Ezek a legendák egy olyan korba születtek amikor még a Paris-Dakar egy misztikum volt, akkor amikor egy fél világ várta a híreket, és csak ritkán érkeztek el hozzánk az éppen szakadó vasfüggöny mögé. Mindhárom típus elődjei versenyeztek a Dakaron, folyamatosan váltogatva egymást a dobogó legfelső fokán – hol volt még ekkor a KTM? Ezek a sikerek és a nagy érdeklődés egyenesen hozta, hogy mindhárom gyártó kielégítette a piac igényeit, hiszen sokan érezték az átlag motorosok közül: nekem is kell egy Dakar gép!
A BMW első GS néven forgalmazott motorkerékpárja 1980-ban jelent meg a piacon R80 G/S néven. Ez még nem sokban tért el a hagyományos motor kinézettől, egy igazi srambler volt magasan ívelt kipufogóval, hangsúlyosabb rugózással és 797 köbcentiméteres léghűtéses boxermotorral felszerelve. A gyár akkori mérnöke, Peres László nagyban elősegítette a típus létrejöttét, hiszen az első verziót saját használatára készítette el. A GS történetét korábbi cikkünkben részletesen elolvashatjátok.
1983 a Yamha bemutatja a nagy tankos csodáját XT600Z Teneré típusnéven, egyhengeres négyütemű léghűtéses erőforrással, 235 milliméteres rúgóúttal és hatalmas, 30 literes üzemanyagtartállyal. Az addig szokásos 10-14 literes tankokhoz képest ez egy világot nyitott meg.
Az addig kapható sorozatban gyártott modellekhez képest sok változást hozott mint kinézetben mind pedig műszaki megoldásait tekintve. Meg kell említeni, hogy ezek a motorok az egyhengeres, léghűtéses, magas építésű scramblerek leszármazottai, hiszen ekkor alakult ki az a fajta igény, hogy az úttalan utakon, hosszabb távon is kényelmesen utazhassanak. A Teneré pedig az addigi motorokhoz képest agresszív monstrum volt, hatalmas kalandra hívogató kinézettel.
A Tenere típus is folyamatos fejlesztés alatt volt, megjelent a vízhűtés, sőt 1989-ben Super Téneré 750 néven már 749 köbcentis, kéthengeres, öt szelepes változatban is piacra került.
A Teneré azóta is töretlen sikerszéria a gyár történetében, hiszen most is sok kicsi és nagy tehene (ahogy itthon a tulajdonosai becézik) járja az utakat.
1988-ban megszületik a Hondánál a válasz: az Africa Twin, ami nem volt más, mint az NXR névvel jelzett Dakar gép utcaibb változata.
Az első változat RD03 kódnévvel, 649 köbcentis, vízhűtéses, 52 fokos V2 motorral jelent meg, amely 50 lóerőt tudott. Jól felismerhető egy első tárcsafékéről, amelyet műanyag idom védett. A sikeren felbuzdulva 1990-ben nagyobb blokkot kapott: RD04 kódnéven 750 köbcentis lett az erőforrás, amelynek teljesítményét megnövelték 59 lóerőre, valamint kapott még egy első féktárcsát és egy olajhűtőt. 1993-ban RD07 néven kijön az újabb széria, lényeges változtatása váz formájának megváltozása, valamint az idomok lágyabb vonalvezetése, és a minimálisan megnövelt teljesítmény 61 lóerőre. Az utolsó modellváltozat az RD07A volt, ahol már csak a festés és az első idomzat változott. 2003-ban leállt a típus gyártása, a hiányát pedig a gyár azóta sem tudta pótolni.
Még egyszer boldog születésnapot nagyendúrók! Még sok-sok kilométert tegyetek meg gazdáitok alatt – hiszen ti még bírjátok a gyűrődést…
A nemzetközi Teneré jubileumi találkozót idén Svájcban tartják, míg a hazai márka klubok is aktívak: a Tenere Klub júliusban Makón, míg az Africa Twin Klub a 25. szülinapot májusban a Tisza-tónál ünnepli. Akit vonzanak ezek a vasak, csatlakozzon hozzájuk nyugodtan!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »