Az utolsó előtti nap beszámolóját azzal zártam, hogy a végső 200 kilométeren is akármi megtörténhet. Persze, egy órákkal vezető éllovas is kieshet bármilyen hasonló versenyen – de itt és most az első három helyen álló motoros bármelyike behúzhatta volna a végső győzelmet. Mindezt úgy, hogy két heti öldöklő küzdelem és napról napra sok száz kilométer határon motorozás volt mögöttük. Azonban volt egy körülmény, amivel nem számoltam. Nevezetesen a Dakar Rally-n hagyomány volt, hogy a legutolsó szakaszt fordított sorrendben rajtoltatták el. Vagyis nem az előző napi éllovas indult elsőként, hanem az utolsó helyezett. Ez egyrészt nagyon látványos elem, hiszen a hátulról startoló gyorsak átgázolnak az előttük kezdőkön – másrészt az előző napi leggyorsabbnak jobbak az esélyei egy komoly időt futni. Ekkor ugyanis a navigáció nehézsége őt kevésbé sújtja, hiszen látja az előtte haladók nyomait.
Idén azonban ezen változtattak a szervezők, és a 12. nap éppen olyan versenyrend szerint zajlott, mint az előző tizenegy. Ez viszont komoly nehezítés volt Sam Sunderland számára, akinek még bő öt percet kellett volna hoznia az összetett éllovas Kevin Benavides ellenében. A dolog annyira nem is sikerült, hogy a KTM utolsó, halvány reménysugara el is vétett egy ellenőrző pontot, így nem hogy nem hozta a lemaradását, hanem komolyan meg is növelte. Így az összetettben a másodikról nem az első helyre jött fel, hanem lecsúszott a harmadikra. Az utolsó, a verseny legrövidebb gyorsaságiját ugyanis megnyerte a két Honda: Ricky Brabec ért be a legjobb idővel, de mögötte ott érkezett az a Kevin Benavides, aki ezzel az összetett trófeát is megszerezte.
Sajnos az utolsó napot és magát az ünneplést is beárnyékolta egy rossz hír, amely a start előtt érkezett. A hetedik szakaszon bukott és súlyosan sérült motoros, az 52 éves francia Pierre Cherpin ugyanis minden küzdelem ellenére az utolsó versenynapra virradóan belehalt sérüléseibe. A pilóta már negyedik Dakar Rally-ján indult, de vasárnap hatalmasat bukott: eszméletlenül találtak rá motorja mellett. Még Szaúd-Arábiában életmentő koponyaműtétet hajtottak végre rajta, majd mesterséges kómában tartva Franciaországba szállították – de nem élte túl a sérüléseit.
A másik szörnyűség kevésbé lesújtó. Emberéletet ugyanis nem követelt, de a Yamaha csapat számára mégis igazi dráma. A hangvillásoknak ugyanis már két, élmezőnyben száguldó gépe is kiesett motorhiba miatt. Az utolsóként talpon maradt gyári WR450F Adrian van Beveren irányításával legalább a 8. helyen állt. A szerelők elővigyázatosságból még blokkot is cseréltek a kék versenygépben, vállalva az ezzel járó 15 perc időbüntetést. A hangvillás cucc azonban így sem bírta végig: a legutolsó gyorsaságin ő is megállt. Teljes kapituláció és teljes dráma – van min dolgozni a mérnököknek a jövőben!
A Honda tehát a tavalyi elsőségét – amikor is beláthatatlanul hosszú idő után letaszította a KTM-et a Dakar trónjáról – sikeresen megismételte. Sőt, nem csak megismételte, hanem 2021-ben már kettős győzelmet aratott a Dakar Rally-n! Persze a versenyhez kicsit is konyítók pontosan tudják, hogy ez az öldöklő csata sokkal inkább a pilótákról szólt, akik embertelen teljesítményt nyújtottak az elmúlt 12 versenynapon. Azonban egy tökéletes – tehát gyors és megbízható – technika nélkül a világ legjobb pilótája sem képes csodát tenni! Tehát a siker legalább annyira illeti a Hondát, mint Kevin Benavidest – aki először nyert Argentína színeiben (sőt, egész Dél-Amerika képviseletében!) Dakar Rally-t.
Szintén érdekes adat, hogy mikor volt az utolsó kettős Honda győzelem. Nos, 1987-ben, amikor is az akkor még 20 napon át tartó viadalt Cyril Neveu nyerte Edi Orioli előtt – és az volt az utolsó dupla siker a nagy H számára. Akkor a harmadik Gaston Rahier lett egy BMW-vel, a negyedik pedig egy bizonyos Franco Picco, aki Yamahával versenyzett. És akkor jöjjön egy egészen döbbenetes dolog. Ez az utolsóként említett olasz sportember ugyanis akkor, 1987-ben már harmadik Párizs-Dakar-ját teljesítette. (A rákövetkező két évben pedig összetett másodikként végzett, meg közben nyert két Fáraó-Rally-t is!) Most, 2021-ben pedig egy Husqvarna Rally nyergében pedig a 43. helyen fejezte be élete 27. Dakar-ját! Igen, 65 évesen!!! Azt hiszem, ő is olyan példát mutat a motorozás és a sport iránti elkötelezettségből, ami egészen egyedülálló! (Itt találod Franco adatlapját.)
Zárásként pedig ejtsünk szót két magyar motorosunkról. Bár egyikük sem a piros-fehér-zöld színeket képviselte, mégis szívükben mindketten magyarok, így értelemszerűen napról napra követtük, mi történt velük. Gyenes Mani az Original by Motul kategóriában megnyerte a 12. szakaszt, összetettben pedig másodikként végzett a litván Arūnas Gelažninkas mögött. Az abszolút értékelésben pedig Mani a 23. pozícióban zárt.
Mondhatnánk erre azt is, ha fanyalgósak lennénk, hogy tavaly ő nyerte a szervizháttér nélküli kategóriát – csakhogy mi tudjuk, min ment azóta át! Tavaly májusban ugyanis komolyan megsérült: motorozás közben sípcsontja és szárkapocscsontja is eltört. Hónapokig csak mankóval járhatott, a fizikai felkészülést pedig mindössze késő ősszel kezdhette meg a versenyre. Így közel nem volt saját száz százalékos képességeihez – ennek fényében pedig különösen nagyszerű az elért eredmény! Így nyilatkozott Mani a célban:
A szerb színeket képviselő Saghmeister Gábor pedig életében immáron tizedik alkalommal ért célba a Dakar Rally-n. Ő a verseny Dél-Amerikába költözése óta valamennyi viadalon ott volt, és mindössze háromszor nem jutott el a kockás zászlóig. Idén ő is az Original by Motul mezőnyében indult, ahol a 18. helyen zárt – összetettben pedig 60. lett. Gábornak is nagyon őszintén gratulálunk – a Dakar Rally-n mindenki hős, aki ilyen teljesítményre képes!
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 1 | R. BRABEC | HONDA | 2:17:02 | 0:00:00 |
2 | 47 | K. BENAVIDES | HONDA | 0:02:17 | 0:00:00 |
3 | 52 | M. WALKNER | KTM | 0:04:13 | 0:00:00 |
4 | 9 | S. HOWES | KTM | 0:05:49 | 0:00:00 |
5 | 21 | D. SANDERS | KTM | 0:07:11 | 0:00:00 |
6 | 15 | L. SANTOLINO | SHERCO | 0:10:31 | 0:00:00 |
7 | 17 | J.P. GARCIA | RIEJU | 0:10:40 | 0:00:00 |
8 | 27 | J. RODRIGUES | HERO | 0:12:18 | 0:00:00 |
9 | 74 | J. BETRIU | KTM | 0:12:35 | 0:05:00 |
10 | 24 | S. BÜHLER | HERO | 0:13:06 | 0:00:00 |
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 47 | K. BENAVIDES | HONDA | 47:18:14 | 0:02:00 |
2 | 1 | R. BRABEC | HONDA | 0:04:56 | 0:00:00 |
3 | 5 | S. SUNDERLAND | KTM | 0:15:57 | 0:00:00 |
4 | 21 | D. SANDERS | KTM | 0:38:52 | 0:07:00 |
5 | 9 | S. HOWES | KTM | 0:52:33 | 0:06:00 |
6 | 15 | L. SANTOLINO | SHERCO | 0:58:30 | 0:00:00 |
7 | 2 | P. QUINTANILLA | HUSQVARNA | 1:26:39 | 0:10:00 |
8 | 11 | S. SVITKO | KTM | 1:43:07 | 0:00:00 |
9 | 52 | M. WALKNER | KTM | 2:32:12 | 0:02:00 |
10 | 31 | M. MICHEK | KTM | 2:42:37 | 0:23:00 |
Fotók: Dakar.com és Gyenes Mani Facebook
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »