A 21. században régóta szokás a Dakar Rally szervezésében, hogy egy “nulladik napi” prológgal indítják a világ legnagyobb tereprally versenyét. Ez szokássá vált még az afrikai vidalokon, megmaradt Dél-Amerikában és természetesen a legújabb érában, Szaúd-Arábiában is. Az pedig a világ legnagyobb terepralli viadalának történetében a kezdetektől, azaz már 45 éve hagyomány, hogy a Dakar az év első versenye. Így mindig is januárban tartották. 2023-ban azonban nagyon kimaxolták az időzítést a szervezők: a prológra már 2022. december 31-én sor került, az új év legelső napján pedig rajtolt az első igazi versenyszakasz! Vagyis a szilveszter éjjel bizonyosan nem a féktelen tivornyáról szólt a mezőny tagjai számára…
A prológ a Vörös-tenger partján álló első táborhely mellett zajlott. A mindössze 13 kilométeres sprintfutam jelentősége – a látványossága mellett – csupán a másnapi rajtsorrend meghatározása volt. Itt navigálni sem kellett, csupán végigszáguldani a kijelölt homokos nyomvonalon. Az ausztrál Toby Price volt a leggyorsabb – de a 10. helyezett Sam Sunderland hátránya is mindössze 13 másodperc volt. A jelenlegi szabályok szerint a prológ első tíz helyezettje megválaszthatja, hanyadikként óhajt indulni másnap. A többiek számára pedig az elért eredmények szerinti fordított sorrend él. Így a prológ nagy vesztese Nacho Cornejo lett: bukott a prológon, így abszolút utolsóként ért célba. Ez pedig azt jelentette, hogy elsőként kellett megkezdenie az első szakaszt.
Január elsején hajnalban a mezőny nekivágott az első igazi etapnak. Amely 367 kilométer speciál szakaszt és összesen 234 kilométer összekötöt tartalmazott – a vége pedig ugyanaz a táborhely volt a tengerparton. A gyorsasági eleje volt különösen rizikós, hiszen nagyon éles kövek jellemezték. Az autós mezőnynek ez igazi defektveszély-rémálom, a motorosoknak azonban sokkal rizikósabb, hiszen különösen nagy a bukás kockázata. Gyenes Mani a célban azt mondta: olyan lassú és technikás volt a gyorsasági eleje a sziklák között, hogy azt hitte: sose érnek majd célba. Aztán a második rész felgyorsult – legalábbis azoknak, akik eljutottak odáig!
A címvédő angol Sam Sunderland a 10. helyen futott be a prológon és a 22. rajthelyet választotta magának. Innen nagyon erősen kezdett: az első ellenőrző ponton, a 37. kilométernél az ő neve mellé került a legrövidebb idő. Aztán 15 kilométerrel később jött a katasztrófa: bukott egy nem kicsit. A helyszínen mindene mozgott, de a háta nagyon fájt, így Yanbuba szálltották. A kórházban kiderült, hogy válltörése van… Sam Sunderland tehát az idei, saját 10. Dakar Rally-ját sem tudta befejezni. Eddig hatszor adta fel – igaz, a négy célba érése mindig dobogós eredményt jelentett. Abból két győzelmet. De a Dakar ilyen – egy remek mondás szerint igazából soha senki nem nyeri meg, csupán a többiek vesztik el!
A tavalyi verseny legjobb újonca, a 2022-ben az összetett 9. helyen zárt Mason Klein a címvédő kiesése után az élre állt, és nagyon-nagyon sokáig a legjobb abszolút idővel vezette a napi részeredményeket. Aztán a vége felé kissé visszaesett… Igaz, ezt soha nem tudhatjuk, miért történik. Mivel a Dakary Rally szabályai szerint a másnapi rajtsorrend mindig az előző napi eredmények sorrendjében történik, az igazán taktikusak kimondottan nem hajtanak a szakaszgyőzelmekre. Hiszen elsőnek indulni a sivatagi terepkörülmények között komoly hátrány! (Tegnap a már említett Nacho Cornejo is végig szenvedett a nyomok nélküli, szűz terepen – hiszen így sokkal nehezebb a navigáció!)
A nap során az élmenők közül hárman: Joan Barreda, Daniel Sanders és Pablo Quintanilla is kapott időbüntetést sebességtúllépésért. Amire elsőre a Dakar rendszerét nem ismerők felkaphatják a fejüket: mi az, hogy gyorshajtás egy versenyen? Nos, a neutralizációs zónákban (az ellnőrző- és tankolási pontok körül), illetve az összekötő szakaszon rendes sebességhatár van, amit a szervezők komolyan ellenőriznek is. A gyorshajtókat pedig megbüntetik! Az időbüntetések következtében pedig a napi eredmény alaposan átrendeződött! Végül a szintén amerikai Ricky Brabec, a Honda gyári csapatának menője lett az első – pedig lehet, hogy ő sem erre játszott. 🙂
Az elmúlt években megszokott módon a motoros versenyzők mezőnyében senkinek a neve mellett nem látható a HUN felirat a nemzetiségeket jelző oszlopban. Vagyis magyar színekben nem áll rajthoz két keréken senki. Két magyar nemzetiségű versenyző azonban van – akikért mi ugyanúgy izgulhatunk. Hiszen a román zászló alatt versenyző, Gyenes Mani és a szerb Saghmeister Gábor is rendszeresen magyarul nyilatkoznak, és hosszú ideje évről évre ott vannak a mezőnyben. Mindketten a kimondottan rutinos Dakar-motorosok közé tartoznak.
Az első szakaszon a szervizháttér nélküli Original by Motul kategóriában versenyző Gyenes Mani az abszolút 38. helyen ért célba. Saját értékelésében pedig a harmadik lett. Gábor pedig az abszolút 127. pozícióban zárt. Csak hogy legyen valamilyen elképzelésünk az időbeli különbségekről: neki már ezen a napon 2 óra és 52 perc hátránya gyűlt össze az első helyezett mögött…
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 2 | RICKY BRABEC | HONDA | 4:14:10 | 0:00:00 |
2 | 47 | KEVIN BENAVIDES | KTM | 0:00:19 | 0:00:00 |
3 | 8 | TOBY PRICE | KTM | 0:00:39 | 0:00:00 |
4 | 5 | JOAN BARREDA BORT | HONDA | 0:00:45 | 0:01:00 |
5 | 18 | DANIEL SANDERS | GASGAS | 0:00:45 | 0:02:00 |
6 | 9 | MASON KLEIN | KTM | 0:01:14 | 0:00:00 |
7 | 7 | PABLO QUINTANILLA | HONDA | 0:02:07 | 0:02:00 |
8 | 42 | ADRIEN VAN BEVEREN | HONDA | 0:04:17 | 0:00:00 |
9 | 10 | SKYLER HOWES | HUSQVARNA | 0:05:12 | 0:00:00 |
10 | 52 | MATTHIAS WALKNER | KTM | 0:05:26 | 0:00:00 |
Fotók: Dakar.com, Gyenes Mani Facebook
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »