra egyértelmű. Az új S 1000 R csupán a leglényegesebbre összpontosítva, kimondottan offenzív dinamikát sugároz. Átgondolt koncepciójával – 160 lóerős teljesítménnyel és 207 kilogramm saját tömeggel, illetve már szériakivitelben verseny-blokkolásgátló berendezéssel (Race-ABS), automatikus menetstabilizáló rendszerrel (ASC) és két üzemmóddal – a BMW S1000R új mércéül szolgálhat a dinamikus roadsterek piaci szegmensében.
A „Lendületesen minden élethelyzetben” mottó szellemében az S1000RR 999 köbcentiméteres, soros négyhengeres erőforrását széleskörűen átdolgozták az S1000R számára. A mindennapos használat és a sportos országúti motorozások során egyaránt ideális adottságok szolgálatában a tervezők jelentősen megnövelték az alsó és közepes fordulatszám-tartományokon rendelkezésre álló teljesítmény és forgatónyomaték-szintet, miközben 2’000 percenkénti fordulattal csökkentették a maximális fordulatszámot. A motor így 11’000-es percenkénti fordulatnál adja le 118 kW (160 lóerő) legnagyobb teljesítményét, 112 Newtonméter maximális forgatónyomatékát pedig 9’250-nél éri el. Ez az erőforrás 7’500-as percenkénti fordulatig 10 Newtonméterrel magasabb forgatónyomatékot produkál, mint a superbike rokon, így a kanyargós országutakon már az alacsonyabb fordulatszám-tartományoktól is bőséges vonóerővel szolgál. Ennek érdekében a motor többek között átdolgozott csatornákkal kialakított hengerfejet, új bütyökprofilokat és ennek megfelelően áthangolt központi szabályzást kapott. A BMS-X motorszabályzó rendszer az elektronikus fojtószelep (E-Gas) alkalmazását is lehetővé tette.
Annak érdekében, hogy mindenkor pontosan vezetője igényeihez illetve az út sajátosságaihoz igazodhasson, az S1000R már alapkivitelében két üzemmódot és automatikus menetstabilizáló rendszert (Automatic Stability Control; ASC) kínál. A “Rain” és “Road” menetprogramok segítségével az új naked teljesítmény- és forgatónyomatéki karakterisztikája, valamint a verseny-blokkolásgátló berendezés és az automatikus menetstabilizáló rendszer (ASC) szabályzási jelleggörbéje mindenkor a pillanatnyi útviszonyokhoz igazítható, ami elsősorban gyakran változó útfelületek esetén növeli hatékonyan a biztonságot.
A két további üzemmóddal – “Dynamic” és “Dynamic Pro” – kiegészített dinamikus vonóerő-szabályzás (Dynamic Traction Control; DTC) gyári extrafelszerelésként áll rendelkezésre, így az S1000R sportos képességei adott esetben akár a versenypályán is maradéktalanul kiaknázhatók. A DTC rendszere dőlésszög-érzékelőt is tartalmaz, így a pucér bajor a sorozatgyártású motorkerékpárok körében jelenleg a legmagasabb színvonalú technikát kapta a biztonság és a dinamika szolgálatában.
Az S1000R futóműve még kimondottan lendületes közlekedés mellett is tökéletes partner a soros négyhengeres aggregát dinamikus teljesítmény-karakterisztikájához. Az S1000RR műszaki alapjaira épülve, ez esetben is a jól bevált könnyűfém hídváz szolgál alapként, amely a motort is teherviselő elemként integrálja. Akárcsak az “RR” esetében, elöl állítható, fordított (upside-down) villa, míg hátul állítható rugóstaghoz csatlakozó kettős lengőkar látja el a kerékvezetés feladatát. A roadsterekkel szemben támasztott speciális igényekhez enyhén átdolgozták a futómű-geometriát. A mindenkor kellően intenzív, tartós és mindenekelőtt biztonságos lassulásról az RR-hez hasonlóan elöl radiális felfogatású, négydugattyús nyergekkel szerelt kettős-, míg hátul szimpla tárcsafék gondoskodik, amelyek a részleges kiterjesztésű verseny-blokkolásgátló berendezéssel működnek együtt. Gyári extrafelszerelésként a dinamikus csillapítás-szabályzás (Dynamic Damping Control; DDC) a szabályozott futóművek előnyeivel szolgál. E technika a fokozott aktív biztonság mentén kínált még dinamikusabb menetteljesítmények érdekében elektronikus úton, mindössze ezredmásodpercek alatt illeszti a csillapítás karakterisztikáját a mindenkori menethelyzethez.
Az új S1000R formavilágában is hűen tükrözi dinamikus roadster karakterét. A “tail up – nose down” elv jegyében mélyre süllyesztett orrával és meredeken emelkedő farával offenzív dinamika jellemzi megjelenését. Akárcsak az RR esetében, az S1000R megjelenéséről is első pillantásra jól érzékelhető, hogy kitűnik a tömegből.
Végül, de nem utolsósorban a gép műszeregységét is egyértelmű versenysport-karakter jellemzi. Az analóg fordulatszámmérővel párosított LCD-kijelző információk e szegmensben egyedülálló bőségét kínálja, az aktuális sebességfokozattól, a választott üzemmódon át, egészen a versenypálya-bevetések köridő-mérőjéig. Az optimális sebességváltásokat az egyénileg programozható váltófény segíti.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »