Néhány napja tarol a közösségi platformok motoros csoportjaiban egy idehaza történt baleset videója. Tegnap felhívott Csapó Zoli, a Motoros Érdekvédelmi Egyesület vezetője, hogy láttam-e. Mivel az elmúlt napokat motoron töltöttem, sajnos nemmel kellett válaszoljak. Zoli külön megkért, hogy nézzem meg és mindenképpen olvassam el a hozzászólásokat is alatta. A filmet egy autós portál osztotta meg – én pedig azonnal felismertem a rajta látható, oldalt megálló motort, amely szerencsére nem vett részt a balesetben, hanem szemtanúja volt. Így felhívtam a vezetőjét, majd azt a szintén barátomnak mondott pilótát is, aki rögzítette a híressé vált képsort. Megkaptam tőle az eredeti felvételt, így csupán a legfontosabb pillanatokat vágtuk ki belőle. Lássuk magát a csattanást – minden sallang nélkül:
A videót rögzítő motor egy négyes csoport elején ment, a sáv belső oldalán. A többiek klasszikus cipzár alakzatban követték. A régi Swift előttük haladt, de mozgásából nagyon messziről látszott, mire készül a vezetője. Mivel motorosaink intercom kapcsolatban is voltak, még meg is beszélték, hogy mindjárt be fog fordulni! Persze látták a szemből érkező fehér motort is, amikor a Suzuki valóban megkezdte a szabálytalan manővert. Irányjelző nélkül, záróvonalon át fordult (volna) be a földútra. Majd a manőver közben egyszer csak megállt – és a szemből jövő Honda VFR1200F már be is csapódott. Az ütközéstől a Swift hátragurult, rá a földön fekvő utasra – de szerencsére ezzel újabb sérülést nem okozott neki. A hölgynek apró törése lett a lábfejében, a vezető sértetlenül úszta meg a csúnya becsapódást. Mindketten rendes motoros felszerelésben voltak.
Az autó vezetője egy idős úr volt. Valóban nem vette észre a motort. Egyáltalán. A VFR vezetője elmondása szerint – de a szemtanúk szemből is ezt saccolták – 90-100 kilométer/óra sebességgel érkezett. Tehát nem száguldozott. Az autós valószínűleg be is fejezte volna a manővert, de a jobb egyből a felesége rászólt, hogy “Vigyázz, jön egy motor!” – mire az úr a lehető legrosszabbat tette: a fékre lépett. Innentől lehet azt mondani, hogy elkerülhetetlen volt az ütközés. A kérdés csak az: valóban elkerülhetetlen volt? Ami biztos: a rutinos és vezetéstechnikailag valóban képzett motorosnak számító barátaim szerint az autó mozgásából egyértelműen látszott, mit fog tenni. Onnan, hogy már lassulva húzódott a záróvonalra, az ütközésig eltelt 6-7 másodperc. Ez alatt a modern fékrendszerrel és blokkolásgátlóval is felszerelt VFR fékútjának körülbelül háromszorosát tette meg. Azaz vészfékezésről sajnos szó sem volt. A szemtanúk szerint – akik nálunk tréningen túl vannak néhány 140 körüli tempóról végzett vészfékezésen és száz fölötti sebességgel végrehajtott vészkikerülésen is – a rendelkezésre álló idő alatt biztosan meg lehetett volna állni.
Elképesztő mennyiségű komment született – valószínűleg csak egy töredékét olvastam el. Persze a többség a suzukis sofőrt ekézi – tegyük hozzá: teljes joggal. Amit ő csinált, arra nincs mentség. Hogy kitől és milyen módon kapott orvosi alkalmasságit az autóvezetéshez, azon megint lehet, hogy lenne mit vizsgálni. De ez most nem a mi dolgunk. Én azokra a hozzászólásokra szeretnék reagálni, amelyek szerint ezt kikerüléssel simán meg lehetett volna oldani. Mert nagyon sokan írtak ilyet. Nos, aki ezen a véleményen van, annak sajnos fogalma nincs egy nagy sebességű elkerülő manőverről. Soha nem próbálta, el sem tudja képzelni, mekkorát kell hozzá tolni a kormányon! Aki túl van ilyenen, tudja: elképesztően nehéz precízen végrehajtani. Utána visszatérni a saját sávodba pedig legalább kétszer annyi helyet és időt igényel – közben pedig sokkal nagyobb a bukás veszélye, mint a manőver elején! Azt pedig ne felejtsük el, hogy ott négy motor jött rendesen kivilágítva és eltolt pozícióban…
Tehát mindenkinek, aki ezen a véleményen van, azt tanácsolom: végezzen el egy olyan vezetéstechnikai tréninget, ahol VALÓS, országúton is használt ÉLETSZERŰ sebességgel tanulhatja meg a motor viselkedését – biztonságos körülmények között! Mert van ilyen Magyarországon is. Ott megtanulsz valóban hatékonyan vészfékezni és tudatosan végrehajtani manővereket. Garancia persze semmire nem lesz utána sem – de a túlélési esélyeid rengeteget fognak javulni! Egy jó motoros biztosítás pedig arra az esetre elengedhetetlen, ha mégsem sikerül. Amennyiben képzed magad és előre felkészülsz, akkor azonban lényegesen kisebb esélye lesz annak, hogy hasonló baleset részesévé válj.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »