“Láttam, hogy már nem tudok megállni, ezért elfektettem a mocit.” Ismerős a mondat? Pedig minden esetben, amikor elhangzik, legyél biztos benne: aki mondja vagy leírja, az csak a saját bénaságát akarja szebb megvilágításba helyezni. Az ember ugyanis nagyon nehezen képes szándékosan elesni – ahhoz, hogy menjen, sokat kell gyakorolni a dolgot. Ráadásul gondolj bele: ha egy vészhelyzetben az utolsó pillanatig fékezel, mindig jobb a helyzeted, mint nagyobb tempóval aszfaltra kerülni. Mert akkor a sztori vége kiszámíthatatlan lesz. Onnan, hogy lapon vagytok te is és a motor is, már csak a fizika írja a szabályokat… Mi hát az első mondatot kiváltó szitu valódi oka? Nagyon egyszerű: a rossz testtartás a nyeregben. Így a közelmúltban elkezdett sorozatunkat most ezzel folytatjuk.
A helyes vezetői üléspozíció az autó és a motor esetében is alapvetően meghatározza, hogy fogjuk tudni irányítani és kontrollálni a járművet. Viszont amikor megszereztük a jogosítványt, sajnos a kerekek számától függetlenül az oktatók döntő része nem mondta el ennek feltételrendszerét. Így aztán megszokunk valamit, ami sajnos az esetek döntő részében hibákat tartalmaz. Ezek a hibák pedig könnyen vezethetnek oda, hogy egy kritikus esetben – tulajdonképpen teljesen feleslegesen – elesünk. Tipikusan ilyen a cikk elején elhangzott magyarázat.
Amennyiben ugyanis intenzív lassuláskor a kormányon támaszkodunk és nincs ABS-ünk, a kerék blokkolásának legrövidebb pillanatában azonnal kifordítjuk a kormányt – és már “el is fektettük a mocit”. Éppen csak nem direkt, hanem a képzetlenségünk miatt. Persze a blokkolásgátló sem helyettesíti a te jó testtartásodat. Azzal elesni ugyan nem fogsz, azonban ha támaszkodsz, a fékutad döbbenetes módon nőni fog. A hátsó kerék ugyanis fel akar emelkedni, az elektronika ezt észlelve mindig beleenged az elejébe – a megállási pont pedig egyre messzebbre és messzebbre kerül…
Amikor elhelyezkedünk egy motoron, már az indulás pillanatában mindent jó helyre kell tennünk és menet közben végig figyelni is rá, hogy úgy maradjon. Mert azt soha nem tudjuk, mikor adódik egy vészhelyzet, amikor ennek jelentősége lesz. Persze a nagyon üres és belátható helyeken lehet kicsit nyújtózni egy hosszabb etap során, de alapból minden esetben olyan testtartás kell, amely hirtelen baj esetén a leghatékonyabb segítőd lesz. Nézzük a részleteket videón – és többféle motoron is!
Az Ivanics Motor szalonjában egy átlagos és egy sportos üléspozíciójú motoron és egy cruiseren is rögzíteni tudtuk a legfontosabbakat, amelyekre figyelni kell
Természetesen jelen cikkünk témája a hétköznapi, forgalomban – azaz közúton – megejtett motorozás. Tehát mielőtt valaki belekötne, hogy versenypályán vagy éppen terepen nem így kell, annak elöljáróban igazat is adunk. Mert ott tényleg más szabályok érvényesülnek – cserébe a kiszámíthatatlansági tényezők sora is sokkal rövidebb. Egy motorosnak a legveszélyesebb hely az utca – a legmagasabb százalékban itt történnek a súlyos vagy akár végzetes balesetek. Így itt kell a leginkább körültekintőnek is lennünk! Erre egy jó vezetéstechnikai tréning is kiváló felkészülés lehet – figyelj rá, hogy ha ilyenen jársz, a kiképzőid ügyeljenek a te helyes vezetői helyzetedre is.
Sorozatunk harmadik részében végre elindulunk a motorral – de addig rögzítsd a fentieket, mert ezek nélkül motorozni némileg hasonlít a hazárdjátékra…
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »