Bár már benne vagyunk a szezonban, de soha nem lehet eleget beszélni az evidens és kevésbé evidens biztonsági intézkedésekről. Ne egy kis odafigyelésen vagy pár tízezer forinton múljon, hogy a gyerek árvasági ellátásból vegye a következő pár lépőjét. Az ilyen és ehhez hasonló kellemetlenségek elkerüléséért általában nem sokat teszünk, inkább elhessegetjük az elménk hátsó sarkába azokat. Az is igaz, hogy manapság nem lehet az ember biztos abban, hogy nem csak azért mondják, hogy csináljuk ezt, vagy vegyük meg azt mert a pénzünk kell nekik, vagy pedig valóban jó a tipp és érdemes cserélni/javítani/ellenőrizni. Nézzünk meg néhány olyan dolgot, ami tuti nem lehúzás, és érdemes elgondolkozni rajtuk.
Hány éve van meg a sisakod? Négy, öt? Gratulálok! Ez azt jelenti hogy iszonyat jól motorozol, vagy iszonyat keveset. Persze egy kis leejtésbe még nem nyílt szét sisak, és hát őszintén ki nem gurította még le a motorról? De ha jó állapotú a fejvédő, ráadásul az ápolásra is nagy figyelmet fordítottál, akkor mégis mi gond lehet? Hát az a fránya idő. Az idő nem segít a polimereknek, ragasztóknak, gyantáknak, szóval semminek ami összetartja a sisakod belsejét. Porhüvelyed izzadsága és zsírja sem javít a helyzeten. Ha már koros a sisakod, jobb ha lassan falra akasztod, és újabb után nézel!
Soha nem lehet eleget beszélni a gumikról. Egyszer találomra végigfotózok egy kazal parkoló motort, és egy nagyobb tábla csokit tennék rá, hogy nagy részükön siralmas állapotú papucsok lesznek. Az átlagember egyszerűen csak ilyen: rossz (öreg, kopott, kemény és ezek kombinációi) gumikon balettozik, miközben a csillapítást tekergeti a jobb útfekvésért, meg sportlégszűrővel keres plusz erőt a semmire. Az már csak ráadás, hogy egy kopott gumival nagyságrendekkel hamarabb fogsz defektet is kapni, így különösen megéri még pénzben is, hogy egy kis odafigyeléssel rákészülj a gumicserére. Ha nem Rossinak hívnak, akkor simán érdemes venni modern többkomponensű abroncsot, mert a sima közlekedéssel nem koptatod hamar kockára, és ha összegyűjtöd a bátorságod egy jó döntésre, még tapadni is fog a kanyarban.
Minden motoros tudja, mennyire fontos a motorolaj cseréje, és a legtöbben bármikor képesek vérre menő vitát indítani a különféle viszkozitású olajakkal kapcsolatban. De hányszor hallottál/olvastál ilyen vitát a fékfolyadék (figyelem, nem olaj!) dot-számáról, vagy nedvességtartalmáról? Mielőtt a fékbetétek anyagával kísérletezel, és a gumifékcső miatti nyomáspont-bizonytalanságra panaszkodsz (persze, tudom, te vagy Rossi 🙂 ), próbáld ki a fékfolyadék cseréjét is. Páran azért legalább már kapiskálják a teleszkópolaj cseréjét, de csúszógyűrű ellenőrzésről már kevesen hallottak, és annál kevesebben tették is meg, pedig nagyrészt annak a teflonbevonatának a kopadéka festi grafitszínűre a villaolajat.
Ezer százalékban lefogadom, hogy sok motoros nem megfelelően beállított fékkarral- és pedállal motorozik. Ezt általában észre sem veszi az ember, csak egy komoly vészhelyzetben jön elő, de akkor már utólag úgysem fogja tudni, hogy mi volt az esés oka. A saját túl közelre állított fékkarja törte el az ujját, vagy hogy azért nem tudta megfelelően adagolni és esett el, mert épp csak a legtávolabbi ujjpercével érte el azt? Esetleg a pedált nem tudta rendesen adagolni, mert túl magasan vagy túl alacsonyan volt? Egyértelműnek tűnik, mégis sok baj van ebben a témában is. Állítsátok be rendesen, hé!
Kicsit a sisakhoz tartozik, de külön is fontosnak tartom megemlíteni, hogy ne bohóckodjatok már a fekete plexikkel srácok! Hány arcot látni már szürkületben a full sötét műanyag miatt kóvályogni mint gólya…toll a levegőben? Tegyük a szívünkre a kezünket, és valljuk be, hogy ez itt még nem Amerika, hogy csak úgy különböző színű pótplexiket hordjunk maguknál. Akkor már inkább vegyél egy kazal különböző színű egyszerű munkavédelmi szemüveget, amit könnyedén cserélgethetsz a sisak alatt. Vékony, befér mindenhova, tuti minden káros sugárzást szűr, torzításmentes, és bizonyos fokig a szabvány szerint, a becsapódó tárgyaknak is ellenáll. Az isten is motorosoknak teremtette őket. Ja, és olcsó! Egészen halkan jegyzem meg, hogy a fényáteresztő képesség is komolyan szabályozva van, akár a kocsiknál, és az igazán sötét plexik egyike sem alkalmas közúti használatra – hivatalosan.
Viszonylag sokat hallani lánccal kapcsolatos ápolási szokásokról, ami azt jelenti, hogy rendesen foglalkoztat titeket a téma. Ez igazán szuper, mivel egy rossz lánc nem csak teljesítményt, motorozási élményt ront, de akár veszélyes is lehet. Ezért rendszeresen csekkold a láncod feszességét, tisztaságát, és hogy elegendő kenőanyag van-e rajta. Azt talán mondanom sem kell, hogy láncot és lánckereket egyszerre cserélünk. (Persze láttam olyat is a saját szememmel német műhelyben, hogy az évi pár ezret futó Liebhaberstückön csak a láncot cseréltette le a jóember, és a szinte érintetlen lánckerekek maradtak, de ilyen nem hiszem, hogy sok van mifelénk. 🙂 ) Nagyon klassz lánctisztító szetteket lehet kapni manapság, már nem kell körömkefével sem bohóckodni.
Talán a sportmotorosokon kívül nem sokan abajgatják túl a guminyomást, megkockáztatom még nagyon rálépegetni sem szoktak indulás előtt a kerékre, hogy lássák, ha túl puha lenne a gumi. Pedig minden motoron a gyártó feltünteti a szerinte jó guminyomást egy és kétszemélyes használat esetén is. Más kérdés, hogy ezt milyen súlyú emberekre, és milyen motorozási stílusra találják ki. Az biztos, hogy a guminyomás tizedeinek matekozásával be lehet menni az erdőbe rendesen… Lehet mérni hidegen-melegen, van aki nitrogénnel (igen, igen, valójában az egy biztonsági gázkeverék, nagyrészt nitrogénből) tölteti a gumit, és van aki kis kézi mérővel vajákol minden komolyabb menet előtt-után. Az azonban biztos, hogy mindennapos használat mellett, hetente egyszer nem árt megnézni mi a helyzet az alvégeken, nehogy meglepetés érje az ember. Egyúttal üdvözlöm, hogy egyre kevésbé meglepő egy új motoron a guminyomást is kijelző műszerfal, a régieknek meg maradnak az utólagos megoldások.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »