Közeleg a karácsony és az új esztendő is. Mi az, ami a motoros szívnek szintén kedves és hamarosan itt van annak is az ideje? Jól van, ügyesek vagytok, jól tudjátok: a Dakar Rally! A 2014-es verseny lesz a hatodik Dél-Amerikában rendezett megmérettetés. A motorosokra és a quadosokra két hét alatt összesen 8’750 kilométer vár – egy átlagos motoros egy szezon alatt tesz ennyit a gépbe. Éppen ezért komoly fizikai és mentális felkészültséget igényel a részvétel.
Az alábbi fotókon és videókon neves és győzelemre esélyes versenyzők felkészülésébe pillanthatunk be. Mesélnek a nehézségekről, néhány perc erejéig beleképzelhetjük magunkat a helyükbe, átérezhetjük milyen lehet egy Dakar versenyző élete az edzések során. Érdemes megfigyelni, hogy mindegyikük mennyire visszafogott és szerény, nem nagyképű celeb módjára viselkedő sportoló. Azt mondják, hogy aki igazán tud motorozni, az sosem kérkedik vele.
Elsőként a spanyol származású Marc Coma mesél erről az időszakról. Elmondása alapján számára minden évben a Dakar a legnagyobb esemény a versenynaptárában – csakúgy, mint a legtöbb indulónak. Ez az összecsapás áll a középpontban, de hatalmas erőt és önbizalmat merít a győzelméből, amit a világbajnokságon szerzett. A 2013-as Dakaron sajnos nem állhatott rajthoz egy sérülés miatt, a nemrégiben elhunyt Kurt Caselli vette át a helyét a gyári KTM csapatban. Coma úgy érzi, hogy újra a régi formájában van, nem gondolja, hogy a korábbi sérülése kihatna jelenlegi fizikai állapotára. Nehéz lesz a soron következő verseny, ugyanis korábbi társa – akivel csapaton belül is nagy volt az egészséges versengés – már a Yamaha csapatánál játszik. Kemény körülmények között fog zajlani a verseny – ezért fontos, hogy a megfelelő emberek és megfelelő technika legyen a háttérben. Számára mindig a második nap a legnehezebb – messze még a célvonal, viszont az első nap után halálosan fáradtnak érzi magát az ember, testben és lélekben egyaránt. Izgalmas Dakarnak néz elébe, ugyanis a csúcs versenyzők mind különböző csapatban vannak, úgy gondolja, hogy ez jót tesz a versenyszellemnek.
A következő esélyes a vízhordó fiúból lett második számú versenyző, szintén a KTM berkein belülről. Ő a portugál származású Ruben Faria, aki Després segítője volt az elmúlt években, idén viszont már saját magáért és a győzelemért motorozik. A tavalyi második helyezése is figyelemre méltó. Nehéz a helyzete, hiszen teljesen megváltoztak az elvárások a csapat irányából. Eddig úgymond biztonsági motorozással asszisztált Després győzelméhez, segítette, ha szükség volt rá. Idén viszont egy teljesen új mentalitást kénytelen felvenni, ha nyerni szeretne. Több kockázatvállalásra lesz szüksége, így még inkább benne van a pakliban, hogy csúnyán összetöri magát. Így sikerült két hónapja eltörni a karját Brazíliában is – azóta is minden nap fizikoterápiás edzéseken vesz részt, hogy száz százalékos állapotban legyen a verseny indulására. Mesél az új motorról és arról, hogy mindenük adott, hogy megnyerjék a Dakart.
Végül, de nem utolsó sorban essen szó a Honda gyári versenyzőjéről is, Helder Rodriguesről – nehogy szó érje a ház elejét elfogultság vagy márkafetisizmus miatt. Az előző Dakar nagy esélyesének tartották, főleg miután kiderült, hogy Marc Coma nem tud rajthoz állni – apróbb hibák miatt “csak” a hetedik helyen tudott befutni. Az idei évtől is sokat remélnek, nagyon fontos lenne neki is és a Hondának is egyaránt egy Dakar győzelem, mint a régi szép időkben. Rengeteg felkészülés áll mögötte és az egész csapat mögött. Fizikai és navigációs edzések, számos munkaóra a motor fejlesztésére – mivel semmit nem tud a nyomvonalról, az egyik új helyszínről, Bolíviáról, csak amennyit az emberek mondanak. Kemény lesz, kalandos lesz, éppen ezért komoly kihívásnak néz elébe. Számára is fontos, hogy egyre több gyártó száll be a játékba, hogy megmérkőzzenek egymással, ez adja a motiváció alapját. Az ő versenymotorjuk is teljesen új fejlesztés – viccesen hozzáteszi – talán csak a kerekek egyeznek meg a tavalyi változattal. Sok forog kockán minden egyes versenyen, így nem csoda, ha egy cseppet mindenki izgatott és ideges.
Fontosnak tartom leszögezni, hogy ezek a férfiak nem csak a levegőbe beszélnek, hogy magukat felmagasztalják. A motorsportok és a sportok egyik legfárasztóbb műfaja a terepralli. Folyamatosan ott kell lennie testileg és agyban is – mindezt hosszú etapokon és napokon keresztül. Éjszakánként minimális a pihenőidő, napközben nem elég, hogy a nehéz terep és a szélsőséges időjárás fizikailag elfárasztja a versenyzőket, a folyamatos navigáció az elmét is megterheli. Szerencsés helyzetben vannak a gyári csapatok tagjai, nagyobb támogatást élveznek az amatőr indulóknál – ezzel együtt a teher is sokkal nagyobb a vállukon. Az elvárások rendkívüliek, a támogatók szigorúan megnézik, hová invesztálják a pénzt.
A viadal január 5-én rajtol el az argentin Rosarióból, hogy küzdelmes és kemény két hét után meghódítva a dél-amerikai kontinens sivatagait és hegycsúcsait Chilében, Valparaísoban érjenek célba. Érdekesség, hogy Bolíviát csak a motorosok és a quados versenyzők fogják érinteni, az autós útvonal csaknem 2’000 kilométeren eltér. Meglátjuk mit tudnak kezdeni a fenti versenyzők a tavalyi győztes, egyébként ötszörös Dakar nyertes Cyril Després-vel és az ő Yamahájával.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »