A Kawasaki egy újfajta váltót szabadalmaztatott. Egy elektromos működtetésű félautomata váltót, ami egy kicsit felboríthatja a motorozáshoz kapcsolódó berögződéseinket. Ahogy az elektromos gázkart ride-by-wire néven becézzük, úgy a Kawa féle váltót is shift-by-wire gyanánt emlegetik máris. Nem kell messzire tekintenünk ahhoz, hogy lássuk, a cruiseres szegmens egészen biztosan egész jót tudna profitálni az új technológiából, de a tervrajzokon a Z1000SX-szel ábrázolják.
A Kawasaki féle félautomata váltó bár egészen másképpen működik, mint a Yamaha féle YCC-S vagy a Honda féle DCT, az ötlet maga nem tűnik túl bonyolultnak vagy különösebben űrtechnológiának. A váltókapcsolót a tervrajzok szerint egy elektromos kapcsoló helyettesíti, a szükséges jel keresztülfut a vezetéken, ami egy, a váltóba helyezett aktuátort hoz működésbe szükség szerint.
És, hogy mire jó ez az egész? A váltókar elhelyezkedése hatással van a motorkerékpár tervezésére. Gondolhatunk itt akár dizájnra, ergonómiára, de még akár magára a blokktervezésre is, aminek összhangban kell lennie azzal az egyszerű és megkerülhetetlen ténnyel, hogy a motorosnak fel kell raknia a lábát egy kiálló karra és azon keresztül mechanikailag működtetnie a nyomatékváltót. Az, hogy a váltás egy fizikai elmozdulásból elektromos jelként éljen tovább, szabadabb lehetőségeket nyújt a gyártónak, úgy, hogy közben a hagyományos, lábbal váltástól nem szükséges eltérni. De ne rohanjunk messzire: gondolj csak a cruiserekre! Igazi talppal előre lábelhelyezés valósítható meg hosszúra nyúlt, sérülékeny és nem ideális mechanika nélkül, hiszen a léptetést elektronika végzi. A technológia másik hasznos előnye, hogy a mechanikai felépítésből fakadó hibalehetőséget megszünteti. Azaz azt az idegesítő pillanatot, amikor üreset rúgsz két fokozat között.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »