1995-ben mutatták be a Philippe Starck formatervezte típust, amit néhány gonosz lelkületű ember narancs-présnek titulált. Pedig érdekes módon itt is egy egészen bevált technikai alapra épült a motor: a BMW F650 és az Aprilia Pegaso által is használt egy hengeres és öt szelepes Rotax hajtotta őt is. Éppen csak formaterve volt különleges – és ez okozta a vesztét is.
Érdekes egyébként belegondolni, hogy bár már 2002-ben befejeződött a gyártása, valahogy ma sem mutat rosszul. Lehet, hogy erre a motorra is igaz, miszerint nem elbaltázták, csak megelőzte a korát és éretlen volt még rá a piac? Most már mindegy – a Moto 6.5 is egy érdekes színfolt marad a motorkerékpár-történelemben. Semmi több.
Nekünk, ex-szocialista motorosoknak az MZ név hallatán eleve megdobban a szívünk. De most ne gondoljunk semmiféle ETZ-re – ez már az egykoron még keletnémet gyártó egy későbbi időszakáról szól. Bőven a rendszerváltás meg a Berlini Fal lerombolása után, 2004-ben mutatták be, forgalmazása pedig egy évvel később indult. Aztán 2007-ben már jól be is fejeződött. Pedig a 998 köbcentis soros kéthengeres blokk 117 lóereje, az alá pakolt minőségi felfüggesztés és fékek (mind olasz-honból és a távoli Japánból jöttek) akár sikeressé is tehették volna.
Ráadásul állítólag az S változat sportmotoros külseje ellenére akár utassal is kényelmes túramotor volt. És hiába fogytak jól az egy hengeres Yamaha blokkal szerelt MZ modellek, a Baghira és a Mastiff, a nagy testvér nem ért el semmiféle piaci sikert. Ami pedig az egész céget is anyagi romlásba döntötte…
A Benelli legsikeresebb motorja lehetett volna – legalábbis azt olvashatjuk róla, hogy a legjobban motorozható típus volt a cég akkori kínálatából. Az 1’130 köbcentis három hengeres blokk kulturált és erős is volt, ráadásul a típus 2006-os bemutatásakor éppen robbant a dual-sport motorok siker-petárdája. Hogy miért nem tudta ezt a gerjedő hullámot kihasználni a Benelli, az tényleg rejtély.
Még testvér-modelljeiből, a csupasz TNT-ből és a sportos Tornado 1130-ból is több fogyott. Ezzel együtt ez is egy olyan jármű, amely a mai napig hivatalosan kapható – akár itthon, Magyarországon is! (Gondolj bele, már 2006-ban 125 lóerős volt, ami ma is komoly teljesítmény a dual-sport osztályban.)
A huszonegyedik század elejének köbcenti-hajszájában a Kawa egy ideig a “legnagyobb V2-es cirkáló” büszke címet is birtokolta a VN2000 típussal. Amely nem is volt egy rossz motor – mégsem ért el semmilyen piaci sikert. Vagy legalábbis közel sem olyat, mint amit a cég elvárt tőle. Globális eladásait tekintve kortársai közül a Triumph Rocket III szó szerint megalázta, de még a hasonló hendikeppel piacra lépő Honda VTX1800-ból is több fogyott.
Azért írtam hendikeppet, mert a Kawasaki ezzel a típussal is abban az osztályban szállt harcba, amit egyértelműen az amerikai motorok – elsődlegesen a Harley-Davidson – uralnak. A japánok pedig valahogy soha nem éreztek rá igazán – csak járták az amerikai utat. Ellentétben az angolokkal, akik a maguk módján szálltak harcba – és lettek eredményesek. Na de nyilván nem ez lett a nagy VN veszte. Hogy mi, az talán soha nem derül ki.
Kétes dicsőség ennek a listának az elejére kerülni – de a BMW-nek itt és most sikerült. A történet is érdekes. Volt a bajoroknak egy nagyon sikeres F650-es családjuk. Gondoltak egy merészet, és sokkal modernebb formatervvel és beltartalommal 2006-ban mutatták be és 2007-ben piacra dobták az X-eket. A supermotós X-Moto, a scrambleres X-Country és a terepmotor X-Challenge mindegyike elképesztően élvezetesen motorozható kis masina volt.
Jól is néztek ki – mégsem rezonált rájuk a piac. Tehetett a BMW akármit, nem kellett a vevőknek egyik sem. Talán ha valamelyikre ráírták volna a “GS” betűket… De nem tették. A bajorok pedig ezekben az esetekben nem sokat szoktak vacakolni: ami nem megy, azt ritkán erőltetik. 2009 végén fogták, és egy gyors mozdulattal kinyírták mindhárom motort. Így a termékcsalád mindössze a kudarc egyik ékes példája maradt a BMW történetében.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »