Mennyi, de mennyi motoros van ma is, aki szent meggyőződéssel a szemében állítja: neki nincs szüksége semmilyen biztonságot fokozó elektronikára! A legrosszabb, aki el is hiszi: ő kisujjból többet tud, mint mondjuk egy ABS rendszer. Az alábbi kis videó kiválóan szemlélteti, miért teljes tévedés – és sajnos tegyük hozzá: önbecsapás – a szemlélet. Kicsit belenézünk a blokkolásgátló rendszerek fizikájába is, hogy mindenki számára biztos legyen megkérdőjelezhetetlen szükségességük.
Videónk Indiában készült. Hibátlan aszfalton, de szakadó esőben halad egy Bajaj Pulsar és egy KTM Duke 390 – utóbbi “szemével” látjuk a történéseket. A Pulsar vezetője egy enyhe kanyarhoz érve picit rányúl a fékre, majd kicsúszik az első kereke – és onnan lapon folytatják az utat mindhárman. Mármint a motor, a vezető és az utas. Törvényszerű módon a nagyobb tömegű motor csúszik elöl. Csakhogy a KTM-es haver túl közel volt az elcsúszás pillanatában: esélye nem lett volna lelassítani, ha nem segít neki az elektronika.
Miért is butaság az “én jobban tudok fékezni, mint az ABS” szemlélet? Közúton, főleg viszonylag csúszós körülmények között állandóan változik a tapadás. Akár négyzetméterenként eltérhet a gumi által átvihető erő mértéke. Ilyenkor eltalálni a megfelelő fékerőt nagyon nehéz. Amennyiben pedig megcsúszik az első abroncs (vagyis blokkol) és a vezető a legcsekélyebb mértékben is megtámaszkodik a kormányon, az esés garantált. Íme, így történt esetünkben:
Miért állt meg olyan magabiztosan a KTM vezetője? Az ő motorjában levő ABS azt tudja, amit az összes mai rendszer: másodpercenként akár 14 alkalommal elengedi a féket, amikor a keréken fellép a legkisebb megcsúszás – majd ahogy az elkezd gördülni, azonnal ismét növeli a nyomást a rendszerben. (Erre – lássuk tisztán – senki nem képes sem érzékelési pontosság, sem gyorsaság terén.) Így nem csak esőben, de többnyire napsütéses száraz aszfalton is rövidebb úton áll meg, mint a hagyományos fékrendszerrel szerelt motor – és mindig gumival lefelé! Így nem csupán a saját alfeledet mentheti meg az eséstől, hanem mások biztonságát is növeli! Mint történt az hőseinkkel is – ha a KTM-ben nincs fékezést segítő elektronika, csúszva vagy gurulva de jó eséllyel el is gázolja a Pulsar vezetőjét…
A helyes vészfékezési technikát már alaposan körüljártuk egy videós anyagban – érdemes visszanézni!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »