Kedves Zsolt!
Olvastam az egyik onroados írásod és a segítségedet kérném. Mostanság szeretném megvenni első motoromat. Amire gondoltam, az egy Honda Rebel 250. Amire használnám az iskolába járás (M0, 70 kilométer oda-vissza), hétvégi kisebb túrák (100-200 kilométer). A kérdésem az lenne, hogy a 185 centiméteres magasságomhoz mennyire kényelmes választás egy chopper? Melyik a legjobb ebben a kategóriában? Ami fontos nekem, hogy kényelmes legyen, autópályán is elmenjen 1-2 személlyel kényelmesen 100-130 körül, de alapvetően én komótosan szeretek közlekedni autóval és motorral egyaránt. A 250 kezdésnek elég nekem, ezen paraméterek alapján te mit ajánlanál? Lehet jobban járnék egy 250-es robogóval?
Előre is köszi a segítséget!
Üdvözlettel: Botond
A kérdés megválaszolását két részre bontom. Az első a kényelem, amelyet a motor fizikai paraméterei (ülésmagasság, lábtartó- és kormány helyzete) és a fedélzetén helyet foglalók testalkata alapvetően meg is határozzák. Évekkel ezelőtt mutattuk be azt a weboldalt, ahol a világon létező motorkerékpárok elég komoly hányadára “rá tudod rajzolni” saját magadat, így előre látod, hogy fogsz ülni rajta. Ennek segítségével hamar rövidre zárhatjuk, hogy miként fogsz – bocs a kifejezésért – kuporogni egy Honda CMX250C fedélzetén. Utasod magasságát ugyan nem írtad bele a levélbe, de csak a példa kedvéért rajzoltam mögéd egy 165 centiméteres hölgyet. Az ábra vissza sem adja, hogy az ő helyzetét a hosszúkás, de nagyon keskeny, a sárvédőn elhelyezett utasülés még pluszban meg fogja nehezíteni.
Hazánkban egyetlen eladó Rebelt találtam félmillió forintért, így a példa kedvéért nagyságrendileg ebben az árkategóriában (vagy nagyjából plusz százezerért) kerestem alternatívákat. Nézd meg összehasonlításképpen, hogy ülnél egy BMW F650CS-en és egy Honda CBF500-ason. Szerintem nem kell részletezni a különbségeket, látod magad is: egy apró cruiser soha nem lesz kényelmes a te magasságodhoz. (Persze vannak a kategóriában olyan vasak, amin elférsz, de azok semmilyen szempontból nem jönnek szóba: sokkal nagyobbak, erősebbek és drágábbak – és nem is sorolnám őket a kezdőmotor kategóriába.)
A másik oldal, amelyet nem szabad elhanyagolni a teljesítmény. A Honda Rebel 250 gyárilag megadott végsebessége 110 kilométer/óra. Egy ilyen masina veled – aki eleve túlméretes vagy a számára – és utasoddal együtt szinte alkalmatlan lesz arra, hogy mondjuk az M7-esen leugorjatok Balatonra. Mivel legalább A2-es jogosítványod biztosan van, szándékosan ehhez kerestem példákat. A CBF500 és az F650CS egyaránt vezethető már A2-vel is. Mindkettő elegendően erős az általad vázolt használathoz – akár két személlyel is. Ugyanakkor két alacsony karbantartású igényű, könnyen vezethető, kezdőmotornak is tökéletes masináról beszélünk – persze számtalan más motor is szóba jöhet, nem csak ezek.
Szerintem legalább a 40-45 lóerőre törekedj, és mindenekelőtt nézd meg, normálisan elférsz-e a fedélzeten. Pontosan ezért nem javaslom a szintén kérdés szinten felmerült 250-es robogót: ott az általános nagyjából 20-22 lóerő körüli egyhengeres erőforrás a CVT erőátvitel miatt még némi veszteséget is szenved egy váltós motorhoz képest, így azzal is ugyanabba futnál bele: amikor kettesben motoroztok akár csak egy országúton is, a 80-nal haladó pótkocsis teherautó megelőzéséhez nagyon-nagyon hosszú egyenesre lesz szükséged. Ez pedig – saját tapasztalat – a gyors motorcseréhez vezető út egyik biztos motivációs módszere… Amennyiben újabb konkrét kérdés merül fel benned, természetesen állok rendelkezésedre!
Motoros üdvözlettel: Macko
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »