Ollie Barstow brit szabadúszó újságíró neve alatt jelent meg a hazai motorosok közül is sokak által követett és szeretett Visordown oldalán egy csúnyamotoros cikk. Én sem bírtam ki kattintás nélkül, mert lássuk be: a legcsúnyább motorokon szörnyülködni legalább akkora kielégülés, mint a legszebbeken csorgadozni. A nem egyetértés jogát fenntartva szemlézzünk hát egyet!
A nem egyetértést máris félre pöckölve hevesen bólogatok. Mert lehetett volna abban ráció, amikor a BMW kitalálta, hogy az amerikai piacot cruiserekkel lehet meghódítani, de az R1200 C-re az sem mentség, hogy a Pierce Brosnan féle A holnap markában James Bond filmben egészen menő üldözéses jelenetet hoztak vele össze. De abban is érdemes megfigyelni, hogy a kamera alig mutatja kormánytól lefelé, oldalnézetből pedig szinte egyáltalán nem, maximum felülről vagy szemből.
De a C-t még valahol meg lehet érteni, pláne ha valaki emlékszik az ezredforduló körüli világra, amikor a cruisernek nagyobb becsülete volt, mint manapság. Ismerek olyat, akinek simán kielégítette a különlegesség iránti vágyát, hiszen a forma helyett a telelever futóműre, a bokszer motorra és az ABS-re figyelt. A bamba bogár fejidomos CL-re viszont nehéz szavakat találni. Mellette szinte érthető, hogy nem került fel a listára a Katedrális, az R1200 ST.
Ollie is úgy fogalmaz, hogy az F650 CS Scraver és az 1200 CL nem csak ugyanabból az érából, hanem ugyanabból a lázálomból születhetett. Nehéz azzal vitába szállni, hogy az egymástól elütő formákat, a nem eltalált színkombinációkat ugyanúgy nehéz megbocsátani, mint magas, karcsú sáska sziluettet. Pedig a XXI. században crossovereken edződtek szemeink. Mégsem ért be a forma.
Igen, igen, megint egy BMW. Mentségül szolgáljon, hogy ez az utolsó bajor a legcsúnyább motorok listáján. Pedig inkább valahol értékelni kellene a márka újításra törekvő időszakát, erre tessék, nevetünk. De az a helyzet, hogy a C1 tényleg úgy nézett ki, mint egy béna fánk. Az összképet csak nevetségesebbé tették az apró kerekek. Ráadásul rossz is volt. Gyenge, nehéz, imbolygó különlegesség, aminek joggal került pont a végére mintegy kettő év gyártás után.
A lista szerint úgy néz ki, mintha búvárruhát húztak volna egy motorra. Azt ők is megemlítik, hogy a Bimoták különleges, igényes részletekben gazdag motorok, de a Mantrára mintha a francia belsőépítész és formatervező, Sacha Lakic különösen szürreális lázálmoktól gyötört korszaka nyomta volna rá a bélyegét. A formák mintha ellenkező irányba haladnának, mint amerre kellene.
A szerző is felkészült arra, hogy be fogják támadni emiatt, de véleménye szerint a 999 az iskolapéldája annak, hogyan ne tervezzen valaki újra formát. Mindezt arra alapozza, hogy a 916 kecsessége elveszett, ráadásul Pierre Tereblanche az fényszórók elhelyezésével is mellé nyúlt. Én azért bármikor kiállítanám a nappaliba.
Én is felvontam a szemöldököm. Rendben, a kipufogó tényleg nagy, de ez az ára annak, hogy 2022-ben egy ilyen motor forgalomba kerülhet, ráadásul tényleg könnyű rajta segíteni. De aki látta már közelről, az tudja, hogy tele van finom részletekkel, a fényezéssel pedig úgy játszottak, hogy az tényleg kiemelje az erényeit. Egyértelműen nincs helye ezen a listán.
Ez a motor meg már bocsánat, de csalás. Hiszen még nem is kapható. Rendben, az előzetes fotók tényleg megdöbbentőek, de ennyi erővel bármelyik prototípust ide rángathatnánk. A Buell 1190 RX újratervezett változatát egyelőre láthatóan nem fejezték be. Nem is valószínű, hogy a dobozszerű furcsa fejidom rajta marad, ami egyébként ha lekerül, sokkal jobban összeáll a forma.
A K1-et idéző olasz motor igazából nem is annyira csúnya így 2022-es szemüvegen keresztül. Pont olyan, mint amilyennek a nyolcvanas évek végi cyberpunk víziókban elképzelték milyenek lesznek a motorok így a huszonegyedik század második évtizedében. A forma kíméletlenül az aerodinamika jegyében született és valóban meghökkentő, hogy nem csak a hátsó, de az első kerék is félkaron lóg, ezzel teljesen szabadon hagyva a másik oldalt.
Cimkék:
Már nem csak érdekes koncepció, tervrajzokon is szerepel, hogy a BMW boxer hagyományokat idéző elektromos motoron dolgozik.
Elolvasom »Új divíziót indított a Wunderlich. Már kaphatók a Harley Davidson Pan Americára tervezett kiegészítők az EuroMotornál.
Elolvasom »A nagy teljesítményű elektromos motorok életképessége eddig elég kérdőjeles volt. Az Energica Eva Ribelle RS ezen akar javítani.
Elolvasom »Az első részt folytatva két újabb Spyke túrakabát bemutatója következik. Egyiken sem véletlenül szerepel a hivatalos Dakar logó.
Elolvasom »A Niu MQi GT-t tavaly már bemutattuk. Idén megjelent az EVO változata, amely sokkal gyorsabb lett. Napokig nyúztuk, hogy mit tud.
Elolvasom »Sajnos a motorozásban benne van, hogy hirtelen minden megváltozik. Olvassátok el Zoli igaz történetét a durva baleset hatásairól.
Elolvasom »