Bevallom őszintén, a több rétegű motoros túraruháknak van egy olyan hibája – vagy inkább hiányossága -, amely engem hosszú-hosszú évek óta nagyon zavar. Nevezetesen, miszerint az esőt testünktől távol tartó vízálló réteget a külső védelmet jelentő cordura kabát belsejébe illesztjük. Hiszen az önmagában átázik – így nagy mennyiségű égi áldás esetén nem öt perc alatt fog megszáradni. Vagyis jó sokáig vizes marad – és ezzel hűti a testünket. Éppen ezért ilyen felépítésű motoros ruhát még soha nem vettem magamnak. Vagy esőruhával operáltam, vagy olyan cuccot hordtam, amelyben a Gore-Tex XCR laminálva volt a külső anyagra, így az sem tudott magába szívni semmilyen nedvességet sem. Utóbbinak viszont a szellőzése nem lesz soha tökéletes. Így leginkább maradt az esőruha. Most azonban az Alpinestars – meghallgatva imáimat – előrukkolt a Sportown Air névre keresztelt kabáttal. Amely pontosan azt hozza, amit én tökéletesnek gondolok. Na jó, majdnem…
A Sportown lényege, hogy a biztonságunkat egy teljesen szellős, hálós dzseki szavatolja. Ez textilből készült – a hálós részek 450D, a biztonságilag fontos területek pedig 600D kopásállóságúból. Természetesen benne vannak a Level2 szintű váll- és könyök protektorok, illetve a hely a gerinc- és a mellkas-védőknek is. Mivel ez alá egy esetleges hűvös időben szükséges vékony technikai aláöltözőn kívül mást nem kell felvennünk, a protektorok illeszkedése mindig tökéletes marad. (Az egész ruhadarab megfelel a CE Category II prEN17092 biztonsági szabványnak.)
A hálós kabáton kívülre pedig alapból része a Sportown csomagnak egy világosabb anyagokból készített, nagyon divatos megjelenésű Drystar membránt tartalmazó plusz kabát. Ez a hálós dzseki saját első cipzárját felhasználva teljesen egy egységet is alkot azzal, így amikor hűvösebb időben folyamatosan a szélállóságot is biztosító fullos kiépítést hordjuk, gyorsabb lesz az öltözködésünk. Magyarul csak egy kabátot kell felvennünk. Ilyenkor a külső kabát front részén levő vízálló cipzárral zárjuk a Stportown-t.
Természetesen a külső kabát úgy is hordható, mint egy esődzseki. Vagyis nem muszáj összekötni a kettőt, elég csupán rávenni a Drystar-t a belső hálós cuccra. Ennek hatalmas előnye, hogy amikor hol így, hol úgy viselem – vagyis a meleg hónapok esetleges esőzései ellen -, akkor nincs annyi macera az öltözködéssel. Ráadásul a komplett külső kabát elfér a hálós alsó dzseki hátán pont neki kialakított zsebben! Anyaga pedig enyhén gumis, így nem lobogtatja annyira a szél, mint egy átlagos esőruhát.
A mindennapi hordáshoz szükséges tárolóhelyek mennyisége átlagosnak nevezhető. A külső Drystar kabáton és a belső hálós dzsekin is van 2-2 nagy külső zsebünk. Az előbbin értelemszerűen ezt is vízálló cipzárak csukják, a másodikon meg nem – mert minek. De azért itt is van egy olyan belső zsebünk, amely teljesen vízmentesített – és ezt elérjük akkor is, ha a két ruha egységesítve van – vagyis összecipzáraztuk őket.
A Sportown egyik nagy előnye, hogy a külső vízálló kabátot teljesen önállóan is hordhatjuk. Hiszen mivel kívülre van tervezve, full normálisan néz ki. Így az esti városi sétákhoz semmi szükség külön felsőt vinnünk. Illetve további előny, hogy nem fogunk úgy belemelegedni, mint mondjuk egy nejlon esőkabátba – de erre még visszatérünk. Ráadásul a gallérjában teljesen rejtetten ott van egy kapucni is. Ez motoron hordva egyáltalán nem fog lobogni a szélben, viszont az esti sétánál felkaphatjuk a buksinkra, ha éppen esik az a fránya eső.
Valamikor korábban azt írtam, hogy az Alpinestars Sportown Air már majdnem az a motoros ruha, amelyet én tökéletesnek gondolok. Ez tényleg így van – összesen két dolgot tudok említeni, amit talán még lehetne jobbítani rajta. Az egyik egy szubjektív probléma: a belső hálós dzseki is lehetne kicsit hosszabb szabású – legalábbis nekem jobban tetszene úgy. Például nem lógna ki alóla a külön felvett gerincvédő alja.
A másik egy objektívebb probléma. A külső Drystar kabát szép világos színű, rossz látási viszonyok mellett is messziről észlelhető. Nem rikítósan sárga meg egyebek, de azért feltűnő a többi közlekedőnek. A belső hálós egység azonban szurok fekete… Értem, hogy van rajta több fényvisszaverő betét, így éjjel az autók fénye jól észlelhetővé varázsolja. De borúsabb időben azért egy világosabb kialakítás javíthatott volna a biztonságon! Aztán lehet, hogy arra gondoltak a gyárban: ezt önmagában úgyis csak szikrázó napsütésben hordják a viselői. Meg persze slankít és így mosni is ritkábban kell. 🙂 Szóval van érv mindkét oldalon.
Az, hogy a Sportown Air belső hálós kabátja remekül szellőzik, talán nem kell ecsetelgetni. A viszonylag még kellemes, 25-26 fokos és napos időben végrehajtott menetpróba során sokkal inkább arra voltam kíváncsi: mi van, ha fent marad a külső Drystar egység? Ez hamar ki is derült. Én nagyon izzadós vagyok, így ilyen körülmények mellett még egy ultra könnyű esőkabátban is perceken belül megrohadok. Beindul a nejlonzacskó effektus, és olyan vizes leszek a dunszttól, mintha elvert volna egy nyári zápor.
Nos, a Sportown Drystar membránja nagyon szépen tette a dolgát. Sem a Motostar üzletében abban álldogálva, sem a kellemes időben motorozva nem indultak el hátamon lefelé a gonosz kis cseppecskék. Nem éppen csak elviselhető, hanem egészen normális érzés volt benne lenni. És ha megállni nem akarunk, a két kabát nincs egymáshoz rögzítve és kicsit megnyitjuk a külső rész vízálló cipzárját, a szellőzésünk máris sokat javul – miközben a protektorok feszességén nem rontunk semmit.
Egy szó mint száz valóban azt gondolom, hogy az Alpinestars Sportown Air az eddigi legtökéletesebb motoros kabát, amivel találkoztam. Persze lehet vele kötözködni és hibát keresni, de az egyik legjobb, akár egész évben hordható cucc, amit eddig láttam. Ráadásul ehhez viszonyítva még az ára sem nevezhető irreálisnak – sőt, inkább teljesen normálisnak mondanám.
Támogatott tartalom.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »