A Gelände és Straße, azaz terep és utcai szavakban gyökeredző “GS” felirat ma több, mint egy típusjelzés. A BMW zászlóshajója egy ikon, egy élő legenda, valami ami annyira népszerű, hogy ötven év múlva erre fogják mondani az emberek, hogy “ilyennel motoroztak az emberek a kétezres évek elején.” Nem is csoda, hogy a bajorok háromszor is megfontolják, hogyan nyúljanak hozzá. Hiszen a recept annyira működik, hogy más gyártók is csak próbálnak szeletet hasítani a motorok legkalandorabbikának sikeréből. Az alapreceptúra természetesen marad: paralever, telelever, kardán szekunder hajtás, boxer motor, asszimetrikus fejlámpa és kellemesen megemelt fizimiska, amitől mindenkinek megbizsereg a mogyorója, aki valaha is maga elé képzelte, hogy átszeli Mongóliát. 2019-ben sem fognak eltéreni ettől, de frissítenek a fekvőhengeresen. Az R1250GS a mostaninál 84 köbcentiméterrel nagyobb hengerűrtartalmű motort, azaz egy 1254 köbcentis blokkot kap. A most kiszivárgott információkat természetesen kezeljétek feltételes módban, hiszen ezeket nem a gyártó közölte, így a valósághoz képest még lehetnek az adatokban eltérések.
A 2019-es R1250GS teljesítménye a hengerűrtartalommal együtt megnövekszik. A korábbi híresztelések még egy 140-150 lóerős boxiról szóltak, ám a kiszivárgott információk szerint ez egy erős túlzás volt. A jelenlegi 92 kilowattos – azaz 123 lóerős – teljesítményt, 100 kW, azaz 134 lóerő válthatja.
Az egységnyi fordulatszámon leadott forgatónyomatékra vonatkozó adatokhoz egyelőre nem jutottunk hozzá. De feltételezhetjük, hogy az eddig megszokott 7’750-es fordulatszám körül leadott csúcson ezen a téren is kövérebb számokkal fogunk találkozni. Ezt még jócskán megbolygathatja, ha az eddigi híresztelések igaznak bizonyulnak és az új R1250GS változó szelepvezérléssel érkezik. Ezt még szintén nem tudjuk, de a korábbi kémfotókon a hengerfej más, mint amilyeneket a jelenlegi modelleken is használnak.
Az új erőforrás persze remek alkalom lenne arra, hogy a bajorok a vázon is változtassanak, de sokkal inkább úgy tűnik, hogy a BMW-nél a lassan járj, tovább élsz mottó alatt dolgoznak. A jelenlegi GS modell 1507 milliméteres tengelytávval büszkélkedhet, az új R1250GS ennél rövidebb lesz, igaz csak egy körömnyivel. Az alapmodell kereken 1500 mm, az Adventure kivitel pedig – a jelenlegivel GSA-val megegyező – 1520 milliméteres tengelytávval érkezik.
A szélességi és ülésmagasság adatok nem változnak. Azonban az új R1250GS halkabb lesz az elődjénél. Ameddig a jelenlegi modell az üvöltőnek nem mondható 92 decibeles hangerővel szól, a jövevény már csak 88 dB-t bocsájt ki magából. Mit jelent ez? Feltételezhetően egy új kipufogórendszert, ami már csak azért is aktuális, mert lebeg a fejünk felett az Euro5 szabályozás. A motor tömege is változik, az alap és a GSA kivitel is egységesen 5 kilogrammot hízik. Tehát az eddigi 244 kg helyett ezentúl 249 kilogrammos tömeget kell terelgetniük az alapváltozat tulajdonosainak és 263 helyett 268 kilogrammot az Adventure változat büszke lovasainak. A tömeggyarapodás valószínűleg az új kipufogónak és – talán – a változó szerepvezérlésnek köszönhető.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »