Nagy nap virrad fel 2015. július 11-én a BMW Bike Maraton nemzetközi motoros túraverseny számára: idén jubileumi, 10. alkalommal kerül megrendezésre a viadal. A megmérettetés egyetlen évben, 2009-ben maradt el – akkor lépett vissza az addigi támogató a részvételtől. 2012 óta pedig már a BMW együttműködésével várja évről évre a vállalkozó kedvű, a túrázást, a szép tájakat és a kalandokat kedvelő motorosokat a rendezvény. Idén immáron harmadszor a biztonság jegyében a legújabb lebonyolítási rendszerrel, egy kis éjszakai pihenési lehetőséggel. Ismerkedjetek meg a verseny sajátosságaival, fődíjával – reméljük kedvet kaptok hozzá!
A BMW Bike Maratonon 2 vagy 3 motorból álló csapatok állhatnak rajthoz, tetszés szerint akár utassal – így a csapatlétszám kettőtől hat főig bármennyi lehet. A szombat déli rajtnál a regisztráció és az eligazítás után mindenki nekivág a versenytávnak – amelyet kizárólag a rajzos itiner segítségével navigálva kell teljesíteni. A túra egyik szépsége éppen az, hogy a megadott ábrákból soha nem derül ki, merre kell majd menni – menet közben kell elég szemfülesnek lenni, hogy elkerülhető legyen az eltévedés.
Egy közúti verseny során a tájékozódáson kívül nyilván a szabályok betartását lehet ellenőrizni – így ez adja az értékelés alapját is. A szervezők az általuk is lejárt szakaszokon figyelemmel kísérik a csapatvezető motor által megtett távolságot, valamint az átlagsebességüket. Előbbinek pontosan meg kell egyeznie az általuk mérttel, utóbbinak pedig a versenyzők számára előre megadottal. Amennyiben valaki pontosan betartja a közlekedési szabályokat és nem véti el az útvonalat, ez gond nélkül sikerülhet is. Természetesen vannak összekötő etapok is, ahol csak a megtett távolság képezi az értékelés alapját.
Ezekre az összekötőkre azért van szükség, mert a navigációt sok helyen feladatok nehezítik – például meg kell valamit keresni az út mellett, és arrafelé folytatni az utat. A nagyobb városokon átvezető részek sem kerülnek bele az átlagtartási részekbe, hiszen az ilyenekben ez szinte lehetetlen feladat a sok forgalmi akadály miatt. Egyúttal ez magyarázza meg azt is, miért csak az előre meghatározott csapatvezető gép által megtett távolságot ellenőrzik – a társak ugyanis a keresgélések miatt többet motoroznak nála.
Természetesen hiba nélkül tartani a távolságokat és az átlagokat szinte lehetetlen – az eltérések pedig hibapontokat eredményeznek. Az előírt átlagtól való eltérés minden kilométer/órája 2 hibapontot jelent késés esetén és 10 hibapontot korai érkezés esetén. A rendezők által előzetesen regisztrált versenytávtól eltérő utat megtevő csapatok 1 hibapontot kapnak kilométerenként. Szinte hihetetlen, de a legjobbak a 800 kilométer során mindössze néhány pontocskát szednek össze…
A szombati nap végén a mezőny befut egy köztes célba, ahol meleg vacsora és néhány órás alvás várja – vetett ágyban, egy kollégiumban. Vasárnap reggel pedig újabb rajtceremóniát követően folytatódik az előző napi játék – egészen, ameddig ismét el nem érik az immáron végleges célvonalat – ahol rendesen le is intik őket, mint egy normális versenyen szokás. Ekkor a begyűjtött hibapontok összesítése után kialakul a végeredmény.
Holtversenyre így kevés esély van. Amennyiben mégis bekövetkezne – és a két csapat mindenáron döntésre akarja vinni a dolgot, mert mondjuk éppen a győzelem a tét -, egy rögtönzött vezetéstechnikai feladat dönt az adott helyezésről. Hiszen a BMW Bike Maraton fődíja úgyis annak a lehetősége, hogy a győztes csapat tagjai még jobb – és biztonságosabb – motorosokká válhassanak: ők ugyanis részt vehetnek egy BMW Motorrad Vezetéstechnikai Tréningen.
Tavalyi győzteseink is így tettek idén tavasszal, és röviden le is írták nektek élményeiket a képzésről. Soós Ádám: “Nagyon vártam már ezt a napot, mert még nem volt lehetőségem ilyen fajta tréningen részt venni. Szuper és egyben fárasztó nap volt. Már az alap gyakorlatok is nagyon tetszettek, mert kiválóan fejlesztik az egyensúlyozási képességet. Egyes gyakorlatok nagyon sok koncentrációt vettek igénybe, de ez mind megérte mert új dolgokat is sikerült tanulnom! Fontosnak tartanám egy ilyen alap tréning elvégzését minden motoros számára.”
Ördög Tamás pedig így foglalta össze élményeit: “Először is nagyon köszönöm ezt napot, amely nagyon jó hangulatban, élményekben gazdagon telt el. Kezdetben az időjárás nem volt annyira kegyes hozzánk, de ez szerencsére nem vette kedvünket. Már az első pár gyakorlat során világossá vált, hogy van mit gyakarolni… A motor körbejárásával és közben megtartásával, lépésben haladással is voltak hiányosságaim, de úgy érzem a nap végére ebben is történt előrelépés.
Igazán akkor kezdtem élvezni a tréninget, amikor a bóják gyors kikerülése következett, korábban is használtam a “kormánytolásos” technikát, de itt és most éreztem rá az ízére, amihez persze hozzájárult a jó minőségű aszfalt is (nem kellett attól tartani, hogy kicsúszik alólam a motor egy porosabb íven). A tréning színvonalát, minőségét tovább emelte a finom és bőséges ebéd is. Délután jött a legjobb rész, a vészfékezés és vészelkerülés, azóta tudatosabban figyelek minden fékezésnél, hogy ne terheljem a kormányt. Összességében élvezetes és emlékezetes napot köszönhetek a BMW Motorrad Vezetéstechnikai Tréningnek!”
A BMW Bike Maraton versenyszabályzatát pontosan megtaláljátok az Egyesület weboldalán – ahol természetesen jelentkezni is tudtok az idén szinte teljes távján Ausztria útjain futó motoros túraversenyre. Mivel ez lesz a tizedik Bike Maraton, nagyon szép útvonalra és változatos kalandokra készülhettek – higgyétek el, nem érdemes kihagyni!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »