Kezdjük a tényekkel. A közelmúltban egy Honda felső-vezetői “elszólást” követően szárnyra kapott a pletyka, miszerint egy kisebb Africa Twin modellen “gondolkozik” a márka. A dolog annyiban logikusnak tűnt, hogy a palettán is bőven elférne egy ilyesféle motor – illetve a piac és a versenytársak mozgását figyelve komoly szüksége is lenne rá a japán vállalatnak. Erre tessék: (bocs a sok idézőjelért) most “kiszivárgott” egy Dominator névre bejegyzett oltalmi rajz… Ez:
Gondoljunk csak bele: mennyire logikus lenne! Ilyenkor az ember már nem érti, miért nem jutott ez az eszébe a decemberi hírrel kapcsolatban senkinek? Hiszen annak idején, a japán túraendurok első nagy fénykorában is párhuzamosan futott a 650-es egyhengeres Dominator és a 750-es V2-es Africa Twin. Mostanra az újjászületett – és fölöttébb sikeres! – Africa már CRF1000L néven, egy literes sorkettes erőforrással hódít. Vagyis abszolút megvan a hely a Dominator feltámasztásához!
Szintén tény, hogy a Honda pillanatnyilag nem rendelkezik valóban többcélúan használható, közepes lökettérfogatú túraenduroval. Az Africa Twin nagy és nehéz – off-road körülmények között tényleg csak komoly gyakorlattal érdemes bevetni. Ugyanakkor a versenytársaknál egyre erősödik a régi-új szegmens. Éppen csak ameddig régen ezek voltak a “nagy” túraendurok, ma már csak közepesnek számítanak. Ami logikus is: egyre többen jönnek rá, hogy egy 7-800 köbcentiméteres géppel túrázni és esetenként könnyebb terepen motorozni is sokkal kényelmesebb, mint egy 50-100 kilóval nehezebb, bivalyerős bálnával tenni ugyanezt.
A Honda NX650, vagyis az első Dominator 1988 és 2001 között készült – alapvető műszaki módosítás nélkül. A 644 köbcentiméteres, egyhengeres és négyszelepes erőforrás 44 lóerőt és 53 newtonmétert tudott, amely kezdőknek és komótosabbaknak bőven elég volt a szárazon csupán 154 kilós motor mozgatásához. Manapság persze ezek a paraméterek már lehet hogy kevesek lennének – na de a Honda polcán ott van az NC család remek erőforrása.
Az 55 lóerő és a 68 newtonméter pedig – főleg az alacsonyan ébredő nyomatékkal és békés karakterisztikával – még a mai világban is bőven elegendő egy közepes túraenduro hajtásához. Amennyiben a nagy testvér CRF1000L Africa Twinhez hasonlóan jó futóművet tesznek alá, a végeredmény simán lehet egy olyan motor, amely komoly mértékben erősíti a Honda pozícióit a piacon.
Természetesen anyagunk második része semmivel nem több puszta hangosan gondolkodásnál – a valóságtartalmáért felelősséget vállalni lehetetlen. De bízzunk benne, hogy a rövid időn belül felröppent két – egyelőre – pletykaszintű hír egybevágása tényleg egy életképes és sokakat boldoggá tevő motor jövetelét jelzi. Erre az esély akkor fog növekedni, ha majd az őszi nagy nemzetközi kiállítások közeledtével megjelennek a “kémfotók” – vagy esetleg sokkoló meglepetésként kapunk egy koncepciójárművet. Ha nagy mázlink van, mindjárt szériát…
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »