A kiegészítő gyártók értelemszerűen azonnal meglátták a lehetőséget benne, hogy az egyéb népszerű modellekhez hasonlóan az új Urban G/S-t is testre szabják. Hiszen lehet, hogy lesz akinek sok a 850 milliméteres nyeregmagasság – azon elenyészően kevés pontok egyike, ahol ez a modell eltér a Scrambler változattól -, és olyanból talán még több, aki nem éri be a formai hasonlósággal, hanem valóban mindenhova alkalmas motor szeretne varázsolni ebből a nagyon szép BMW-ből.
Láttunk már rá példát, hogy egy jó futómű a legjobb motort is képes még izgalmasabbá tenni – de egy időben saját 2006-os R1200GS Adventure-öm is ilyen márkájú lábakon járt, és én akkor azt nagyon szerettem! Az Urban G/S (és a vele műszakilag megegyező Scrambler) számára pedig olyan sok lehetséges átalakítást kínál a német cég, amivel érdemes az alapváltozat tesztjén belül is megismerkedni.
Amikor valakinek esetleg nem ér le megfelelően a lába, annak nyilván csökkenteni kell a nyeregmagasságot. Ezt meg lehet tenni az ülés átkárpitozásával – vagy ha van, gyári alacsonyított kivitellel is -, de ez nem az igazi. Így ugyanis csökkenni fog a komfort. Aztán ott van a házilagos alakítgatás, de ilyenkor általában a komplett geometria változik – ami pedig a motorozhatóságra is rányomhatja a bélyegét.
A Wilbers így első körben az alacsony G/S tulajdonosoknak 25 milliméterrel alacsonyított kivitelt ajánl. Tudom, hogy két és fél centi nem sok – de az élet egyes területein sokat tud számítani! Az ülésmagasság meg pont ilyen… A rugóút ekkor elöl öt, hátul tíz millimétert csökken – tehát vélhetően normál, aszfaltos használat esetén még elégséges lesz, ami marad. Főleg, mert a németek a hangolást a megadott testsúly-adatokhoz lövik be!
Akinek aztán hosszabb alsó végtagokat adott a Teremtő meg a genetika, azoknak lényegesen nagyobb a mozgásterük. Meg a G/S-ük futóművének is. Az első felfelé vezető lépcsőfok 15 milliméterrel viszi feljebb a motor hasát, ami már hasznos lehet a felakadás szempontjából. Elöl ekkor még gyári marad a rugóút, hátul azonban 170 milliméterre nő. A következő lépcső már három centiméter magasság-növekedés – így a telók még mindig ugyanannyit rugóznak, de a központi rugóstag 185 millit utazhat. És aztán ott van a csúcs: amikor az ülés már 70 milliméterrel kerül feljebb, azaz 92 centin ülsz! Ekkor az első teleszkópok útja is megnő 140 milliméterre, a központi egység pedig gigantikus 23 centit tud mozogni! Na ezzel a változattal már vidáman el lehet hagyni a burkolt utakat.
Fontos hozzátenni, hogy nem csupán a tulajdonos súlyadataira hangolják az egész rendszert, hanem sokféle állítási lehetőséget is kaphatsz. Míg gyárilag csupán az előfeszítés szabályozható – és az is bonyolultan -, addig a Wilbers egységeinél igény esetén minden. Az előfeszítés a megrendelő szája íze szerint szerszám nélkül is állítható, de a húzó- és nyomófokozati csillapítási paraméterek is testre szabhatóak. Vagyis annak függvényében, hogy éppen egy élvezeteset akarsz szerpentinezni, vagy elmész kicsit a bokrok közé földet túrni – ahova nyilván lágyabb rugózás kell -, mindig olyan lesz alattad az Urban G/S, amilyennek szeretnéd.
Szerencsére nem szükséges a gyárból személyesen rendelned, majd otthon vagy a márkaszervizben barkácsolnod a módosított futómű-elemekkel. A Wilbers hazai forgalmazója, az X-Bike ugyanis segít a megfelelő egységek megtalálásában (vagyis hogy az igényeidhez a lehető legjobban passzoljon, amit veszel) – és persze be is szereli neked. Hogy mindez még jobb legyen, őszi akciójuk keretében – amit patrióta német cég lévén Oktoberfest néven futtatnak – még kedvezményes áron is rendelheted meg október hónap folyamán a termékeiket. Saját eddigi tapasztalataim alapján pedig azt gondolom, egy így átalakított BMW R nineT Urban G/S igazán kiváló, az ősmodell szellemiségét mindenben maximálisan méltó módon továbbvivő cucc lesz!
(A 2. oldal támogatott tartalom.)
A következő oldalon folytatjuk a gyári kivitel tesztjét, mert még közel sem végeztünk vele. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »