A cikk szűk másfél éve született. Most, a hűvös tavaszi reggelek beköszöntével újra aktuálissá vált, így érdemes leporolni.
Amikor elkezdtem motorozni, még szemüveget viseltem. Szeptemberben szereztem meg jogosítványomat, így rögtön őszies körülmények között kezdhettem meg a kétkerekű kilométerek gyűjtögetését. Amint beköszöntöttek a hűvösebb reggelek, azonnal szembesültem a nagy problémával: 10 fok alatti külső hőmérsékletnél bizony bepárásodik a szemüveg. Erre hamar meglett a megoldás: ókulárémat kontaktlencsékre cseréltem. Hogy ez milyen megpróbáltatásokkal járt, nem ecsetelném, mindenesetre a kis műanyag karikák szememre illesztését idővel elsajátítottam, sőt a mai napig művelem is. Azonban a probléma ezzel nem oldódott meg: a sisakplexim ugyanis még mindig párásodott belülről. Mivel azt, és azóta mindegyik telet gyakorlatilag végig motoron töltöttem, mindenképpen megoldást kellett találnom a problémára.
Abban az időben még hittem benne, hogy minél kevesebb pénzt elköltve is meg lehet oldani a motorozás során felmerült problémákat. Azóta persze rá kellett jönnöm, hogy ez a legrosszabb megoldás, mert az ember először vesz valamilyen olcsó terméket, rájön, hogy az nem jó. Lecseréli egy közepes árfekvésűre, de még mindig nem teljesen elégedett. Így végül megveszi a drágát és elégedetten használja sokáig. Így végeredményben éppen kétszer annyit költ el, mintha rögtön egy magas árfekvésű és minőségi termékkel kezdett volna… Kis eszmefuttatásom oka, hogy a párásodás kiküszöbölését is így kezdtem.
Elsőként valamilyen sprayt vettem, amely az eladó ígérete szerint lefújás és száradás után tökéletesen megakadályozza a pára lecsapódását a plexi belső felületén. Hamar kiderült, hogy tévedett: a plexim ugyanúgy átláthatatlanná vált az egyre hűvösebb reggeleken. Így következett a második lépcső: vásároltam egy felragasztható fóliát, amely ismét azzal az ígérettel került a birtokomba, hogy tuti megoldás. Gondosan felhelyeztem a megtisztított vizorra, és jöhetett a próba. A fújkálós elődnél hatékonyabb volt, azonban olyan fénytöréseket produkált az esti órákban, hogy sokszor azt sem tudtam, egy vagy több autó közeledik szemből. Ráadásul ha igazi városi araszolásnál sokaig lecsukva tartottam a sisakplexit, lassan de biztosan bepárásodott ez is. A legnagyobb baj pedig akkor jött, amikor tisztítani próbáltam: akármilyen gondos voltam, a nagyon vékony, fólia-szerű belső rész egyszerűen összekarcolódott. Pedig tényleg nem szárazon dörzsöltem egy ronggyal. Ez pedig a második lépcső végét jelentette: így este a párától függetlenül életveszélyesen nem láttam vele semmit, de már nappal is rosszul. Így egy gyors mozdulattal lerántottam a sisakomról, és ismét jöttek a felnyitott plexivel motorozós idők.
Idővel tudomásomra jutott, hogy megjelent a piacon egy, az általam próbálthoz hasonló kiegészítő, amely azonban sokkal professzionálisabb, és állítólag még komoly hidegekben is megakadályozza a párásodást. Az újdonság neve PinLock volt. Hiába került többe a korábban próbáltaknál, elkezdett érdekelni. Mivel éppen aktuálissá vált a sisakom cseréje is – abban az időben jutottam el oda, hogy nem kell nekem felhajtható állú fejvédő -, eleve olyan bukót kerestem, amelyben van, vagy amelybe rendelhető gyári kialakítású PinLock. Ugyanis az általam akkor éppen használt sisak plexije is olyan volt, amelyre éppen nem lehetett utólag felszerelni a tökéletesnek tűnő megoldást. Hogy megértsük, miért nem, ismerkedjünk meg a PinLock rendszer működésével!
A rendszer lényege, hogy a sisakplexire két kis lyukat kell fúrni a széle felé, ahol a látómezőnket egyáltalán nem zavarja. Ezek közé kell a plexi viszonylag kiegyenesített állapotában behelyezni a belső kiegészítő vizort, amelynek szélén puha szilikongumi található. Ez biztosítja, hogy amikor a sisak műanyag szélvédőjét újra kiegyenesítjük, a vékony, de közel sem fólia-szerű PinLock kifeszüljön, és légmentesen felfeküdjön a helyére. Így képződik egy kis légréteg a két műanyag között, amely már tökéletesen elegendő arra, hogy hatékonyan meggátolja a pára lecsapódását a belső plexin. Egyúttal már láthatjuk is a magyarázatot arra, hogy miért nem lehet utólag feltenni a PinLockot számos sisakra. Ugyanis sok gyártó egy páramentességet ígérő (de azt sajnos közel sem teljesítő) vékony fóliát helyez ez a vizorok belső felületén. Amikor átfúrjuk a plexinket, ez sajnos csúnyán össze tud repedezni-gyűrődni, amely finoman fogalmazva sem kellemes jelenség. Így az utólagos felszerelés csak a teljesen “sima” vizorokra lehetséges.
A korábban említett sisakcserém óta – amelynek során szert tettem életem első PinLockos sisakjára, a Schuberth R1-re – sokat motoroztam ilyen rendszerű páramentesítővel ellátott bukókban, többfélében is. A tapasztalataimat nagyon röviden össze tudom foglalni: ez a tökéletes megoldás. A belső vizor körül mindenhol bepárásodik a külső réteg, magán a PinLockon azonban eddig még a legnagyobb téli hidegekben (mínusz 8-12 fok) sem csapódott le a víz. Még a Nolan N43 Air eredetileg felszerelt, régi típusú, szilikoncsík nélküli páramentesítője is hibátlanra vizsgázott a legkeményebb téli quadozások alkalmával. Úgyhogy aki még ott tart, hogy szenved a sisak párásodásával az egyre hűvösebb napokon, annak azt tanácsolom – ha hallgat rám -, hogy ne próbálkozzon félmegoldásokkal, hanem egyből szereltessen egy PinLockot fejvédőjére!
Végezetül felmerül a kérdés, hogy ezt hol lehet megtenni? A PinLock hazai forgalmazója az Euromotor, akik Lehel úti üzletükben igény esetén nem csak szerelési tanácsot tudnak adni, hanem fel is applikálják a páramentesítőt a sisakodra – amennyiben annak plexije ezt lehetővé teszi. Ha pedig ez megtörtént, akár a különféle színű PinLockokat is könnyen váltogathatod: ködös időben a sárgát, nyáron pedig majd egy sötétebbet. Így elkerülhető a szemüvegek használata, amelyek ugye megint csak hajlamosak a párásodásra hűvös vagy csapadékos időben.
Bővebb információ, kapcsolat az Euromotor oldalán, illetve a PinLock nemzetközi felületén érhető el.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Amikor először kipróbáltam (Schubert C2-ben), azt gondoltam magamhoz nyúlok. Olyan nagyon kevéssé volt hajlamos párásodásra, hogy az már egész jól használható. Igen, párásodik ez is csak sokkal-sokkal kevésbé, mintha nem volna beszerelve. De a lámpánál megállva, illetve,amikor a légmozgás sisakban teljesen leáll, akkorlassan és tartósan lepárásodik. A fenti szilikoncsík pontosan a szemem előtt, az út magasságában van nekem és roppant zavaró vezetés közben. Úgy tudom, a C3-nál már nagyobb a felülete.Persze ettúől jobb megoldást jelenleg nem tudok.
A C2-ben sajnos kicsit kényszermegoldás-jellegű a PinLockos plexi. Nekem az R1-ben (az már azzal lett tervezve) tényleg nem párásodott le még komoly mínuszokban sem, még akkor sem, ha városban teljesen bezárt szellőzőkkel közlekedtem huzamos ideig.
A Shoei Multitechez gyárilag adták ezt is. Kiváló. Rendkívül jó, minuszban is csak álló helyzetben párásodott enyhén! 4 év elteltével a szilikoncsík alja 1 cm. szélességben elvált a plexitől, innentől kezdve a pinlock alatt párásodott a plexi, inkább levettem. Újat még nem vettem hozzá, pedig lassan már kéne.
Kornél, PinLockot kapsz 8000 forintért. Ha a sisakodon a rögzítőfülek megvannak, csak be kell pattintani a helyére, és ismét megszabadulsz a párától.
Szerintem ennyit nagyon megér, nem?
Csatlakozom Doncy finoman fogalmazott véleményéhez , és szerintem a C2-ön a Pin Lock egy nagy kalap szart ér !!! Illetve bocs … túl morbid voltam …egy kis kalapot ! Mielőtt nem volt rajta akkor tiszta pára volt a belseje a plexinek , miután felkerült csak az orr résznél kezdett párásodni , de ahogy a kinti hőmérséklet 12 fok alá sűllyed azonnal belemarr a pára a látómezőbe is ! Az is igaz , h a pin lock felső része elég zavaró mert pont szemmagasságban van . próbáltam én már sok mindent ezzel kapcsolatban , biztos rosszul raktam fel és nem tömít a szilikoncsík rendesen : le-fel újabb próba , de még rosszabb volt ! Na majd az Euromotorban ott biztos okosabbak. Hát feltették ott is ! Próba , persze mondanom sem kell, ugyanolyan rossz volt ! No sebaj veszek egy újat plexivel együtt , ami már össze is van szerelve , merthát azt gondolom tudjuk , h ezek olyan olcsó próbálkozások főleg a Schubertnél ! Na de ez is nullát ért maradt a pára ! Elhiszem én , sőt tudom , hogy vannak olyan sisakok amiknél ez tökélketesen működik , de nálam sajnos a hidegebb időben való motorozásnál marad a jól bevált KÖTÖHÁRTYA GYULLADÁS , mert sajnos ki kell akasztanom a plexi oldalát !!!!
Legközelebb veszek sityakot, valószínűleg lesz benne pinlock, jó dolognak tűnik. Viszont a szavazásból hiányolom a “Szar, de volt már rosszabb” lehetőséget, így kihagyom…
Tavaly egész télen át használtam a C3-at.
Soha nem volt probléma a párásodással.
Pedig mentem hideg esőben, ködben, száraz hidegben (-7 fokban) egyaránt.
Nem a menéssel van baj, hanem ha gurulsz, vagy megállsz, netán tolod a motort, vagy dolgozol a géppel egy kicsit.
Ez így engem nem győzüött meg, márcsak azért sem, mert én szemüveget is hordok.
Az én esetemre még az is rájátszik, hogyha maszkot veszek fel, az orr résznél jön ki az összes levegő ami egyből a szemüveget párásítja.
Egy videót megnéztem volna hogyan párásodik be aPinlockod.
Kaptam egy E-Mailt az Euromotortól, amely a kommentekben felmerült problémák orvoslásához nyúlthat segítséget. Idézem a lényegi részét:
“A hozzászólásoknál olvastam, hogy egyeseknek a belső lencse elvált a plexitől (Shoei), illetve a lencse alatt kezdett el párásodni (C2).
Ha volna rá mód, kérlek tolmácsold ezeknek az apró problémáknak a kiváltó okát és a megoldásukat! Ez azért fordulhatott elő, mert a lencse elmozdult a plexiben, így alul már nem feküdt fel tökéletesen a felületre, így a két réteg közé szökött a párás lehelet. A megoldás egyszerűen az, hogy le kell venni a plexit, kihajtani annyira, hogy a belső lencse laza legyen, és a belső lencse alját csak annyival feljebb tolni, hogy egyforma távolságban álljon el alul ás felül a lencse laza állapotában a plexitől. Így a plexi visszaengedésekor egyenletesen fog belefeszülni a belső PinLock lencse, és mindenhol tökéletesen fog zárni.
A másik gond az lehet, ha a belső lencse rögzítésére szolgáló kis bogyónál már túlzottan kikopott a fészek. Ilyen esetben ezt az amúgy excenteres kis bogyót kell elforgatni annyira, hogy valamennyivel szorosabban feszítse be a belső lencsét.
Természetesen ha ez bárki számára a leírtak alapján nem egyértelmű, akkor szívesen felajánljuk, hogy forduljanak hozzánk bizalommal, megmutatjuk üzletünkben ezeket a fortélyokat, hogy a későbbiekben az illető is már bármikor maga is meg tudja magának csinálni.”
Verpe: amennyiben a szemed lehetővé teszi (pl. nem cilinderes, nincs szemtengely-ferdülés, stb.), gondolkodj el a kontaktlencsén. Sokáig idegenkedtem tőle én is, azonban már sok éve használom, és semmi pénzért vissza nem szoknék a szemüvegre. Elmondhatatlan, mennyivel kényelmesebb az élet így.
Most például olyan lencsét használok, amelyet egy hónapig kivétel nélkül lehet hordani, tehát abban alszom, satöbbi. Így 30 napon keresztül szinte olyan, mintha nem is lennék rövidlátó. Felkeléstől lefekvésig végig éles és tiszta minden. Csak ajánlani tudom, tényleg!
Köszi a tippet, sajnos elég maradi vagyok ebben a tekintetben.
Kérdés: a Pinlock belső felületére miért nem rakódik le a pára (ez nem derült ki számomra)?
Bevonat vagy a dupla réteg miatt?
Igen, a két réteg közti levegő miatt nem párásodik. Az Uvexnek nagyon régen volt olyan bukója (talán ez lehetett az első ilyen), amelyen a plexit egy műanyag keret vette körbe, és ott is két réteges volt a vizor. Egyik barátomnak még a nyolcvanas évek végén olyanja volt (édesapja Németországban dolgozott), és ő volt az egyetlen, akinek télen is gond nélkül ment a motorozás.
Más: kontaktlencse. Elhiszem, hogy maradi vagy, és esélyes, hogy eleinte még meg is fogsz küzdeni a lencse behelyezésével. De hidd el: ha a szemed lehetővé teszi, hogy lencsét hordj, sokkal-sokkal kényelmesebb lesz az életed! Főleg ezzel az egy hónapig viselhető lencsével. Nem is érzed, hogy van valami a szemeden, nem párásodik, minden irányban élesen látsz (nem csak a szemüveg keretein belül) – egyszóval nincs szempont, amiben jobb lenne a szemüveg. Ezt javaslom. Ha belegondolsz, hogy 15.000 forint egy évre, nem is olyan drága, azserintem szemüvegre is elköltesz ennyit, ha nem többet…
Sziasztok régi új vagyok!
Én is motor miatt váltottam lencsére. Az előzőek mind maximálisan igazak, de azért van némi hátránya is:
– ha valami belerepül a szemedbe macerásabb kidörzsölni, mert jöhet vele a lencse, aztán lehet koszos kézzel bajlódni vele…
– az áramló (meleg) levegő (sisakja válogatja persze) könnyen kiszáríthatja a szemed, száraz szem és lencse kombó pedig kényelmetlen
Egyébként pedig mindenben jobb mint a szemüveg, nekem még olcsóbb is mivel félévente török/hagyok el egy szemüveget úgy általában. 🙂
Én viszont régebben használtam egy darabig kontaktlencsét, eleinte jól bírtam, időnként az alvás közben benthagyós verziót is, de aztán egyre kevésbé – míg ma már nehezen tudnék két egymást követő nap lencsét használni, így már csak néha hordok, egy hónapnyi adag napi lencsét vagy 3 év alatt használtam el legutóbb.
Pedig pl. esőben roppant jó dolog.
Hell!
Iden tavasszal vettem egy Shark karcmentes es paramentes sisakot, csak nagyon felve mertem hinni ezen kepessegeiben, es odzkodva vartam az öszt, vagy indiannyar, vagy mi az ami most van… Sajnos nem is a hideg következteben igazolodott be a felelmem, hanem a hideg plusz esö kombinacioban. Ekkor is baromira elkezdett parasodni, meg resnyire nyitott plekoval is… En is mar attol tartottam, hogy megint egy tel nyitott plexivel, de olvastam ezt a cikket es megprobaltam a max-ok kihozni abbol, amit otthon talaltam. Mivel most indultam Köln-be az Intermot-ra, meg ha mar idaig eljöttem, akkor egy kis Hollandia, meg valami körut hazaig, de a sisak akkor se parasodjon mar! Meg otthon gondosan megpucoltam az eredetileg “paramentes” plexit, aztan az autoban jol bevalt szarvasbor, majd a polcon megtalalt 5 eves noname paramentesitöspray(eddig soha semmit nem ert, de hatha) vegül megint szarvasbör…. Es csodak csodaja, helyenkent 6 fok es vegig esö, de para sehol, meg direkt sem, pedig…. egy szemkivagott teli sisakmaszk meg lehet segitett az ut soran, de maximalisan elegedett vagyok. Paromnak persze Pin-Lock-os sisakja van 5 eves Laser azzal semmit nem kellett csinalni, de Tuti kis ut volt, es remelem lesz is Vasarnap meg hazaig.
Lencse meg szemüveg helyett pedig szemmütet 20 es 60 % os szemböl 150 %-osat igernek, Bamako utan bevallalom es remelem utana szivbö ajanlhatom masokna. U.I.: Van egy ceg Györben, nem a megszokott lezeres szemmütetet vegzik, hanem valami new, mint Tiger Woods-nak es raadasul nem is dragabban. 120 000 Ft-tol 200 000 max-ig es a mutet 2-töl 4 masodpercig tart es soha nem kell ismetelni, vagy korrigalni.
“Soha nem kell ismételni vagy korrigálni” – ilyen csak a mesében van, amit reklámnak hívnak. Az ember szeme folyton változik. Aztán évek múlva ott állok majd két faragott-nyiszált szemmel, ami már megint nem olyan, mint kéne. Hát nem.
Remek cikk! Találtam én is egy jó megoldást szemüveg helyett. tt nézhetsz utána ennek a kedvező árú kontaktlencsének.
Üdv.motorosok.Én a legolcsóbb megoldást használom párásodásra.Beszappanozom a plexit belülröl pici vízzel és tiszta fehér rongyal letörlöm.Ez jó a szemüveglencsére is.
Én egyszerűen kötelezővé tenném, mert nem csak látszani de látni is kell. Mindenkinek azt szoktam javasolni ha sisak vásárlás ügyben kérdez hogy csak PinLock-os plexis sisakot vegyen. Előszőr én is szkeptikus voltam a csodaszerek után de az első hűvösebb napon rögtön meggyőzött.