A hír igazi aktualitását az adja, hogy a Lightning LS-218 típusnévre hallgató elektromos szupersport-motor első sorozatban legyártott példányát a napokban – egészen pontosan 2014. november 12-én – adták át. A boldog tulajdonost Troy Helmingnek hívják és nagyjából egy éve adta le a rendelését a csodagépre. Amelynek a gyártó nyilvánosságra hozta legnagyobb sebességét is, amely nem kevesebb mint 349 kilométer/óra. Nem, nem elméletileg kiszámolva a próbapados mérések alapján, hanem élesben, megmérve. A cikk vége felé látható videó alapján pedig azt kell mondanunk, háromszázig egészen mozgékony… (Csak zárójelben: a Kawasaki H2R csúcssebességét még nem is ismerjük.)
A Lightning áramhajtású csodagépe azonban nem csupán csúcssebességre van kihegyezve, hanem igenis ultra-komolyat tud nyújtani kanyargós szerpentinen is. Ezt fényesen be is bizonyította a világ leghíresebb hegyi versenyén. A 2013-as Pikes Peak előtt még mi is latolgattuk, mennyi esélye van egy elektromos motornak a benzinesek ellen – az ott bemutatott Amarok P1A azonban végül nem teljesítette a futamot. Vele ellentétben az LS-218 rajthoz állt, és Carlin Dunne vezetésével konkrétan porba alázta a benzinmotoros mezőnyt: nagyon magabiztos, 21 másodperces előnnyel ért célba a második helyezett – amúgy leggyorsabb hagyományos meghajtású motor – előtt!
Hogy tudja ezt a döbbenetes menetadatot elérni a Lightning? Eddig az elektromos motorkerékpárokat hatalmas, és már álló helyzettől rendelkezésre álló nyomatékukról ismertük, azonban nagy tempónál nem rendelkeztek kellő teljesítménnyel. Az LS-218 folyadékhűtésű, 150 kilowattos elektromotorja közvetlenül hajtja meg a hátsó kereket. A 204 lóerőhöz pedig 228 newtonméternyi forgatónyomaték társul – így a mindössze 225 kilogramm menetkész tömegű gép mind gyorsulásban, mind teljesítményben felülmúlja a belsőégésű erőforrással szerelt társait!
A Lightning LS-218 azonban nem csupán erőforrása miatt érdemel komoly figyelmet – attól önmagában még nem lenne feltétlenül jó motor. Azonban itt minden csúcskategóriás: teljesen állítható RaceTech teleszkópok NIX30 cartridge-okkal, Öhlins TTX36 központi rugóstag alumínium lengővillával, elöl 320 milliméteres dupla tárcsák négy dugattyús radiális Brembo fékekkel, valamint programozható mértékű fékenergia-visszatermeléssel (egy ilyen teljesítményű elektromotor generátor üzemmódban brutálisat lassíthat…), Marchesini kovácsolt magnézium kerekek elöl 120/70ZR17, hátul pedig 190/55ZR17 abroncsokkal.
Nyilvánvaló, hogy ezt a teljesítményt az alapváltozathoz kínált 12 kilowattórás akkumulátor-csomag nem képes túl hosszasan ekkora sebességgel repíteni: a gyártó által megadott hatótávolság 160-190 kilométer. Ami nyilván nem “csőgázon” – bocsánat, “nyélpotméteren” – értendő. Azonban aki többre vágyik, az rendelhet 15 kilowattórás kapacitású energiatárolót is (190-240 kilométer hatótáv) – a csúcs pedig a 20 kwh befogadóképesség, amelyhez már 250-290 megtehető kilométer társul! Ráadásul gyorstöltővel akár harminc perc alatt újra formába hozható a lemerült akksi – de normál regenerálás esetén is elegendő ehhez két óra.
Azt hiszem a fentieket végiggondolva igazat adhatunk Richard Hatfieldnek, a Lightning Motorcycles elnökének, aki a Pikes Peak győzelmet követően azt mondta: “Mindig azt halljuk, hogy egy napon majd az elektromos motorok így, meg egy napon majd az elektromos motorok úgy. Tessék tudomásul venni, hogy ez a nap elérkezett!”
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »