Beköszöntött az új év, ami azt jelenti, hogy azonnal elrajtol az egyik legnagyobb motorsport esemény, a Dakar Rally. Az idén ráadásul egészen különleges megmérettetésre számíthatunk. Mivel idén negyvenedik alkalommal rajtol el a mezőny, a szervezők nagyon igyekeztek kitenni magukért. Ez pedig azt jelenti, hogy január 6-a és 20-a között nem kevesebb, mint 14 versenynap alatt 8’276 kilométert kell megtenni a mezőny motoros részének – amelyből 4’234 a speciál szakasz.
A jubileumi alkalomnak is köszönhetően két kerekű versenyjárműből pontosan 140 regisztrált a viadalra – vagyis ennyi motor vág neki a kegyetlen erőpróbának. A rajt és egyúttal az első szakasz holnap lesz tehát Limában. Néhány napot Peruban halad a mezőny, majd átlépnek Bolíviába, ahol a hetedik napon La Pazban kapnak egy pihenőt. Azután mennek tovább, átérnek Argentínába, ahol Cordobában futnak célba. Lesz két maratoni szakasz is, ahol az estét szervizcsapataiktól távol töltik a versenyzők. Nézzük, kik az esélyesek!
Nem kezdhetjük mással. Az osztrák gyár azért megy Dél-Amerikába, hogy sorozatban 17. alkalommal vigyék haza Mattighofenbe a Dakar serlegét. Tényleg elképesztő, de 2001 óta nem nyerte meg más ezt a versenyt. Ennek megfelelően a KTM Red Bull Factory Team csupa aduászt ültetett a legújabb 450 Rally nyergébe. A címvédő Sam Sunderland viseli az 1-es rajtszámot, csapattársai pedig Matthias Walkner, Toby Price és Antoine Meo.
Teljesen gyári technikát és kiszolgálást kap még a legmenőbb női versenyző, Laia Sanz, valamint Luciano Benavides. Vagyis az osztrákok hat gyári motorral vágnak neki a jubileumi futamnak.
Az osztrákok egyeduralmának megtörésére bizony a fiókcsapatuknak is van esélye. Először is azért, mert az FR450 versenymotor bizony alapvetően a narancsszínű egyeduralkodó génjeit hordozza magában – másrészt azért, mert a Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing vezérpilótája idén is Pablo Quintanilla, a 2017-es FIM World Cross-Country Rallies Champion versenysorozatának világbajnoka.
Aki tavaly nagyon előkelő helyről egyszerű fizikai kimerültség miatt adta fel – de mint mondja, mostanra nagyon-nagyon felkészült és végtelenül motivált. Csapattársa Andrew Short, aki a Dakar Rally mezőnyében kezdőként áll rajthoz – miután befejezte 16 éves AMA Motocross és Supercross karrierjét.
A japánok az idei évre is mindent megtettek, hogy végre elhódítsák a KTM fejéről a koronát. A Monster Energy Honda alakulata azonban elég komoly veszteségekkel érkezett meg Limába. Nem is az ellopott motorjuk miatt szomorúak – azt nyilván megoldották, mert forrásokban nem szűkölködnek. Azonban egyik élmenőjük, a hatalmas szívű küzdő, Paulo Gonçalves jobb válla és bal térde is megsérült egy bukásban. Így ő kénytelen volt feladni a versenyt.
Nagy hirtelen a 2016-os FIM Junior World Cross Country Rallies Champion bajnokával, José Ignacio Cornejoval helyettesítik. A csapat élmenője, Joan Barreda ott lesz a rajtnál – azonban éppen csak az utazás előtt kapta meg a rajtengedélyt orvosaitól bal karsérülését követően. Szóval az aranyszárnyasok előjelei nem jók… Persze a maradék három Honda CRF450 Rally nyergében sem kis nevek indulnak el: Kevin Benavides, Michael Metge és Ricky Brabec képviselik még a márkát.
A Yamalube Yamaha csapatot Adrien van Beveran, Xavier de Soultrait, Franco Caimi és Rodney Faggotter alkotják. Ez a gárda a legkevésbé rutinos a gyári alakulatok közül: de Soultrait a negyedik, van Beveran pedig csupán a harmadik Darak Rallyján áll rajthoz. Igaz, ő tavaly kevesebb mint egy perccel maradt le a dobogó legalsó fokáról a teljes táv végén.
A csapat amúgy komoly marketing munkát is végez, ugyanis a Yamaha gyári WR450F Rally gépei egy különleges Ténéré 700 World Raid megjelenést kaptak. Meglátjuk, ez mekkora tuningnak számít…
Magyar színekben idén is Dési János és Horváth Lajos indulnak. Előbbi sokadszorra is becsületes és kőkemény helytállással, jó eséllyel a középmezőny elején való célba érés reményében, utóbbi pedig nyilván főként a tavalyi feladás fiaskójának kiküszöböléseként a táv teljesítését célozza meg. Ott lesz azonban a mezőnyben még két, régről ismert rutinos Dakar versenyző, akik ugyan nem magyar zászló alatt indulnak, de honfitársunknak vallják magukat – így nekik is ugyanúgy szurkolunk majd. 28-as rajtszámmal Gyenes Emánuel most is szeretne minél előkelőbb helyen végezni – ő fejezett már be Dakart az első húszban, ami elképesztő eredmény! -, a 89-es Saghmeister Gábor pedig a kemény küzdelem miatt van ott, és mindent megtesz a célba érésért. Mind a négyüknek nagyon drukkolunk – holnap reggel pedig eldördül a rajtpisztoly!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »