A gyerekeket mindig a címben leírt mondattal engedi útra őket féltve óvó anyukájuk a hűvös reggeleken. Mivel a motorozás során nagyon tág hőmérsékleti- és időjárási körülmények között kell léteznünk, a fenti bölcsességnek ott is meg kellene állnia a helyét. Régóta tervezem, hogy nekifogok egy vizsgálatnak annak kiderítése érdekében: létezik-e olyan motoros ruházat, amely minden időjárási körülmények között normális komfortszinten használható. Természetesen azok a motorosok, akik 38 fokban is kitűnően elvannak a nejlonbéléses fekete cuccukban a tűző napon és a thermobélést is csak akkor veszik ki, amikor a többség már nem bírja a hosszú nadrágot sem elviselni magán, ne is figyeljenek ide. A cikk nem nekik szól. Hanem azoknak, akik a nyári évszak beköszöntével elkezdenek komolyan szenvedni az időjárás és a hűvös ellen is némi védelmet nyújtó ruházatukban. Nekik nem nagyon volt más megoldás eddig sem, mint több garnitúrát tartani – korábban én is mindig így cselekedtem. Viszont egy hosszabb túra előtt ilyenkor jön a dilemma: miben induljak el az egy hetes útra, hiszen közben lehet sok fok és napsütés, de a hágókon csupán néhány celsius és akár szakadó eső is – utóbbi bárhol. Mi a megoldás? Olyan ruha, amely sok darabból áll, de bármilyen esetre alkalmas. Létezik ilyen? Most tényleg kiderül.
Az egész apropóját az adta, hogy sikerült kifogynom az összes korábbi holmimat. Pedig van belőlük nem is kevés – viszont semmit nem érek velük, ha a protektorok össze-vissza lötyögnek és forognak. Így egy esésnél vagy éppen jó helyen lesz mondjuk a könyökvédőm, amikor megérkezem az aszfalthoz – vagy nem. Utóbbi esetben pedig nyugodtan motorozhatok egy farmerdzsekiben is. Kellett tehát új ruha, de semmiképpen nem akartam elkezdeni megint gyűjteni a cuccokat. Így arra jutottam, az Euromotor segítségével megvalósítom régi elképzelésemet, és választ keresek arra a kérdésre: létezik az év minden napjára alkalmas motoros ruha?
Abból indultam ki, hogy a meleg ellen csak úgy tudunk védekezni, ha a rajtunk levő holmi teljesen átszellőzik. Így kerestünk egy jó hálós nadrágot és hozzá való dzsekit. Őszintén megvallom, hogy nagyon szimpatizáltam a Spyke Touring Air GT-vel – azután mégis egy kicsit színesebb darab mellett döntöttem, mert őszintén hiszek benne, hogy a minél tarkább ruha segít az észlelhetőségünk fokozásában – az pedig létkérdés a biztonságunkhoz. Így a befutó a Spyke Mystraal Air nyári túradzseki és a Spyke Bora Air túranadrág lettek. A kabát anyaga poly 600D cordura, amely egy nagy szakítószilárdságú és olvadáshőjű matéria. A bukáskor a csúszásnak leginkább kitett részek ebből készültek, a szellőzés szempontjából legfontosabb területeken pedig nagy erősségű poliészter hálós betétek találhatók. A nadrág külső anyag 100% nylon soft, amelyet magas szakítószilárdságú poly-mesh (hálós) panelek váltanak. Az ágyéknál X-stretch betétek segítik a minél jobb testhez idomulást. Mind a két ruhadarab hálós bélést kapott, így nem tapad a testünkre a legnagyobb kánikulában sem.
A kabátban CE minősítésű váll- és könyök-, a nadrágban térd- és csípőprotektorok találhatók. Lehetőség van a dzseki hátzsebébe CE minősítésű HSS hátprotektort vagy az új CE Soft Protector puhaprotektort tenni – de én ezekről lemondtam, mert a magam részéről a rendes gerincpáncélban sokkal jobban hiszek. Apropó, zsebek: mindkét ruhadarabon négy-négy található belőlük: a kabáton kívül két oldalt és belül egy irattárca- és egy telefontartó, a nadrágon pedig elöl és hátul is kettő-kettő. Amúgy mind a két ruha eléggé testre szabható, hiszen a kabát ujjának bősége is szabályozható, de derékrészét is tépőzárakkal szabályozhatjuk. A nadrág dereka is ugyanígy állítható – igaz, hogy nekem a legszűkebb álláson is bő. Miután motoroztam az egész szerelésben, örömmel állapítottam meg, hogy minden védelmi eszköz tökéletesen a helyén van, és nem is tud elmozdulni. Az egyetlen gond az volt, hogy a Bora Air túranadrág hátul kicsit elállt, így egy nadrágtartóval kellett segíteni a dolgon. A teljes igazsághoz hozzá tartozik, hogy ez a ruhadarab kiegészíthető egy hátul felcipzározható, elöl pedig saját rögzítőpontokkal rendelkező, eredendően hozzá tervezett pánttal – ezt a forgalmazó megrendelte hozzá, remélem ősszel már hordani is fogom tudni.
A kánikulát tehát kipipáltuk – de aki motorozott már hálós kabátban, az pontosan tudja, hogy akár egy hűvösebb nyári reggel is könnyen fogkocogtató vacogásba tud átcsapni. Így a Spyke Mystraal Air alá az üzletben ajánlottak egy eredendően hozzá készült Evolution Softshell belső kabátot. Mi is ez? Az olasz gyártó újdonsága a termékcsalád, amely egy különleges, a sportruházatból is ismert, softshell anyagból készült kollekció. Létezik protektorokkal ellátott és önmagában is hordható változata, az általam is tesztre fogott belső kabát, de vízálló membrános kivitel és mellény is. Valamennyinek 97 százalék poliészter és 3 százalék spandex az anyaga. Ez az összetétel azt tudja, hogy nagyon jól tartja a test melegét, elég sokáig meggátolja, hogy átfújja a szél a cuccot és remekül elvezeti a bent keletkező hőt – így akkor sem izzadsz rettenetesen bele, ha kicsit melegebb az idő. Sőt, külső rétege némileg vízpergető is. De hogy még tovább menjek: önmagában is megáll kardigánként, így az esti sétára is fel lehet venni, és nem kell külön erre a célra is ruhát vinni a túrára. Ígéretesen hangzik, nem?
Lesz azonban olyan hideg is, hogy mindez ne legyen elég – no meg ott a nadrág, amely alá nem kapható Softshell aláöltöző. Az igazán cidris napokra az Euromotorban a TCX téli aláöltözőit ajánlották. Ezeknek az anyaga 95 százalék Dryarn polipropilén és 5 százalék Creora EA, különlegességük pedig, hogy teljesen varrás nélküli kivitelben készülnek, hogy a lehető legjobb kényelmet nyújtsák. Mind a nadrágok, mind a felsők tökéletesen igazodnak az emberi testhez, nem nyomnak, garantálva ezzel a szabad mozgást, ugyanakkor megfelelő mértékű kompressziót biztosítanak az izmoknak. Hőmérséklet-szabályozó és lélegző kialakításuknak köszönhetően a TCX téli aláöltözői melegen és szárazon tartják a bőrt még extrém időjárási körülmények között is, megakadályozva, hogy az izzadás következtében lehűljön a test. Így teljesedett ki a szettem egy Windproof Based Necked Top pulcsival és egy Windproof Based Layer Leggings nacival. A fent részletezett téli anyagminőségen felül mindkettőben – szándékosan csak a menetszélnek kitett oldalon (hátul a kipárolgás miatt nem) – windproof (szélálló) betét található. Érdekes holmik, mert a dobozból kivéve akkorának tűnnek, ami körülbelül egy tíz éves kisfiúra jó. Azonban olyan hihetetlenül tágulnak, hogy mégis tökéletesen passzolnak az én 190 centimre is.
Ezzel azonban még mindig nincs vége. Hiszen a fenti ruha kollekció mit sem ér komoly esőben – illetve hamar ronggyá ázik az egész veled együtt. No és mitől lesz víz- meg szélálló az olcsóbb cordura ruhák garmada? Egy sima nylon béléstől, amely remek viseletté teszi őket hideg körülmények között. Csak éppen ahogy elkezd melegedni a levegő, egyből bedunsztolódunk bennük, mint egy zacskóban… Ismerős? Nos, egy esőruha pontosan ugyanezt tudja. Így a víz- és a nem extrém hideg elleni további védelmet ezzel kívántam elérni. Ebből nem terveztem újat beszerezni, elővettem egy régebbi fekete nadrágot és egy közelmúltban beszerzett teljesen láthatósági sárga színű kabátot. Amelyek mindegyikéről kiderült az éles tesztek során, hogy szintén annyira nagyok rám (kellett nekem ilyen sukárra lefogynom…), hogy elképesztően lobognak és csattognak a szélben. Így ruházatomnak ez a része még némi fejlesztést igényel, csakúgy mint kesztyűim: ezekből a vízálló már csak nevében az, a nyári pedig kicsit rövid szárú. Sebaj, mindenképpen beszámolok róla, amennyiben ezekből is sikerül fejlesztenem. Addig azonban jöjjön a lényeg: a fent leírt frissen beszerzett felszerelések menetpróbája során szerzett tapasztalatok.
A ruhák átvételétől a teszt jelen megírásáig nagyságrendileg 3’500 kilométert motoroztam bennük, és 11-34 fokig tényleg elég sokféle körülmények között nyílt alkalmam kipróbálni: működik-e vajon az elméletem, vagy teljesen melléfogtam. Szerencsére kiderült, hogy utóbbiról szó sincs, sőt! Eddig azt kell mondanom, hogy meglepő módon még az elvárásaimat (azt tegyük hozzá, nem voltam magam sem teljesen biztos az elméletem sikerében) is jóval felülmúlta az eredmény.
Az ugye egyértelmű, hogy a melegben nem volt különösebb gondom. Remekül szellőzött mind a Spyke Mystraal Air kabát, mind a Spyke Bora Air nadrág. Már a Bike Maraton bejárásán sikerült belefutni 13 fok körüli reggeli hőmérsékletbe: azonnal fel is kaptam az Evolution Softshell kardigánt. Így a teljesen szélvédelem nélküli motoromon sem kellett semmilyen kényelmetlenséget elszenvednem. (Szerencsére saját gépemnek a széles tank miatt annyira jó a comb-védelme, hogy a hálós nadrág még ekkor sem volt hűvös – igaz, viszonylag röviden mentünk ekkor ilyen hőfokon.) A nagy kérdés az volt, hogy amikor elkezd melegedni, mikor lesz túl meleg a Softshell? Szándékosan nem vettem le azonnal – így megtudtam, hogy 25 fokban még teljesen jól éreztem magam – aztán úgy 28 körül kezdtem azt érezni, hogy “na most már álljunk meg vetkőzni”. Természetesen tudom, hogy mindannyiunknak nagyon eltér a hőérzete – jómagam a hideget jobban bírom, mint a meleget. Egy másik guruláson azután sikerült további, nevezetesen a csapadékkal összefüggő tapasztalatot is szereznem a Softshell anyaggal. Ugyan az Evolution hivatalosan nem vízálló, de egy esti enyhén esős sétán örömmel láttam, amint a cseppek simán legördülnek a felszínén. Egy-egy nagyon kövér pöttyenet ütötte át, egyébként száraz maradtam alatta. Így aztán másnap, amikor 16-17 fokban elkapott az eső (de rendesen), direkt hagytam magam egy kicsit ázni. Nagyjából tíz perc után álltunk meg esőruhát húzni, és örömmel láttam, miszerint még a hálós részek alatt sem lett nedves a pólóm. Tehát ha az emberen már rajta van a bélés, nem kell pánikszerűen megállni öltözködni az első csepp csapadékra. Számomra megnyugtató a tudat.
A TCX téli aláöltözőiről még nem szereztem komoly tapasztalatot – ugyan magammal vittem őket összes eddigi ruhateszttel egybekötött gurulásunkra, a leghidegebb 11 fokban még tökéletesen elégnek bizonyult a fent részletesen bemutatott darabok viselése – kombinálva az esőruhával. No de lesz itt még rendesen hideg, megállni pedig akkor sem szabad, így a későbbi beszámolókban be fogom mutatni őket is alaposabban, no meg az új esőruhát is. Végezetül ejtsünk néhány szót az árakról, hiszen nem mindegy, mindezt mennyiért vihetjük haza. A Spyke Mystraal Air nyári túradzseki kiskereskedelmi ára 40’500.- forint, a Bora Air túranadrág pedig 41’000-ért szerezhető meg. Az Evolution Softshell belső kabát 23’500-ba kerül (ezt még mindenképpen javaslom), a TCX Windproof Based Necked Top ára 22’000.-, míg a Windproof Based Layer Leggings 18’500-at kóstál. Amennyiben nem motorozol extrém hidegekben (mondjuk 10-12 fok alatt), utóbbiakra talán szükséged sem lesz – ebben az esetben egy minőségi motoros ruhát vihetsz haza 105’000.- forintból. Amely – ha van egy rád való, jó esőruhád – nagyon sokféle időjárás esetén tökéletes lesz. A hosszabb utakra pedig nem kell két öltözetet vinned, és nem fogsz sem megpusztulni a melegtől, sem jégcsappá fagyni a motoron. Ősszel pedig mindenképpen további tapasztalatokkal térünk vissza a tesztre.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »