A Honda Transalp a maga idejében igazi legendává vált – akár csak nagy testvére, az Africa Twin. Bár köbcentire nem volt sokkal kisebb, már akkor is jól látható különbséget konstruált a márka a “nagy” 750-es és a “kis” 650-es V2-es túraenduro közé. A típus sikertöténete 1987-ben kezdődött az XL600V típussal, amelynek útját töretlenül folytatta a 2000-es évtől az XL650V. Az őt 2008-ban váltó 700-as Transalp neve nem változott, terepképessége azonban nagyon is: a kisebb első kerék és a rövidebb rugóutak már egy teljesen más jellegű motort varázsoltak a híressé vált név mögé. Hosszú szünet után, az Africa Twin sikerreceptjét követve az idei évre a Honda visszahozta a Transalp típust – azonban nagyon okosan tette ezt. Nem a divatot, hanem a praktikumot és a műszaki tudást tartotta elsődlegesnek. Nézzük is meg, mi sült ki ebből!
Ahogy egyre többet motoroztam a típussal, egyre erősebben motoszkált bennem az érzés: egy számomra körülbelül tökéletes motort sikerült konstruálni a Honda mérnökeinek. Az ereje még így is bőségesen elegendő, jó a futóműve – és abszolút túraképes akár aszfalton, akár könnyebb terepen is. Mindezt ráadásul egészen piacképes árra lőtték be. Most, mire írom a tesztet, már biztosabb vagyok benne, mint a videó felvételekor voltam: sokkal inkább egy Transalp üzembe helyezését fizetném ki, mint egy Africa Twinét… Amennyiben pedig szívesen elmolyolnál a kiegészítőkkel, és konfigurálgatnál magadnak egy ilyen motort, csak kattints ide!
Inkább teljesítményre, mint nyomatékra hangolták a soros kéthengeres OHC blokkot, amely a 270 fokban elékelt főtengelynek köszönhetően tökéletesen hozza a V2-fílinget. Hangban, vibrációban – és a kis fordulat mellett lelkesen rázott lánc terén is.
A futómű roppant egyszerű, mondjuk hogy rugóútban a szükséges minimumot hozza – de a dolgát becsülettel teszi, Igazán sem aszfalton, sem enyhe terepen nem jön zavarba. Apróságokban lehetne javítgatni rajta, de alapvetően tökéletesen ellátja feladatát.
Egyszerű, de jól működő fékrendszer. A terepezés miatt a hátsó ABS több lépésben szabályozható: könnyen áttehetjük off-road programra, és elég bonyolultan ki is kapcsolhatjuk. Utóbbi lehetne egyszerűbb… A menetvezérlő elektronika és minden egyéb is remekül testre szabható.
Nem véletlenül gyűlt össze a megszerezhető 55 pont 90 százaléka: a mindennapi motoros élet a Transalp igazi erőssége. Nem, nem megy 240-et autópályán sem, nem krosszpályára való, viszont városba, túrára, akármilyen gyatra aszfaltra tökéletesen megfelel.
Őszintén mondom: az egyik leginkább életképes, igazi, nagy betűs TÚRAENDURO-t alkotta meg a Honda. Még vállalható a tömeg, és minden a helyén van. Az elektronikai csomag pedig hibátlanul hozza, amit 2023-ban elvárunk egy modern motortól. Szép munka volt, bravó Honda!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »