Sorozatunk célja, hogy mi magunk is értsük meg, melyik motorolaj lesz a legjobb saját motorunk számára. Ehhez pedig meg kell ismernünk, hogyan is épül fel ez a roppant bonyolult folyadék. Előző részünkben már részletesen szóltunk az alapolaj fajtákról, így ideje ismét tovább lépnünk egyet. Azt már tudjuk, hogy a motorolaj 80-85 százalékban valamelyik bemutatott alapolaj fajtából, vagy azok keverékéből áll. Ismerkedjünk meg a kész motorolaj maradékának 15-20 százalékát kitevő adalékokkal. Ebben a részben kicsit bővebben szeretnék betekintést adni a motorolajokat alkotó alapolajok és a hozzáadott adalékok fajtáiba, tulajdonságaiba és osztályozásukba. Sokan gondolják azt persze, hogy ez egy nagyon egyszerű történet, bemennek az adalékboltba és a polcról lekapva a megfelelő adalékcsomagot hozzákeverik a kiválasztott alapolajhoz. Ez azonban közel sem ilyen egyszerű. Gondoljunk csak első lépésként vissza arra, hogy az egyes alapolajoknak milyen negatív tulajdonságaik is lehetnek. Az adalékok fajtájának, mennyiségének és arányainak buktatóira majd a cikk végén térünk vissza részletesebben.
Kezdjük azzal, hogy egyáltalán miért kell az alapolajokat adalékolnunk? Különböző körülmények között üzemelő gépelemeknek más és más kenési tulajdonságokra van szüksége, amelyet csak akkor érhetünk el, ha a szükséges módon módosítjuk az alapolaj képességeit. Például egy hidraulika rendszerben lévő elemek kenéséhez és működtetéséhez teljen más adalékokkal ellátott kenőolajra van szükségünk, mint egy négyütemű versenymotorkerékpár motorjának. Vannak adalékok, amelyek lehetnek mindkét helyen azonosak, de arányukat tekintve már jelentősen eltérnek.
Az adalékok tehát olyan tulajdonságokat kölcsönöznek a kenőanyagoknak, amelyekre azoknak szükségük van feladataik ellátásához, de az alapolaj ezekkel a tulajdonságokkal alapvetően nem, vagy csak korlátozott mértékben rendelkezik. Fontos kritérium az is, hogy a motorolaj hosszú távon képes legyen megőrizni az alapvető pozitív tulajdonságait – még maximális igénybevétel esetén is! Az adalékokat alapvetően két csoportba sorolhatjuk.
Ide tartoznak a reológiai adalékok, amelyeknek célja az alapolaj folyási tulajdonságainak módosítása a még szélesebb alkalmazási tartomány eléréséhez. Ide tartoznak:
Ezek pedig a teljesítmény-adalékok, amelyekkel a motorolaj egyes tulajdonságait javítják, növelik. Nézzük, mik tartoznak ide:
Tehát ezek azok az adalékok, amelyek az alapolaj mellett azt a maradék 15-20 százalék részt képviselik a felhasználók által megvásárolt végtermékben. A különböző adalékok és adalék csomagok is – akárcsak az alapolajok – különböző minőségben és árakon érhetők el. Ez pedig pontosan ugyanúgy visszatükröződik a végtermékek áraiban. Tehát amikor te felháborodsz, hogy X olaj miért kerül többe Y változatnál – amely a dobozán látható kódok szerint esetleg ugyanazt tudja -, akkor az általában ezért van. Ahogy ezért lehet jelentős különbség két, mindenben ugyanolyannak tűnő és hasonló árban elérhető motorolaj között is.
Az olajgyártóknál nap, mint nap több száz vegyész dolgozik folyamatosan azon, hogy ezek az adalékok a megfelelő mennyiségben, minőségben és arányban kerüljenek bele a megvásárolni kívánt termékekbe. Majd pedig ott egyenletesen oldódva, maximálisan ellássák feladatukat. Nem lehet elég sokszor kihangsúlyozni, hogy ne keverjünk utólagosan semmiféle “csoda adalékot” a motorolajunkhoz! Nem tudhatjuk ugyanis, hogy azok rövid-, vagy éppen hosszú távon milyen káros hatásokat fejtenek majd ki a motorra nézve. Gondolj bele: ezek a rendkívül magasan képzett vegyészek nap mint nap azon dolgoznak, hogy az adalékok mennyiségét, működését, hatását és oldatban maradását egyensúlyba hozzák. Ne csapódjanak, ne váljanak ki, elhasználódásuk során ne okozzanak káros hatásokat a fémfelületeken, a tömítések anyagában és a még működő kenőanyagban. Valamint a legfontosabb, hogy tulajdonságaikat megőrizzék az olajcsere periódus teljes ideje alatt.
Ekkor jön a sokkhatás a kenőanyagnak, amikor a “csoda adalék” megérkezik a termékbe. Még akkor is léphetnek fel problémák, ha az utólagos adalék ugyanazt a hatást próbálná erősíteni, amit már az olajban lévők is, de ezt egy másik vegyülettel szeretnék fokozni. Hiába értenek a kémiához remekül az utólagos adalékokat készítő szakemberek is, nem tudják azt, hogy éppen milyen olajat alkalmazol és az a betöltéskor éppen milyen állapotban van. Még a két különböző vegyület sem biztos, hogy kompatibilis egymással – és akkor a többi összetevővel való kompatibilitásáról nem is ejtettünk szót.
Minden adalék működés közbeni funkciójára szüksége van a motornak, ezért nem engedhetjük meg, hogy valamely adalékok hatásai egy másik hatására csökkenjenek. A kiegészítő adalékok hatásukat általában egyetlen tulajdonság utólagos feljavítására koncentrálják. Ez elsősorban a kenőképesség javításában ki is merül. A többi marketinges adalék fajtáról és megnevezésről nem is igazán szeretnék mélyebben beszélni (gondolok itt ilyenekre, hogy olajszivárgás megszüntetése, fém felületek regenerálása, és a többi), mert már a leírásuk is többféle újabb és újabb kérdést vetne fel, amelyről a további szinteken már nem kapunk választ sehol.
Végezetül szeretnénk bemutatni, hogy a fent ismertetett és meglehetősen bonyolult rendszer – amelynek a vége egy, a te motorkerékpárodban lehető legjobban teljesítő motorolaj – hogyan néz ki a gyakorlatban. A piaci igények figyelembevételével másokhoz hasonlóan a Fuchs is több alternatívát kínál a motorkerékpáros szegmens szükségleteinek kielégítésére. Nézzük meg a 4-ütemű motorkerékpár olajainkat. Alapvetően négy kategóriába soroljuk őket – vegyük sorba, és nézzük, melyiket kinek és milyen célokra szánja a cég.
Az ebben található termékeket (10W-40, 20W-50) azoknak a részére javasoljuk, akik napi használatban, alacsony terheléseken- és fordulatszámokon használják kedvencüket és valamilyen oknál fogva ragaszkodnak még az ásványolaj alapú, kedvezőbb árszintet képviselő termékekhez. Nevezhetjük ezt a felhasználói kört a megfontolt, szelíd motorosok csapatának. Összetételét tekintve ennek az alapolaja is már egy Group III-as kategóriájú, rész-szintetikus alapolajra épül, ezért az összes pozitív tulajdonságát tartalmazza az alacsonyabb kategóriájú, tisztán ásványi olajokhoz képest.
Ez a motorolaj család már egy minőségben magasabb teljesítményszintet képviselnek. Négyféle viszkozitási osztály kategóriában érhetők el (10W-30, 10W-40, 15W-50, 20W-50). A régebbi motorkerékpár típusoktól egészen a legmodernebb darabokig megfelelő megoldást kínálnak azoknak, akik már szeretnek némileg tempósabban motorozni és szeretnék a motorjukat kenés tekintetében nyugodtan használni a két olajcsere között. A 10W-30 és 10W-40-es viszkozitási osztályaival a legmodernebb japán motorok igényeit is kielégíti. A szintetikus technológiával készült alapolajhoz itt már teljesen szintetikus észterolajat is kevernek, hogy az alapolaj kiváló tulajdonságait még tovább növeljék. Az észterolaj hozzáadásával javul az alapolaj hőmérséklet-viszkozitás tulajdonsága, valamint még ennél is nagyobb mértékben a kenési tulajdonságok.
Harmadik szinten levő motorolaj családunk valóban azoknak készült, akik utcai körülmények között kompromisszumok nélkül a maximumot szeretnék kihozni kedvenceikből. Nem is kell ehhez jobb ajánlás, mint hogy a 2019-es évben támogatott motocross csapatunk ezen sorozat motorolajával nyerte a bajnokság összes géposztályát. Az eddigiekhez képest a legszélesebb viszkozitási osztály kínálattal rendelkező sorozat (5W-40, 10W-30, 10W-40, 10W-50, 15W-50, 10W-60). Számodra is ez lehet a megoldás, ha olajfogyasztással, váltóműködéssel, túlmelegedéssel kapcsolatos gondokkal szenvedsz. Az extrém magas minőségű full-szintetikus alapolajok és speciálisan válogatott adalékok mellett a legmagasabb minősítésekkel is rendelkezik, amelyet motorkerékpár gyártók jelenleg csak kérhetnek. Minden 4-ütemű motorkerékpár igényeit maximálisan kielégíti. Ha nem lennénk túl szerények az is mondhatnánk, hogy jelenleg nincs ennél jobb termék a piacon.
Pedig van, hiszen a legmagasabb szinten a professzionális felhasználóknak készült termékek találhatók. Ezeket kimondottan versenycélú alkalmazásokhoz javasoljuk. Itt a SILKOLENE PRO 4 PLUS sorozat található (5W-40 és 10W-50 viszkozitási osztályokkal). Ezek a termékek nap mint nap bizonyítják teljesítményüket a világ szinte minden pályaversenyén. Teljesen szintetikus észterolajra épülő termék az extrém teljesítményű versenygépek számára.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »