Új taggal bűvül a BMW F-családja?
Egy évtizeddel ezelőtt a japánok elindítottak valamit. 1998-ban két olyan modell indult útjára, amelyek mára gyökeresen megváltoztatták a motoreladásokat. Bár az azóta legendává vált Honda CB750 már 1969-ben megkezdte a sornégyes motorok diadalmenetét, a Yamaha Fazer illetve a Honda Hornet (599 a nagy vizen túl) és azok versenytársai az utóbbi évekre teljesen átrendezték a piacot. Napjainkban, a nagyköbcentis motorok világában a „600-as naked” motorok uralják az európai eladásokat: az emberek letették voksukat könnyen kezelhető, többé-kevésbé költséghatékony mindenesekre. A kategória olyan meghatározó, hogy már a kínai gyártók betörését is várhatjuk.
Az egyik legnagyobb európai gyártó, a BMW is megpróbálja ebből a piaci szegmensből kicsippenteni a maga részét saját, mindenki mástól eltérő receptjével. A „kiöregedett” szupersport blokkok átalakítása helyett a 800-as sorkettes konstrukcióra alapozva – amely annyi éven keresztül szolgálta már a kétkerekűeket – 2006-ban piacra dobták az F800S és ST modelleket, idén pedig az F800GS -sel az endurók szerelmeseinek kínálnak alternatívát.
A számok helyett a bajorok ismét a motorozás élményére koncentráltak ezekkel a modellekkel: bár teljesítményben elmaradnak a konkurenciától, a szerkezetből adódó jobb nyomatékleadással azonban egy kellemes hétvégi élménymotorozásra, hosszabb-rövidebb túrára ugyanúgy alkalmasak – ha nem alkalmasabbak –, mint japán rokonaik.
Ha hinni lehet a pletykának, egy új jövevénnyel gyarapodik a BMW felhozatala. Egyesek szerint a Chris Pfeiffer stunt-világbajnok által lecsupaszított motor inspirálta F800R fényképei a múlt hét végén indultak el egy BMW kereskedés site-járól. Ilyen hírek kapcsán az ember csak legyint: egy újabb piaci felmérés, egy újabb ujjgyakorlat unatkozó grafikusoktól. Az óvatosság indolkolt, de vessünk egy pillantást a képekre!
Igazán figyelemreméltó kép, akár képszerkesztővel készült, akár nem
Az itt látható térhálós csőváz az idei GS-t idézi, a motorok és azok életszerűsége viszont mindegyik képen figyelemre méltó. Ami közös a láthatóan már meglévő modellekre építő konstrukciókban, az az egyenes testtartást lehetővé tevő kormányelrendezés – bár az S modellen sem kellett a légszűrőházat rejtő áltankra görnyedni, de a csutkakormány sokakat elriaszhat. Piacilag egy már bizonyított motor csupasz, kényelmesebb változatának kiadása pedig racionális lépés.
Kicsit gondolkodjunk a fenti újdonságról. A BMW sorkettes családja (még) nem számottevő a piacon, de adjuk ehhez hozzá az olasz V2-es nakedeket, adjuk hozzá egy jelentős francia lap tavaszi értekezését a Kawasaki ER-7 és Yamaha TR-6 sorkettesekről, adjuk hozzá az EU korlátozásait és direktíváit a motorokkal, motorozással kapcsolatban. Lehet, hogy a motoros élet nagy körforgásának egy újabb fordulata előtt állunk?