A motorosok normálisabbik része – vagyis a döntő többség – tisztában van vele, hogy a kedvenc paripánkra pattanás pillanatától elég jelentős veszélyeknek vagyunk kitéve. Ez főként a forgalomban motorozásra igaz: el lehet esni önerőből és egyedül is, de a komoly sérüléssel járó balesetek jelentős részénél valamilyen másik járművel ütközünk. Ráadásul felhúzhatunk bármilyen jó védőruhát, azok pont ezekben az esetekben nem tudnak kellően hatékonyak lenni. Mi a megoldás? A láthatóságunk javítása. Erre pedig a legújabb módszer a lézer.
A legtöbb motoros ma már minden lehető eszközzel iparkodik tenni érte, hogy jobban észrevegyék a kedves közlekedőtársak. Mert a balesetek java részénél nem arról van szó, hogy az autós gonosz ördögfattyú és direkt halálra gázolja a gyűlölt kétkerekűt – simán csak nem veszi észre. Ezért hordunk láthatósági felszereléseket és igyekszünk kivilágítani magunkat. (Jó módszer a nappali menetfény is – éppen ideje lenne, hogy tisztelt törvényhozónk lehetővé tegyék számunkra a használatukat úgy, ahogy tőlünk nyugatabbra az normális.)
A Suzuki egy nagyon érdekes rendszer szabadalmát jegyeztette be. Az ötletet a fentebb látható, bicikliken már létező jelzőberendezés adta: a lassabban haladó kerékpároknál egy “virtuális sávot” vetít a kétkerekű mellé a készülék. A motor gyorsasága és gyorsabb irányváltásai miatt ennél lényegesen többre van szükség – így a biztonsági motoros lézer is sokkal összetettebb. Alaphelyzetben a motor előtt és mögött egy-egy vonallal jelzi a biztonsági távolságot, illetve mellette is egy-egy vonalat “rajzol” a földre.
Ezek a vonalak természetesen a sebesség növekedésével távolodnak. Amikor egy autó hátulról elkezd közel jönni hozzánk – vagyis “tolni” minket, mondjuk városban nem megtartani a megfelelő követési távolságot – a vonal először villogni kezd, majd egy hatalmas vörös X jelenik meg aszfalton. Azt mondod, autó soha nem megy közel egy motorhoz? Gondolj arra, amikor éppen nem előzöl, hanem haladsz a forgalommal, és a mögötted jövő – általános módon – szinte semmi követési távot nem tart.
A rendszer természetesen a kanyarodási irányunkat is képes jelezni. A mellettünk levő lézer rajzolta jel – amely a motor fizikai “sávját” mutatja – képes villogni, amikor mi irányt váltunk. A hátsó “követési távolság vonal” pedig ilyenkor kifelé mozgó rövidebb szakaszokat rajzol az aszfaltra. Mindehhez sok fizikai érzékelőt használ: nem csak a kormány elfordítását, hanem értelemszerűen a dőlésszögünket és a sebességünket is figyelembe veszi.
Természetesen könnyen lehet egyet legyinteni az egészre. Mondhatod, hogy “a sok vakablak akkor sem vesz észre, ha három ledes reflektorral, világító-sárga bukóban és mellényben közeledek hozzá!” Azonban a Suzuki lézer rendszere is szinte biztosan képes hozzátenni valamit a jobb észlelhetőségünkhöz. Hogy mennyi balesetet tud majd megelőzni, ha egyszer megvalósul, azt nyilván még nem tudhatjuk. A kerékpároknál állítólag pozitívak a tapasztalatok – és ha csak néhány ütközést elkerülünk ezzel, már megérte!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »