Régóta belengetett dolog, hogy idén már kelleni fog a műszaki vizsgálati bizonyítvány névre hallgató dokumentum. Most, május 20-án, tehát vasárnap az Európai Unión belül, az összes országra vonatkozó irányelv lép életbe. Eszerint ez a papír nem csak, hogy szükséges, hanem kötelezően magunkkal hordandó is lesz. Ez, mint kiderült, ebben a formában nem igaz. Ráadásul amióta aktuálissá vált ez a kérdés – és persze felkapta a sajtó – azóta rengeteg tisztázatlan részlettel szembesültünk. Megpróbáltam utánajárni a legégetőbb kérdéseknek – megjegyzem nem volt egyszerű. Ugyanis a Közlekedési Hatóság, a Pest Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelősége és eleve a magyar bürokrácia úgy ping-pongozott velem egymásra hárítva a válaszadás iránti felelősséget, hogy attól szinte elszédültem. De ez nem tántorított el. Válaszokat akartam és úgy döntöttem, hogy nehezebb lesz tőlem megszabadulni, mint az ágyi poloskától.
A műszaki vizsgálati bizonyítvány a műszaki vizsgán kerül kiállításra. Tartalmazza a műszaki érvényesség idejét, a rendszámot, az alvázszámot és az egyetlen valóban hasznos információt, ami a forgalmiban nem szerepel: a vizsga napján bekerült kilométeróra állást. Ennek az lenne a célja, hogy az Európai Unió bármely országában könnyebben lehessen megállapítani egy járműről, hogy érvényes-e a műszakija vagy sem. A nagy könnyítgetés közepette azonban senkinek nem jutott eszébe, hogy az említett dokumentumra a világ kommunikációs közös nevezőjének számító angol nyelven is felvéssék az információkat. Ám az egységesen megadott adatokból azokat nem lesz nehéz kisilabizálni, mondjuk egy német vagy francia rendőrnek sem.
Tehát a korábbi információk alapján, ha kedden viszed vizsgázni a motorodat, az eddig megjelent hírek szerint ezt az A4-es papírt immáron magaddal kellett volna hordanod és ellenőrzéskor átnyújtanod. Ezzel szemben az ORFK ma kiadott egy nyilatkozatot, amelyben egyértelműsítették, hogy közúti ellenőrzéskor továbbra sem fogják ezt kérni. Továbbá abban az esetben nem is fogsz műszaki vizsgálati bizonyítványt kapni, ha a motorodat forgalmi engedély és rendszám nélkül is használhatod. Tehát nem is lesz rá szükséged. Így a kisrobeszeseknek nem kell tűvé tenniük a hivatalokat, hogy egy ilyen papírost kapjanak. A bemutatásra vonatkozó jogszabályi kötelezettség kizárólag a jármű-honosítási eljárásra értendő.
Bizonyára észrevettétek, hogy nem szabályozást, törvényt, határozatot vagy hasonlóan káromkodás-gyanús szavakat használtam fentebb. A most érvénybe lépő hacacáré ugyanis egy Európai Uniós irányelv. Mit is jelent ez? Azt, hogy az EU nem kötelezően írja elő az országoknak, hogy tartsák magukat hozzá.
Ez pedig azt jelenti, hogy csupán azokban az országokban érhető majd el az A4-es doksi, ahol ezt bevezetik. Erről azonban minden ország maga hoz döntést. Külön érdekes ebből a szempontból az Egyesült Királyság, ahol hagyományos értelemben vett forgalmi engedély nincsen. A helyi hatóság adatbázisból dolgozik, nem kell az egyszeri motorosnak magával hurcolnia ilyen igazolást. Így a ködös Albionból érkező barátunk – a motorján jellegzetes sárga rendszámmal – eleve nem kell, hogy ilyesmivel foglalatoskodjon. Ez pedig azt jelenti, hogy az onnan behozott járművekre nem vonatkozik, hogy a honosítási eljárásban ezt a papírt is fel kell mutatni.
Talán senkiben nem fog csörömpölve összedőlni a világ, ha azt mondjuk, hogy a külföldről behozott járművek esetében a kilométereket gyakran egy féreglyukon keresztül szállítják. Ennek hála most is tele van a használtpiac irreálisan kevés, 40-50 ezer kilométert futott, majd’ húsz éves Varaderokkal és egyéb kilométerfaló nehéztúrázókkal. Az új rendszer elvileg ezeknek a keveset futottnak mondott, korábban olasz/német/svájci orvoslelkészek tulajdonában álló, második számú hobbimotorként tartott járműveknek a múltját hivatott fehéríteni.
Hiszen abban az esetben ez a papír tényleg iránymutatást és segítséget jelent, ha az ember a maga kontójára indul turnézni, hogy felkutassa a megfelelő használt gépet. Akkor, ha az előző gazditól elkérjük ezt az egységes dokumentumot, valóban egyszerűbb meggyőződni a valós számokról. Csakhogy a hazánkba áramló motorok többségében eddig is közvetítőn keresztül érkeztek. Így aztán joggal tesszük fel a kérdést: ha eddig az sem riasztott vissza néhányakat, hogy pecsétet hamisítsanak a forgalmiba, akkor mi akadályozza meg ugyanezen embereket, hogy egy egyszerű Wordben, hozzávetőlegesen 30 perc munkával reprodukálható papírt legyártsanak. Aztán persze pecséttel, aláírással és kutyafülével adják át.
Na és mi a legszebb az egészben? Az, hogy igazából még erre sincs szükség. Ugyanis a honosítási eljárás folyamán a gyakorlatban nem kell, hogy meglegyen ez a dokumentum. Egyedi forgalomba helyezési eljárás keretében ugyanúgy le lehet műszakiztatni itthon, ha sajnálatos módon a papírnak útközben lába kélt, mert önkéntes száműzetést vállalt egy düsseldorfi szemetes kukába. Az ügyintézővel folytatott beszélgetés során az ezt firtató kérdésemet hosszú, kellemetlen csend fogadta.
A cikk folytatásához kérlek, hogy lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »