Kedves Zsolt!
Olvastam az egyik onroados írásod és a segítségedet kérném. Mostanság szeretném megvenni első motoromat. Amire gondoltam, az egy Honda Rebel 250. Amire használnám az iskolába járás (M0, 70 kilométer oda-vissza), hétvégi kisebb túrák (100-200 kilométer). A kérdésem az lenne, hogy a 185 centiméteres magasságomhoz mennyire kényelmes választás egy chopper? Melyik a legjobb ebben a kategóriában? Ami fontos nekem, hogy kényelmes legyen, autópályán is elmenjen 1-2 személlyel kényelmesen 100-130 körül, de alapvetően én komótosan szeretek közlekedni autóval és motorral egyaránt. A 250 kezdésnek elég nekem, ezen paraméterek alapján te mit ajánlanál? Lehet jobban járnék egy 250-es robogóval?
Előre is köszi a segítséget!
Üdvözlettel: Botond
A kérdés megválaszolását két részre bontom. Az első a kényelem, amelyet a motor fizikai paraméterei (ülésmagasság, lábtartó- és kormány helyzete) és a fedélzetén helyet foglalók testalkata alapvetően meg is határozzák. Évekkel ezelőtt mutattuk be azt a weboldalt, ahol a világon létező motorkerékpárok elég komoly hányadára “rá tudod rajzolni” saját magadat, így előre látod, hogy fogsz ülni rajta. Ennek segítségével hamar rövidre zárhatjuk, hogy miként fogsz – bocs a kifejezésért – kuporogni egy Honda CMX250C fedélzetén. Utasod magasságát ugyan nem írtad bele a levélbe, de csak a példa kedvéért rajzoltam mögéd egy 165 centiméteres hölgyet. Az ábra vissza sem adja, hogy az ő helyzetét a hosszúkás, de nagyon keskeny, a sárvédőn elhelyezett utasülés még pluszban meg fogja nehezíteni.
Hazánkban egyetlen eladó Rebelt találtam félmillió forintért, így a példa kedvéért nagyságrendileg ebben az árkategóriában (vagy nagyjából plusz százezerért) kerestem alternatívákat. Nézd meg összehasonlításképpen, hogy ülnél egy BMW F650CS-en és egy Honda CBF500-ason. Szerintem nem kell részletezni a különbségeket, látod magad is: egy apró cruiser soha nem lesz kényelmes a te magasságodhoz. (Persze vannak a kategóriában olyan vasak, amin elférsz, de azok semmilyen szempontból nem jönnek szóba: sokkal nagyobbak, erősebbek és drágábbak – és nem is sorolnám őket a kezdőmotor kategóriába.)
A másik oldal, amelyet nem szabad elhanyagolni a teljesítmény. A Honda Rebel 250 gyárilag megadott végsebessége 110 kilométer/óra. Egy ilyen masina veled – aki eleve túlméretes vagy a számára – és utasoddal együtt szinte alkalmatlan lesz arra, hogy mondjuk az M7-esen leugorjatok Balatonra. Mivel legalább A2-es jogosítványod biztosan van, szándékosan ehhez kerestem példákat. A CBF500 és az F650CS egyaránt vezethető már A2-vel is. Mindkettő elegendően erős az általad vázolt használathoz – akár két személlyel is. Ugyanakkor két alacsony karbantartású igényű, könnyen vezethető, kezdőmotornak is tökéletes masináról beszélünk – persze számtalan más motor is szóba jöhet, nem csak ezek.
Szerintem legalább a 40-45 lóerőre törekedj, és mindenekelőtt nézd meg, normálisan elférsz-e a fedélzeten. Pontosan ezért nem javaslom a szintén kérdés szinten felmerült 250-es robogót: ott az általános nagyjából 20-22 lóerő körüli egyhengeres erőforrás a CVT erőátvitel miatt még némi veszteséget is szenved egy váltós motorhoz képest, így azzal is ugyanabba futnál bele: amikor kettesben motoroztok akár csak egy országúton is, a 80-nal haladó pótkocsis teherautó megelőzéséhez nagyon-nagyon hosszú egyenesre lesz szükséged. Ez pedig – saját tapasztalat – a gyors motorcseréhez vezető út egyik biztos motivációs módszere… Amennyiben újabb konkrét kérdés merül fel benned, természetesen állok rendelkezésedre!
Motoros üdvözlettel: Macko
Cimkék:
Egészen megbízható fülest kaptunk arról, hogy rövidesen új és nagyon komoly Alpinestars márkaszaküzlet nyílik fővárosunk szívében.
Elolvasom »Városi őrültködést már dögivel láthattunk supermotokkal vagy triálgépekkel. Most azonban egy motorosszán repked hidakon és lépcsőkön...
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »