Korábban már említettem, hogy sorozatunk nem minden epizódja volt előre tervezett téma. Ezt a részt is az élet ihlette. Még a téli hónapokban történt, hogy autóval kellett intéznem valamit Budapest belvárosában. A Teréz körúton leparkolva éppen gyalog igyekeztem egy üzletbe egy nagyobbacska csomagért, amikor éppen egy nagyrobogós kolléga tőlem tíz méterre akart felállni a járdára. Óvatosan feltette az első kereket, majd megállította a motort – és abban a pillanatban levegőbe került mindkét lába. Szegény elég csúf módon felborult – szerencsére nem volt hozzá olyan közel autó, hogy arra is rádőlt volna az öreg 400-as Burgman. Neki sem lett baja, így segítettem felállítani a motorját – sőt, gyorsan meg is beszéltük, mit rontott el.
Szinte minden motoros közlekedik városban, ahol nagyjából elengedhetetlen a járdára történő felhajtás. Nem azért, hogy kikerüld a forgalmi dugót – erre ugye nem vehetjük igénybe a gyalogosok közlekedési helyét -, hanem mert motorral ott jogszerűen parkolhatunk. Az azonban nagyon nem mindegy, hogy akarunk felkapatni a szintkülönbségre a motor kerekeivel. Több hiba is elkövethető ennél az amúgy tényleg nagyon egyszerű manővernél. Fussunk gyorsan végig a lényeges részeken, hogy te egyiket se követhesd el!
Az első nagyon fontos szabály, hogy mindig merőlegesen közelítsd meg a szintkülönbséget. A fellépéskor ugyanis az éppen úgy megvezeti oldalirányban az első kereket, mint egy villamossín – azon meg, mint tudjuk igen nagyot lehet esni. Sőt, ha nem tud felkapni rá a kerék – és minél kisebb annak mérete és/vagy magasabb a járda -, akkor megváltozik a motor menetiránya, vagy akár kicsavarhatja a kezedből a kormányt is. Így ezt mindig kerüld el.
Azonban az sem mindegy, merőlegesen hogy érkezel. Amennyiben nagy tempóval rontasz neki a szintkülönbségnek, a járda pereme nagyon megütheti az első gumit – sőt, akár a felnit is. Minél kisebb az első kerék, nagyobb a tempó és a szintkülönbség, annál nagyobb a fizikai sérülés veszélye. Így a motor ugyan stabilabb – de itt is visszaköszön a lassú, stabil motorkezelés képességének fontossága! A helyes stratégia tehát: lassan és merőlegesen odagurulsz, néhány centivel a járda pereme előtt megállsz, majd egy finom gáz-kuplung hajtóerő növeléssel felkapatod a kereket.
Végül pedig ne kövesd el a bevezetőben említett és ihletet adó hibát sem. Amikor fent van az első kerék, gurulj lassan előre egészen addig, ameddig a hátsó gumi is finoman nekiütközik a peremnek. Így lábaid nem hogy nem kerülhetnek a levegőbe, hanem biztosabb lesz a talajfogásod, mint sík talajon. Ez után egy ugyanolyan finom hajtóerő-impulzussal tedd fel a hátsó abroncsot is, mint ahogy az elsővel cselekedted korábban – és már magabiztosan fent is vagy.
Amennyiben utána azonnal be kell fordulj a házfal mellé parkolni, nem árt ismerned ezt a manővert sem – de sorozatunk ötödik része erről szólt. Meg persze egy jó vezetéstechnikai tréningen is megtanulhatod. A járdára felhajtással kapcsolatban pedig raktározd el a fentieket – és biztosan nem ér kellemetlen meglepetés.
A tizenhatodik epizódban egy olyan technikával foglalkozunk, amelyet viszonylag kevesen ismernek, pedig mindannyiunknak hasznos lehet.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »