Ollie Barstow brit szabadúszó újságíró neve alatt jelent meg a hazai motorosok közül is sokak által követett és szeretett Visordown oldalán egy csúnyamotoros cikk. Én sem bírtam ki kattintás nélkül, mert lássuk be: a legcsúnyább motorokon szörnyülködni legalább akkora kielégülés, mint a legszebbeken csorgadozni. A nem egyetértés jogát fenntartva szemlézzünk hát egyet!
A nem egyetértést máris félre pöckölve hevesen bólogatok. Mert lehetett volna abban ráció, amikor a BMW kitalálta, hogy az amerikai piacot cruiserekkel lehet meghódítani, de az R1200 C-re az sem mentség, hogy a Pierce Brosnan féle A holnap markában James Bond filmben egészen menő üldözéses jelenetet hoztak vele össze. De abban is érdemes megfigyelni, hogy a kamera alig mutatja kormánytól lefelé, oldalnézetből pedig szinte egyáltalán nem, maximum felülről vagy szemből.
De a C-t még valahol meg lehet érteni, pláne ha valaki emlékszik az ezredforduló körüli világra, amikor a cruisernek nagyobb becsülete volt, mint manapság. Ismerek olyat, akinek simán kielégítette a különlegesség iránti vágyát, hiszen a forma helyett a telelever futóműre, a bokszer motorra és az ABS-re figyelt. A bamba bogár fejidomos CL-re viszont nehéz szavakat találni. Mellette szinte érthető, hogy nem került fel a listára a Katedrális, az R1200 ST.
Ollie is úgy fogalmaz, hogy az F650 CS Scraver és az 1200 CL nem csak ugyanabból az érából, hanem ugyanabból a lázálomból születhetett. Nehéz azzal vitába szállni, hogy az egymástól elütő formákat, a nem eltalált színkombinációkat ugyanúgy nehéz megbocsátani, mint magas, karcsú sáska sziluettet. Pedig a XXI. században crossovereken edződtek szemeink. Mégsem ért be a forma.
Igen, igen, megint egy BMW. Mentségül szolgáljon, hogy ez az utolsó bajor a legcsúnyább motorok listáján. Pedig inkább valahol értékelni kellene a márka újításra törekvő időszakát, erre tessék, nevetünk. De az a helyzet, hogy a C1 tényleg úgy nézett ki, mint egy béna fánk. Az összképet csak nevetségesebbé tették az apró kerekek. Ráadásul rossz is volt. Gyenge, nehéz, imbolygó különlegesség, aminek joggal került pont a végére mintegy kettő év gyártás után.
A lista szerint úgy néz ki, mintha búvárruhát húztak volna egy motorra. Azt ők is megemlítik, hogy a Bimoták különleges, igényes részletekben gazdag motorok, de a Mantrára mintha a francia belsőépítész és formatervező, Sacha Lakic különösen szürreális lázálmoktól gyötört korszaka nyomta volna rá a bélyegét. A formák mintha ellenkező irányba haladnának, mint amerre kellene.
A szerző is felkészült arra, hogy be fogják támadni emiatt, de véleménye szerint a 999 az iskolapéldája annak, hogyan ne tervezzen valaki újra formát. Mindezt arra alapozza, hogy a 916 kecsessége elveszett, ráadásul Pierre Tereblanche az fényszórók elhelyezésével is mellé nyúlt. Én azért bármikor kiállítanám a nappaliba.
Én is felvontam a szemöldököm. Rendben, a kipufogó tényleg nagy, de ez az ára annak, hogy 2022-ben egy ilyen motor forgalomba kerülhet, ráadásul tényleg könnyű rajta segíteni. De aki látta már közelről, az tudja, hogy tele van finom részletekkel, a fényezéssel pedig úgy játszottak, hogy az tényleg kiemelje az erényeit. Egyértelműen nincs helye ezen a listán.
Ez a motor meg már bocsánat, de csalás. Hiszen még nem is kapható. Rendben, az előzetes fotók tényleg megdöbbentőek, de ennyi erővel bármelyik prototípust ide rángathatnánk. A Buell 1190 RX újratervezett változatát egyelőre láthatóan nem fejezték be. Nem is valószínű, hogy a dobozszerű furcsa fejidom rajta marad, ami egyébként ha lekerül, sokkal jobban összeáll a forma.
A K1-et idéző olasz motor igazából nem is annyira csúnya így 2022-es szemüvegen keresztül. Pont olyan, mint amilyennek a nyolcvanas évek végi cyberpunk víziókban elképzelték milyenek lesznek a motorok így a huszonegyedik század második évtizedében. A forma kíméletlenül az aerodinamika jegyében született és valóban meghökkentő, hogy nem csak a hátsó, de az első kerék is félkaron lóg, ezzel teljesen szabadon hagyva a másik oldalt.
Ezt olvastad már?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »