A Honda 2007-re újratervezte legsikeresebb hatszázasát a CB600F-et, vagyis a Hornetet. Nem mintha nem lett volna elég jó a tavalyi modell, de a teszt alatt hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a teljesen megújult naked bike minden porcikájában előnyére változott. Külalakja már a tavaszi Budapest Motorkiállításon sok elismerő és vágyakozó pillantást szerzett – többek között tőlünk is –, így már vártuk mikor foghatjuk vallatóra.
Műszaki paraméterei papíron szépen mutatnak, de a puding próbája ugye az evés, ezért a megtett kilométerek sokkal többet mondanak egy motorról. A gyári street-fighterként elkönyvelt Hornet, immár kilenc éve közkedvelt a naked kategória hívei között. Az együtt töltött napok után úgy érzem, a Honda jó úton halad, hogy a Hornettel az eladási statisztikák élén maradjon, hiszen egy olyan látványos megjelenésű, jól vezethető gépet hozott létre, amiről nem sok rosszat lehet elmondani.
A Hornet erőforrása egyenesen a CBR 600 RR-ből érkezett, amit minden pillanatban éreztet vezetőjével. Több mint száz lóerő egy hatszázas naked bike-tól nem kevés, a könnyű kis motor olyan gyorsulással és gyorsulás-rugalmassággal lepett meg, ami nem mindennapi ebben a kategóriában. A kompakt blokk öt kilogrammal könnyebb lett a tavalyi modellnél és ugyanennyi lóerővel erősebb is. Az üzemanyag-ellátásról elektronikus benzinbefecskendezés gondoskodik, amit nagyon közvetlen gázreakciók jellemeznek. Ez kicsit zavaró volt induláskor és egészen lassú menetben (amihez hozzájárult még a meleg motornál is magas üresjárati fordulatszám), de „rendeltetésszerű” használat esetén gyors váltást és torpanásmentes kigyorsítást eredményezett.
A hatfokozatú hajtómű precízen működik, és jól illeszkedik a sportos erőforráshoz. A széles fordulatszám-tartományban dolgozó blokk háromezertől rendületlenül húz és tízezres percenkénti fordulatszám fölött még meglepő tartalékokkal bír. Az egyes fokozatok ezért igen közeli áttételezéssel rendelkeznek, váltáskor keveset esik a fordulatszám. A végeredmény egy mindig ugrásra kész gép, amely 173 kilogrammos tömegét is figyelembe véve folyton játékra csábít, és akkor még nem említettem a hangját, ami külön fejezetet érdemel.
A kipufogó rendszer mindig is fontos szerepet töltött be a motorkerékpáron. Eredeti feladata a „hangtompítás”, de manapság egyre többen vágynak hangosabb kipufogóra, amit teljesítményfokozó hatással magyaráznak, de leginkább csak figyelemfelkeltésre szolgál. Ez az alkatrész hivatott a távozó gázok megtisztítására is, az ehhez szükséges katalizátor azonban nehéz és sok helyet foglal, így sokszor találkozhatunk túlméretezett, a motor stílusához nem illő, vagy csak egyszerűen fantáziát nélkülöző kipufogórendszerekkel.
A Hornet végre olyan kipufogót kapott, ami esztétikus, nagyszerűen illik az összképbe, a lehető legalacsonyabb súlyponttal rendelkezik és még a hangja is gyönyörű. A Honda kiemelt figyelmet fordít a tömeg-központosításra, ami a dönthetőséget és a kanyarsebességet hivatott javítani, a kis Hornet kitűnő megvalósítása ennek a koncepciónak. Ez a jól eltalált kipufogó számomra a motor egyik legizgalmasabb része. Vétek lenne barkácsolással elrontani, nem hiszem, hogy lehetne szebbet rajzolni ehhez a géphez, hangosabb dobra pedig nincs szükség. Így is kapkodják a fejüket a járókelők amerre a darázs „zümmög”.
A Hornet minden részletében megfiatalodott, így természetes, hogy a váz – ami alapja egy motorkerékpárnak – szintén teljesen megújult. A gerincváz alumínium ötvözetből készül, öntött és hegesztett eljárással, ezáltal könnyebb és merevebb acél elődjénél. A blokk teherviselő elemként is szolgál, ami szintén növeli a váz, illetve a motorkerékpár merevségét. A vázhoz csatlakozó lengővilla öt milliméterrel hosszabb lett és elkeskenyedő formája miatt könnyebb is.
A központi rugóstag előfeszítése szerszámmal hét fokozatban állítható. Az első futómű a már ismert fordított teleszkópvilla állítási lehetőség nélkül. Igazából nincs szükség a gyári paraméterek megváltoztatására, mert kellően feszes a kanyarodáshoz, viszont az úthibákat is tűrhetően kisimítja, aki meg street-fighteres ambíciókkal rendelkezik úgyis komolyabb beavatkozásokat fog végezni rajta. Menet közben jól érezhető a merev váz által biztosított egyenesfutás, és az igen precíz irányíthatóság, főleg gyors manőverezés közben.
Már-már megszokott, hogy a tesztmotorokat – ha rendelkeznek vele – blokkolásgátlóval felszerelt változatban kapjuk. Habár a kis Hornet vásárolható kombinált CBS, ABS rendszerrel, végre kipróbálhattuk a „fapados” fékkel szerelt modellt is. Elöl két darab kétdugattyús, úszónyerges Nissin fékeket találunk, hátul pedig egydugattyús féknyereg lassítja a kereket. Egyszerűsége ellenére a fékkezelés kifogástalan. Pontosan adagolható, nem túl határozott nyomásponttal, de kellő visszajelzéssel és egészen kis fékerővel. A maximális lassulásnak csak az elhasználódott abroncsok szabtak határt, de még így is élvezetes volt belegyűrni az aszfaltba az első kereket és érezni, hogy biztonságosan képes megállni a tervezett fékút előtt.
Nem közvetlenül a fékekhez tartozik, de érdemes megjegyezni, hogy hatszázas létére erős motorfékkel bír a Hornet, ami – ha kihasználjuk – jelentősen meghosszabbíthatja a fékbetétek élettartamát. Végeredményben blokkolásgátló nélkül is együtt lehet élni a Hornettel, mert a kezes futómű és a fék pontosan szolgálja a vezetőt, de egy vészfékezés azért rádöbbentett, hogy az extra felszereltség nem hiábavaló luxus.
Az első méterek a barátkozás jegyében teltek, majd megszerettük egymást, és kifejezetten jól éreztem magam a majdnem egy hetes teszt alatt. A 600-as Hornet egy olyan sokoldalú motorkerékpár, amely elkápráztatott rendkívüli dinamikájával. Kis tömege, könnyű irányíthatósága és a tempós kigyorsítások mind a biztonságot sugallták, ugyanakkor nagyon könnyen bűnre csábított, mivel gyönyörű hangja és intenzív gyorsulása hétezres fordulatszám fölött volt igazán lehengerlő.
Némi önuralommal igen kellemes városi használatú kétkerekű válik belőle, a stabil talajfogás és a pontos kezelőszervek megkönnyítik a forgalomra való koncentrálást, az alacsony fordulatszámon is nyomatékos blokk pedig mindig kellő dinamikával gyorsítja a könnyű motorkerékpárt. Mint minden meztelen kétkerekűnél, így a Hornetnél sem lehet szélvédelemről beszélni. Autópályás tempónál a merőlegesen ülő vezető mellkasát komoly erő feszíti hátra, amit a kormány erős szorításával lehet ellensúlyozni. Akit ez nem zavar, akár hosszabb túrákat is tehet nyergében, mert az ülés-lábtartó pozíció több száz kilométer megtétele után sem fárasztó. Az utas a kissé magasan lévő lábtartója ellenére is kényelmesen utazhat, az enyhén megemelt utasülésről pedig könnyen kiláthat a vezető mögül.
A hatszázas Hornet nyergében jól fogja érezni magát, aki nem a sebességet hajhássza, de igényli a dinamikus gyorsulásokat, vagy szeret gyorsan menni és nem zavarja a szél. Annak való aki megfelelő önuralommal bír és csak a versenypályán pörgeti tízezer fölé, aki kényelmesen és tempósan szeretne a városban közlekedni, és akinek tetszik látványos dizájnja.
MŰSZAKI ADATOK | |
Motortípus | Soros, négyhengeres, négyütemű, folyadékhűtéses, 16 szelepes |
Hengerűrtartalom (cm3) | 599 |
Furat x löket (mm) | 67×42,5 |
Keverékképzés | PGM-FI elektronikus befecskendezés |
Teljesítmény (kW/LE/min) | 75(102)/12000 |
Forgatónyomaték (Nm/min) | 63/10500 |
Sebességváltó | hatfokozatú |
Szekunderhajtás | Lánc |
Első felfüggesztés | 41 milliméteres fordított teleszkópvilla, 120 milliméteres rugóúttal |
Villaszög/utánfutás (fok/mm) | 25/99 |
Hátsó felfüggesztés | Csatolt lengőkar, központi hidraulikus lengéscsillapító, 7 fokozatban állítható rugó-előfeszítéssel |
Első fék | 296 milliméteres dupla tárcsafék kétdugattyús féknyereggel |
Hátsó fék | Hidraulikus tárcsafék egydugattyús féknyereggel |
Első gumiabroncs | 120/70 ZR17 |
Hátsó gumiabroncs | 180/55 ZR17 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 2090/740/1095 |
Ülésmagasság (mm) | 800 |
Száraz tömeg (kg) | 173 |
Üzemanyagtartály (l) | 19, ebből 4 tartalék |
Ár (2007.augusztus) | 1948000 |