A menetvezérlő elektronika nagyon sokat segít azoknak a pilótáknak, akik nem képesek Superman módjára uralni az alattuk tomboló lóerőket. A mai literes sportmotorok (és ez az elmúlt évtized gépeire mind igaz) olyan erősek és dinamikusak, hogy közúton valóban nagy tempóban kiszámíthatatlan reakcióik vannak. Itt valóban nagyon hasznos a Traction Control, amely segíthet megakadályozni a túl nagy forgatónyomatékot kapott hátsó kerék kitörését. Persze nem minden esetben.
Ez történt a videó főhősével is. A film ugyan régi – 2011-es -, de örök érvényű tanulsággal szolgál. A srác nem sokkal a hamarosan látható baleset előtt vette a Ninját, és Cipruson motorozott egy komolyat egy szerpentinen. Valóban nagy tempót ment, olyan stílusban, aminek versenypályán van az igazi helye. A motoron Pirelli Supercorsa SC2 gumik voltak. Aztán az egyik kanyarban fülig döntve, térden fordulva elment a motor hátulja. Már kigyorsításban volt, amikor egy egészen kis vízcsíkra futott.
A határon terhelt gumi olyan hirtelen csúszott meg, amelynek hatására a menetvezérlő elektronika is feltette a kezét – vagyis sem ideje, sem esélye nem volt már beavatkozni. De valószínűleg már hiába is vette volna el a tüzet, nem tudott volna segíteni. A magyarázat egyszerű járműfizika: amikor hirtelen csökken a tapadás, azzal arányosan fogy el a gumi erőátviteli képessége is. Amennyiben egy ilyen helyzetben éppen maximális erőátvitelre van szükség – de a tapadási együttható csökkenése miatt ez nem lehetséges -, akkor azt a Traction Control sem tudja pótolni. (Amennyiben mélyebben is érdekel a háttér, Kamm-kör néven olvashatsz utána a fizikai okoknak és folyamatoknak.)
A videó 3:00-tól indul, így néhány másodperc és jön is a zakó
Amennyiben sok időd van, érdemes tanulmányozni a filmecske alatti rengeteg hozzászólást. Ezekből derül ki, hogy a tempó nagyjából 170 lehetett, és a baleset elszenvedője – aki amúgy kimondottan jó technikai szinten kezeli a gépet! – minden olyan kommentárt megcáfolt, amely szerint az első kerék vesztett tapadást. Hatalmas szerencséje volt, hogy nem lett belőle hosszú oldal – főleg hogy a forgásban levő csúszó motoron levő kamera mutat szemből érkező autót is. Sem a motor, sem ő nem ütköztek senkinek és semminek.
A pilóta sértetlenül úszta meg a tanulságos kalandot, de a szinte teljesen új Kawasaki ZX10R is majdnem: egy tükör, egy bukógomba, néhány karc a kipufogón és az idomon. Annyira néhány, hogy utóbbi kettőt javították, nem is cserélték. A végkövetkeztetés pedig nagyon egyszerű: sajnos ha ugyanolyan tempóban és stílusban motorozol közúton, mint versenypályán, akkor nagyon könnyen így járhatsz – mert itt sajnos a váratlan tapadáscsökkenést nem jelzik előre piros-sárga zászlóval. Tetszik vagy sem, ez van.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »