Az emberek a motorozás korai szakaszában is hamar rájöttek: valamivel védeni kell roppant sérülékeny porhüvelyünket. Arra a felismerésre sem kellett sokat várni, miszerint a legjobb megoldást a szarvasmarha bőre adja: megfelelően kikészítve az időjárás és az esetleges balesetek ellen is képes megóvni. Nem véletlenül viseltek elődeink hosszú bőrkabátot a motoron. Azután a huszadik század második felében egyre sokrétűbb lett a motoros ruházat. A bőr mellett megjelentek a textilek is, ma pedig már ötvözzük őket. Ahogy teszi azt az Alpinestars SP X modellcsalád is.
A textil – vagy szintén elterjedt nevükön cordura (bár ez a Dupont által szabadalmaztatott márkanév) – cuccok legfőbb előnye, hogy a bőrrel ellentétben a levegő képes átjutni rajtuk. No meg sokkal könnyebbek, viselni pedig lényegesen könnyedebb érzés őket – mert nem olyan merevek. Az aszfalton csúszva azonban közel sem bírnak annyit, mint a jó öreg bőr – szőhetnek beléjük bármilyen kevlárszálakat is. Aki tehát a biztonságot tartja elsődlegesnek, az marad szegény szarvasmarha külső rétegénél…
Természetesen a bőrruhák terén is óriási az a fejlődés, amely végbement az elmúlt évtizedek során. Külön váltak a túrázásra szánt, illetve sportosabb fazonú cuccok – persze utóbbiak is abszolút alkalmasak a hosszabb közúti gurulásokra, ha olyan motorod van, amihez az illik. Megjelentek a perforált bőr anyagok – ilyen például az Alpinestars SP-1 Airflow is, amelyet korábban bemutattunk nektek.
Azonban még az átluggatott bőrnek is van hátránya a hálós cordura ruházattal szemben: abban a pillanatban, amikor meg kell állni, máris számottevően melegebb lesz. Ezért jutottak arra az olaszok, hogy a biztonságot és a hőkomfortot a két anyag kombinálásával igyekeznek elérni. Az Alpinestars SP X egy modellcsalád: egy nadrágból és két dzsekiből áll. Utóbbiak fő különbsége, hogy a “sima” SP X az aszfalttal való találkozásnak jellemzően nem kitett helyeken cordura, az Air kivitel pedig hálós cordura anyagból készült.
A felhasználási terület értelemszerű: aki hűvösebb időben is szeretne motorozni, az az alapot veszi – két nyitható szellőző azért ennek a mellkasi részén is található. A hőséget rosszabbul viselő rájderek pedig a különösen erős, de remekül szellőző hálós textil és bőr kombinációjából álló Air verzióra szavazhatnak. Betehető thermo bélése mindegyiknek van – biztos, ami biztos. A hozzájuk tartozó nadrág pedig logikájában az alapváltozattal egyezik meg.
Az egész ruha szabása első ránézésre egyértelművé teszi a célcsoportot is. A dzsekik rövid, sportos fazonja és a csizmába tűrhető, térdkoptatós nadrág a sport- vagy sporttúra gépek pilótáinak szól. Ezt erősíti a hajlított kar és a vállakon levő külső koptatók is. Protektorok terén sincs sok kompromisszum: váll- és könyök részen CE minősített Bio-Armor védelem található, de a mellkas- és gerincvédelemnek is megvan a helye.
Térjünk még vissza az anyaghasználatra. Az SP X Air karjainak külső része, mellkasának felső része, válla és hátának teteje 1,3 milliméter vastag marhabőrből készült. A mellkas első részének alja, valamint majdnem az egész hát a már említett hálós textil fonatból áll. A karok belső fele és a törzs oldala a bőrruhákon megszokott – szintén jól szellőző – gumírozott, erős sztreccs anyagból készült. Így jól idomul a testalkatunkhoz – meg persze a derékbőség külön is szabályozható.
A gerincvédelemhez a rövid kis városi tesztkör erejéig bedobtam egy Alpinestars Nucleon KR-R Level2 eszközt. Ennek védelmi része megegyezik a hagyományos “teknőc páncélokéval” – vagyis hosszabb annál, amit a kabátzsebbe tudunk tenni. Ugyanakkor nem kell külön felvenni, mert felső patentszemével fixen kapcsolódik a kabáthoz. Ugyanúgy vesszük fel a dzsekit, mintha a zsebben lenne a protektor – viszont a derekunkon rögzíteni kell azt. Most legalább motoron is kipróbáltam, milyen a rendszer…
A menetpróbát tulajdonképpen két részre bontanám. Az egyik maga az, amikor a motor mozgott. Talán 60 lehetett a legnagyobb sebességem, mert csak városban közlekedtem. Már itt is teljes mértékben – értsd: majdnem minden porcikámnál – átjárt a levegő. Ez önmagában nem egy nagy csoda, hiszen ezt egy jó perforált bőrruha is tudja produkálni. A nagy különbséget akkor vettem észre, amikor megálltam.
Ugyan huzamosan soha nem közlekedtem perforált bőrben, csak teljesen zártban – azt én nyári hőmérsékletnél már képtelen vagyok tolerálni lakott területen. A luggatottakkal szerzett tapasztalataim alapján ott is hamar szakadni kezd rólam a víz, amint megállok. Az SP X Air esetében itt tűnt fel a fő különbség. Már a videó motoros része előtt abban flangáltam kint, majd utána is kicsit elbeszélgettünk a Motostar szaküzlet előtt a tapasztalatokról – nem szaggattam le magamról.
A ruha nyilván elengedhetetlen kiegészítője egy jó esőcucc – mivel vízállósága egyenlő a nullával. Biztos vagyok benne, hogy a saját meleg bélése is igazán hatékonyan csak akkor tud segíteni egy hűvösebb napon túrázva, ha ráhúzod kívülről a szélzáró nejlon réteget. Viszont a Nucleon KR-R gerincvédőtől nem lett veszélyesen meleg – tehát annak az átszellőzése is passzol a dzseki hátrészének kieresztéséhez.
Aki nagy melegben is szeret motorozni, sportos fazonú motorral nyomja és nem bírja kiemelkedően a meleget, az alighanem kiválóan megtalálja számításait az Alpinestars SP X termékcsaládban. Az aktuális árakat a Motostar szaküzlet webáruházában találod: az SP X nadrágot itt, az SP X dzsekit itt, a menetpróbán is átesett SP X Air felsőét pedig itt. Sőt, amennyiben női fazont keresel, az SP X Stella is rendelkezésedre áll! A biztonság és a hőkomfort terén remek kompromisszumot jelent – ha érdekel, kukkantsd meg magad is!
Támogatott tartalom.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »