Az európai távolságok nem beláthatatlanul nagyok. Ha Budapesten felülsz a motorra és Brestig húzod a gázt, az akkor is csak 4’200 kilométer ha visszafelé is számoljuk a távot. Van is egy barátom, aki Angliából hazafelé motorozva eltévesztette a lehajtót Németországban, így aztán inkább egyhuzamban letolta a London – Apc távot. Lehet, hogy a végére vér helyett energiaitalt keringetett a szervezete és az utoló 400 kilométeren újraértékelte az ötletét, de szépen mutatja, hogy akár még ez sem lehetetlen. Ennek pedig van egy olyan előnye, hogy könnyen bebarangolhatjuk az öreg kontinenst, aminek minden szegletében van valami izgalmas és gyönyörű látnivaló. Történelem, jó utak, gyönyörű táj mindenhol. Ragadjunk ki most öt olyan célpontot, amit motorosként szinte kötelező – lenne – bejárnunk.
Nekünk talán a legkézenfekvőbb célállomásunk, hiszen szinte mindenhonnan nézve közel van a határ. A legtöbb helyen nem kell megküzdenünk nyelvi nehézségekkel és a pénztárcánkat sem viseli meg annyira a kint tartózkodás, mint mondjuk egy osztrák körút esetében. Az óriási erdőket vagy a Kárpátok nyújtotta lélegzetelállító helyeket talán senkinek nem kell bemutatni. Kétkerekű életformaként szinte kötelező legalább egyszer bejárni a két leghíresebb mókautat, a Transzfogarast és a Transzalpinát. Mégegyszer hangsúlyozom: KÖ-TE-LE-ZŐ.
Ha egy kicsit bővebb a túrabüdzsé – és már többször megjártuk Erdélyt – akkor tekintetünket irányítsuk messze nyugatnak. Irány a spanyol – francia határ mezsgyéjén húzódó masszív hegyláncolat: a Pireneusok. A Katalóniához tartozó keleti rész kifejezetten figyelemre méltó. Remek kanyargós utakkal, kedves kis éttermekkel és rengeteg történelemmel várja azt, hogy az egyszeri motoros felfedezze magának. A közelben fekvő Andorra pedig egy igazi gyöngyszem, ahol érdemes elidőzni.
Mindannyian hallotunk már Svájc turisztikai értékeiről, de ezúttal nem a sajtokra és a csokoládéra gondolok, hanem a térd-csiklandozó, adrenalin pumpáló hegyi utakra, amik végig olyanok, mintha egy Milka reklámban suhannál.
Mind a zeg-zugos völgyekben, mind a hegyek tetején olyan látvány fog eléd tárulni, amit életed végéig próbálsz majd elmesélni a haveroknak. Fölöslegesen. Úgysem tudod majd átadni, akkor sem ha egy rakás fényképpel és videóval traktálod őket. Külön figyelmetekbe ajánlom a Furka-, Susten- és Nufenen hágót.
Csak nézd meg a képeket, de mielőtt így tennél tégy egy papírzsepkendőt az öledbe, hogy legyen ami összegyűjtse a kicsurgó nyálat. Azonnal megérted, hogy miért vonzza évről-évre motorosok ezreit a környék. Ha egyszer rátévedsz az ottani hegyi utakra, akkor szinte sorban fogják váltani egymást a zöldellő völgyek, a tiszta folyók, a tavak és a tengerparti szakaszok. Ki ne akarna ilyen helyen döntögetni? Csak aztán vigyázz, hogy a látnivaló ne vonja el teljesen a figyelmed a motorozásról. Motoros szemmel kifejezetten ajánlott végigmenni a Vercors-hegység balkonos útjain.
Tudom, hogy most még nehéz elképzelni, de ha nyáron eleged lesz a tikkasztó hőségből, akkor igazi felfrissülést jelenthet a Németország délnyugati részén elfekvő Fekete-erdő. Hosszú kanyargós utak vezetnek végig a fotózni való tájon és a békés erdei szakaszokon. Na és mi az, ami számunkra még kihagyhatatlan? Hát persze! Megnézni azt, hogy honnan ered a Duna!
A Belchen-hegy és a Schauinsland, a tiszta tavak – mint a Titisee – és a számtalan gyöngyöző vízesés biztosan nem fog csalódást okozni. Ez a kis ötletlista közel sem teljes, hiszen Európának szinte minden szegletében akad valami látnivaló, ahová izgalmas utak vezetnek. De bízom benne, hogy vagytok egy páran, akiknek sikerült elültetni a bogarat a fülébe. Hiszen jó dolog lecsapatni az autópályán az Adria partjára henyélni, de ha néhányszor már megjártad, akkor idénre válassz valami egészen más célt. Mars ki a komfortzónából!
Ezt olvastad már?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »