Az első két nap nagyjából olyasmik történtek a 41. Dakar Rally speciál szakaszain, amikre számítottunk. Az élre várt szuperpilóták késhegyre menő csatáit láthattuk. Csakhogy itt nincsenek papírformák – ahogy a rutinosak mondani szokták: van úgy 15 ember a mezőnyben, akik közül bárki megnyerhet egy ilyen kvalitású versenyt. Mert a navigációnak és a motorozásnak is egyaránt tökéletesnek kell lenni a jó eredményhez. A harmadik napon pedig borult az eddigi papírforma.
Hosszú szakasz várt a pilótákra. Egy rövidke összekötő után rögtön következett a 331 kilométeres speciál szakasz, amely a tengerpartról felment 2’000 méter fölé a hegyekbe, majd vissza is tért a tengerpartra. Hegyek alatt azonban nem sziklákat kell érteni, hanem magasan fekvő sivatagot: a speciál több mint háromnegyede dűnékből állt. Ráadásul nagyon nehéz volt a navigáció – a köztes ellenőrző pontok megtalálása kimondottan trükkös volt. A mért szakasz után pedig még 461 kilométer összekötőt is meg kellett tenni az Arequipaban levő célig.
Matthias Walknerről azt tartják, hogy kivételesen jól navigál. Csakhogy a tegnapi napot ő nyitotta az élen, így – ahogy mondani szokták – ő “törte az utat” a többieknek. Nem véletlenül nem volt felhőtlenül boldog előző napi szakaszgyőzelme után, mert el is tévedt. Annyira, hogy több mint 29 percet vesztett. A Hondával másodiknak induló Ricky Brabec pedig követte – így kéz a kézben bukták a fél órát. Aztán a helyes út fellelése után szintén kéz a kézben megindultak, és a veszteségből majdnem hét percet visszahoztak. De az élmezőnytől most mindketten igen messze vannak.
Sehol nincs az ő tragédiájuk azonban Joan Barreda drámájához képest. A spanyolt idén is győzelemre esélyesként tartották számon – de neki ez valahogy sose jön össze. Most a helyes nyomtól 300 méterre eltávolodva a rossz látási viszonyok mellett beesett egy mélyedésbe, ahonnan képtelen volt kiszabadulni. Hosszas vergődés után megnyomta azt a bizonyos segélyhívó gombot a motoron – és elengedte a 2019-es évet is.
Xavier de Soultrait, a gyári Yamaha alakulat pilótája reggel még csak a 12. volt – a harmadik ellenőrző ponttól azonban az élre állt. Nyilván nem követett el navigációs hibát és jó volt a tempója is a nehéz körülmények között – így nevét első ízben jegyezték fel a Dakar Rally szakaszgyőztesei között. Mögötte nagyon vékony, 15 másodperces lemaradással a talán leghosszabb nevű csapat, a Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing éllovasa, a kétszeres világkupa-győztes Pablo Quintanilla futott be. Mivel pedig eddig ő nyújtotta a leginkább kiegyensúlyozott teljesítményt – második, ötödik és második szakasz-helyezésekkel -, viszonylag határozott előnnyel átvette az összetett elsőséget is.
A nap során harmadiknak a tavalyi összetett ezüstérmes Kevin Benavides futott be, aztán jött a szakaszgyőztes csapattársa, Adrian Van Beveren és a KTM becsületét úgy-ahogy megmentő Sam Sunderland. Aztán feltűnt az élmezőnyben a négy hete sérült és műtött Paulo Goncalves – úgy látszik, gyógyulgat a kőkemény portugál… És a legjobb privát versenyzőként megint kezd tűzközelbe kerülni a szlovák Stefan Svitko a sárga KTM nyergében. A meccs tehát egyre élesedik – van mit figyelni az eseményeken. De még mindig rendkívül sok van hátra!
A szintén komoly műtétből lábadozó egyetlen magyar motoros, Gyenes Mani a második napról tett fel egy rövid nyilatkozatot közösségi oldalára. Ebben elmondta, hogy viszonylag jól van, de nagyon megfontoltan kell motoroznia – fájdalomcsillapító ide vagy oda a rázósabb részeken muszáj elvennie a gázt fájós karja miatt. A dűnéket viszont élvezi. Ez látszik tegnapi eredményein is, mert végig az első ötvenben haladva 48.-ként futott be és összetettben is feljött 52.-nek.
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 18 | X. DE SOULTRAIT | YAMAHA | 04:07:42 | 00:00:00 |
2 | 6 | P. QUINTANILLA | HUSQVARNA | 00:00:15 | 00:00:00 |
3 | 47 | K. BENAVIDES | HONDA | 00:02:37 | 00:00:00 |
4 | 4 | A. VAN BEVEREN | YAMAHA | 00:06:42 | 00:00:00 |
5 | 14 | S. SUNDERLAND | KTM | 00:08:26 | 00:00:00 |
6 | 2 | P. GONCALVES | HONDA | 00:09:31 | 00:00:00 |
7 | 11 | S. SVITKO | KTM | 00:10:50 | 00:00:00 |
8 | 7 | O. MENA | SPEEDBRAIN | 00:11:15 | 00:00:00 |
9 | 3 | T. PRICE | KTM | 00:14:16 | 00:00:00 |
10 | 63 | L. SANTOLINO | SHERCO TVS | 00:14:59 | 00:00:00 |
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 6 | P. QUINTANILLA | HUSQVARNA | 08:34:28 | 00:00:00 |
2 | 47 | K. BENAVIDES | HONDA | 00:11:23 | 00:00:00 |
3 | 14 | S. SUNDERLAND | KTM | 00:12:12 | 00:00:00 |
4 | 4 | A. VAN BEVEREN | YAMAHA | 00:13:29 | 00:00:00 |
5 | 3 | T. PRICE | KTM | 00:15:17 | 00:00:00 |
6 | 18 | X. DE SOULTRAIT | YAMAHA | 00:16:52 | 00:00:00 |
7 | 15 | R. BRABEC | HONDA | 00:18:02 | 00:00:00 |
8 | 1 | M. WALKNER | KTM | 00:21:14 | 00:00:00 |
9 | 2 | P. GONCALVES | HONDA | 00:25:11 | 00:00:00 |
10 | 29 | A. SHORT | HUSQVARNA | 00:29:15 | 00:00:00 |
fotók: Dakar.com
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »