„Láttam, hogy már nem tudok megállni, ezért elfektettem a mocit.” – Ismerős a mondat? Rengetegen mondják vagy írják le. Sőt, még el is hiszik. Aki beszélt kaszkadőrökkel, az pontosan tudja: az ember nem képes direkt elesni. Illetve ha igen, azt hosszasan gyakorolja – vagyis megtanulja – előtte. Hogy te egy valós éles forgalmi helyzetben ezt zsigerből előrántva végrehajtsd – sőt mi több: kiszámítsd, majd merre csúszik a kis tested -, arra gyakorlatilag nulla az esély. Mióta a Helite légzsákos mellény kipróbálásakor megkíséreltem tervezetten földre kerülni a motorról, már gyakorlatban is tudom: nekem ez nem megy. És neked sem menne. Mégis sokan járnak így – csak más az ok. Egyszerűen nem tudják, hogyan zajlik a helyes vészfékezés – és elrontják azt. A helyzet ugyanez akkor is, ha nem esel el, csak a túl kevés fékerő miatt az eléd kihajtó autó oldalában végzed.
Néhány éve már forgattunk egy videót és született egy cikkünk ugyanebben a témában – így igazából csak ugyanazt a csontot rágcsáljuk tovább. A téma azonban van annyira fontos – lévén, hogy sajnos szó szerint élet vagy halál, de minimum sok-sok motor- meg csonttörés múlik rajta -, hogy újra kivesézzük. Most azonban kizárólag a vészfékezés helyes technikáját vesszük végig – lépésről lépésre. Lássuk címszavakban!


A fent leírtak nagyjából kivétel nélkül minden motoron megállják a helyüket. Természetesen a témában van még felmerülő kérdés bőven. Mi a helyzet a különféle integrált fékrendszerekkel? Hogyan zajlik a „vészfékezés” kanyarban? (Direkt láttok idézőjelet.) Ezekre a sorozat későbbi epizódjaiban keresünk még választ. Amennyiben kérdésed van a témában, tedd fel nyugodtan akár a videó alatt, akár itt a cikk alatt – és igyekszünk rá sorozatunk későbbi részeiben választ keresni rá. Zárszóként pedig talán a legfontosabb: a technikát legjobban olyan vezetéstechnikai tréningen tanulhatod meg, ahol az instruktor lépésről lépésre vezet rá a helyes mozdulatokra és minden próbálkozás után javítja a hibáidat. A haverokkal a parkolóban ez nem biztos, hogy hasonlóan hatékony lesz… Pedig a vészfékezés tényleg könnyen lesz vízválasztó!

Cimkék:
A motorkerékpárok többségének hátsó kerekét forgató lánc folyamatos törődést igényel. Nézzük, mi mindennel tudod növelni az élettartamát.
Elolvasom »A robogók Teslájának is nevezik a Niu járműveit: elektromos és intelligens. Az A1-es jogosítvánnyal vezethető NGT-t próbáltuk ki igen alaposan.
Elolvasom »A Honda motorkerékpár-gyártó legújabb fejlesztése a V3-as motorblokk, amelyet a 2025-ös EICMA kiállításon mutattak be Milánóban. Ez a 900 cm³-es, vízhűtéses, 75 fokos szögben elhelyezett V3-as motor egyedi és innovatív megközelítést alkalmaz, ötvözve a kompakt kialakítást és a magas teljesítményt.
Elolvasom »A Premier sisakok az olasz precizitás és a motoros szenvedély ötvözete. Magyarországon pedig ez a bolt gondoskodik arról, hogy ezt a minőséget ne csak a magazinokban lássuk, hanem a saját fejünkön is érezzük.
Elolvasom »Ti kértétek a kínai motorokat, Indián letesztelte első körben a CFMOTO 800MT Exploret
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »