Rengeteg motoros baleset vezethető vissza arra, hogy a motoros nem tud megfelelően megállni. A vészfékezés a legalapvetőbb életmentő technika!
Hirdetés
“Láttam, hogy már nem tudok megállni, ezért elfektettem a mocit.” – Ismerős a mondat? Rengetegen mondják vagy írják le. Sőt, még el is hiszik. Aki beszélt kaszkadőrökkel, az pontosan tudja: az ember nem képes direkt elesni. Illetve ha igen, azt hosszasan gyakorolja – vagyis megtanulja – előtte. Hogy te egy valós éles forgalmi helyzetben ezt zsigerből előrántva végrehajtsd – sőt mi több: kiszámítsd, majd merre csúszik a kis tested -, arra gyakorlatilag nulla az esély. Mióta a Helite légzsákos mellény kipróbálásakor megkíséreltem tervezetten földre kerülni a motorról, már gyakorlatban is tudom: nekem ez nem megy. És neked sem menne. Mégis sokan járnak így – csak más az ok. Egyszerűen nem tudják, hogyan zajlik a helyes vészfékezés – és elrontják azt. A helyzet ugyanez akkor is, ha nem esel el, csak a túl kevés fékerő miatt az eléd kihajtó autó oldalában végzed.
Hirdetés
Lépésről lépésre
Néhány éve már forgattunk egy videót és született egy cikkünk ugyanebben a témában – így igazából csak ugyanazt a csontot rágcsáljuk tovább. A téma azonban van annyira fontos – lévén, hogy sajnos szó szerint élet vagy halál, de minimum sok-sok motor- meg csonttörés múlik rajta -, hogy újra kivesézzük. Most azonban kizárólag a vészfékezés helyes technikáját vesszük végig – lépésről lépésre. Lássuk címszavakban!
Amikor arra a döntésre jutsz, hogy a lehető legrövidebb úton meg kell állnod, azonnal zárd el a gázt és húzd be a kuplungot. Utóbbival lemondasz a motorfékről – amely a helyesen használt hátsó fék mellett úgysem érne egy forintot sem -, viszont a fékút végén járni fog a blokk.
A teljes fékút alatt tökéletes kell hogy legyen a testtartásod. Combbal szorítod a tankot, préseled a has- és hátizmaidat – a testtömeged teljes tehetetlenségét innen kell megtartanod. A kormányt nem terhelheted meg: karjaid végig lazák kell hogy maradjanak! Hátad legyen egyenes – a szöge nyilván a motorod felépítésétől függ -, tekinteted pedig szegezd a végtelenbe!
A hátsó féket azonnal indítsd el, méghozzá RÚGÁSSZERŰEN! Ezzel tudod átvinni az aszfaltra a legnagyobb fékerőt addig, ameddig van a keréken leszorítóerő. A lassulás miatt ez ugyanis hamar csökkenni fog. Amennyiben nincs ABS a motorodban, a kerék meg fog csúszni – azonban ha jó a testtartásod és messzire nézel, ezt szinte észre sem fogod venni. Ne próbáld szabályozgatni a hátsó fék erejét, mert szinte biztosan bele fogsz engedni az elejébe is – ami sokkal nagyobb baj, mint a csúszó hátsó kerék. A hátsó fék használatának további előnye, hogy “összeülteti” az egész motort, így annak előreterhelődése (“orra állása”) is kisebb lesz.
A legfontosabb rész
Az első fékre kell összpontosítani figyelmedet! Amennyiben ezt berántod, a kis felületen felfekvő első gumi azonnal megcsúszik – és ha a legkisebb mértékben támaszkodsz a kormányon, te magad fordítod ki az első kereket. (Ez a hiba okozza valójában a kezdő mondatot, vagyis a “moci elfektetését”.) A helyes technika: egy folyamatos préselő, úgynevezett PROGRESSZÍV mozdulattal húzod be a féket. Így a gumi és a futómű felkészül, az átvihető erő sokkal nagyobb lesz. A fékerőt egészen a megcsúszásig tudod növelni.
Amikor az első gumi eléri a tapadási határát, két lehetőséged van. ABS nélküli motoron ekkor keveset engedned kell a féken, hogy újra gördülhessen az első kerék. Amennyiben van blokkolásgátlód, maximumon tartod a fékerőt és hagyod a rendszert dolgozni. Ő ugyanis nagyságrendekkel gyorsabb, mint te. Tetszik vagy sem, ma már sehol nem vagyunk az elektronikákhoz képest…
Amikor megáll a motor, le kell tenni a lábad. Nagyon fontos, hogy ezt csak akkor tedd, amikor már TELJESEN ÁLLSZ. Amennyiben jó a testtartásod és messzire nézel, az összeült futóművel megállás után is meglepően stabil lesz minden. Viszont ha még mozog a motor és letalpalsz, könnyen eleshetsz csak emiatt – de egy boka- vagy térdszalag szakadás is hamar összejön. Nagy erők hatnak ám ilyenkor, és minket nem ezekre méreteztek…
Túl az alapokon
A fent leírtak nagyjából kivétel nélkül minden motoron megállják a helyüket. Természetesen a témában van még felmerülő kérdés bőven. Mi a helyzet a különféle integrált fékrendszerekkel? Hogyan zajlik a “vészfékezés” kanyarban? (Direkt láttok idézőjelet.) Ezekre a sorozat későbbi epizódjaiban keresünk még választ. Amennyiben kérdésed van a témában, tedd fel nyugodtan akár a videó alatt, akár itt a cikk alatt – és igyekszünk rá sorozatunk későbbi részeiben választ keresni rá. Zárszóként pedig talán a legfontosabb: a technikát legjobban olyan vezetéstechnikai tréningen tanulhatod meg, ahol az instruktor lépésről lépésre vezet rá a helyes mozdulatokra és minden próbálkozás után javítja a hibáidat. A haverokkal a parkolóban ez nem biztos, hogy hasonlóan hatékony lesz… Pedig a vészfékezés tényleg könnyen lesz vízválasztó!
[…] az általános fékkezeléssel ismerkedtünk meg, majd természetesen alaposan kiveséztük a vészfékezés témáját is. Magával a kanyarodással is foglalkoztunk – ennek a kormánytolás alapos megismerése […]
[…] hogy “de hát neked ott a kormány, én mit fogjak?” Azt mi ugye pontosan tudjuk, hogy a kormány sem kapaszkodó. Még egy vészfékezéskor sem. A hátul ülő éppen úgy a combjaival és törzsizmaival kell hogy tartsa felsőtestének […]
A Generali életveszélyes tanácsai kezdő motorosoknak – Onroad.hu - 2020. március 05., csütörtök 18:08
[…] mélyet kellene nyomni a féken, hogy elérd a legnagyobb fékhatást – ez pedig csökkenti a vészfékezés […]