Az önvezető autók már a spájzban vannak. Hiába kell még éveket várni arra, hogy valóban az embertől teljesen függetlenül hazavigyen a kocsid egy sörözés után. A fejlődési szintnek megfelelően egyre gyakrabban bukkan majd fel a környezetünkben a gépi vezetéstechnológia. A kérdéssel a motorkerékpár gyártók is foglalkoznak. A leglátványosabb eredményeket az utóbbi időben két márka mutatja fel. A BMW komplett motort mutatott be nem is olyan régen. A Ducati pedig bőszen fejleszti az ARAS rendszert, ami a radartechnológiát veti be a biztonságod érdekében. Azonban a Suzuki mérnökei sem ülnek tétlenül a mogyoróikon. Azaz a radar jeleket felerősítő matricáikon.
A képernyő előtt ülve persze engem is gyakran elfog az enyhe fintorgás, amikor az önvezető autók megállíthatatlan eljöveteléről olvasok. Pedig a múltkorában Macko jól elmagyarázta, hogy ez miért butaság. De azt hiszem, hogy mindenki így van ezzel, aki egyfelől szeret vezetni, másfelől gyerekkora legfontosabb filmes élményeként a Terminátor II-t szokta emlegetni. Aztán kilépve az ajtón már szembeötlőbb, hogy miért van szükség azok fejlesztésére.
Legutóbb talán egy hete fogalmazódott ez meg bennem, amikor Csepelen a Teller Edéről a Kassay híd felé fordultam, és egy sietős i20 szívfájdalom nélkül előzött meg jobbról, sávon belül. Vagy adjunk a demagógiának, idézzük fel a legutóbbi gyászos emlékeinket, amikor egy egyenrangú útkereszteződéshez érve közlekedőtársaidon a tanácstalanságot érzékelted? Nem szükséges. Tudom, hogy láttál már olyan sofőrt, aki éppen csak a szemét nem csukta be, miközben megpróbált meghalás nélkül átkelni egy lámpa nélküli elágazáson.
A Suzuki számára is fontosak az elégedett, visszatérő (azaz a motorjaikról lehetőség szerint élve leszálló) vásárlók. Így a XXI. század közlekedésbiztonsági trendjeinek megfelelően ők is elkezdtek az önvezető autókban rejlő lehetőségekkel foglalkozni. Az ő fejükben azonban nem a motorvezető hibáit korrigáló csodaszer jár. Inkább abban látják a potenciált, hogy az egyébként is megjelenő radaros rendszerek könnyebben érzékeljék a négykerekűekhez mérten keskeny, kis méretű motorokat. Tehát fogták a lopakodó repülőgépek radarhullámokat elnyelő/elkerülő elvét, és megfordították.
Az elv igen egyszerű. Valójában nem tesznek mást, mint hogy a megjelent szabadalmi rajzok szerint a jövőben el fognak helyezni olyan jelerősítő pontokat az új gépeken, amiknek hála a radarhullámokat kevésbé tudja majd elkerülni a motoros. Tehát gyakorlatilag visszatértünk a fényvisszaverő technológiához, csak ezúttal nem az emberi szem számára akarják láthatóbbá tenni a motort. Nincs új a nap alatt, ugye? Reméljük, hogy így a “matricák” nem csak látványosak, hanem hasznosak is lesznek.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »