Nem is számolom már azokat a hőstörténeteket, amikor a nagyot mondó motoros “tudatosan” elfektette a gépet az ütközés előtti pillanatban. Nem volt abban semmi tudatos, csupán a pánik szülte rossz reakciót tapasztalhatta meg a saját bőrén az illető. Látod, ez még az öreg rókáknak sem megy mindig – éppen ezért nagyon fontos, hogy már az elején jól elsajátítsad a helyes technikát. Számos vezetéstechnikai cikk foglalkozott már ezzel a témával, érdemes beleásnod magadat. A másik nagy hiba vészfékezéskor, hogy sokan görcsösen markolják a féket még akkor is, mikor tisztán látszik, hogy nincs már hely megállni. Ilyenkor keresd a menekülőutat! Egy motornyi széles hely jó esetben mindig van. Ne akarj feltétlenül megállni, ha ki is kerülheted az akadályt.
Egy kanyart mindig be lehet venni gyorsabban és még gyorsabban, de egy adott sebesség fölött már nem biztonságos. Sőt, ami megy mondjuk a haverodnak x sebességgel, nem biztos, hogy neked is fog sikerülni, hiába ültök ugyanolyan típusú motoron. Soha ne az előtted haladót kövesd, mert ami neki gyerekjáték, az neked lehet, hogy sok lesz! Aztán jön az, hogy úgy érzed: túl nagy a tempó, ráparázol, húzol egy satut és úgy kiegyenesíted a kanyart, hogy vonalzóval sem lehetne szebbet rajzolni. Merd mélyebbre dönteni a motort! Benne van a pakliban, hogy tényleg sok volt a tempó és elcsúszol, de akkor tudni fogod, hogy ebből ennyit lehetett kihozni.
Mindig oda fogsz menni, ahova nézel!
Bepánikolva, a motort felegyenesítve mindig ott lesz a kisördög benned, hogy ez lehet sikerült volna, ha mered és tudod dönteni. Véletlenül sem arra szeretnél rábeszélni, hogy kezdőként lapon fordulj, főleg nem utcán. Ha úgy érzed sok lesz, akkor se add fel egy satufékkel és ne bámuld mereven az árkot/út szélét/szalagkorlátot. Mert oda vezeted a motort, ahová nézel. Soha ne azt nézd, hogy hová nem szeretnél érkezni, mert saját magad vonzod be a bajt! A másik nagyon fontos, hogy soha ne menj gyorsabban, mint ahogy meg tudsz állni. Ha a fékutad hosszabb, mint a belátható útszakasz, akkor nagyon sokat kockáztatsz.
Pörgesd folyamatosan az agyadat és játszadozz különféle gondolatokkal! Figyeld a forgalmat és ötletelj, mit tennél, ha a körülötted lévők ezt és azt csinálnák. Próbáld meg előre kitalálni, hogy mit fog csinálni az úton lévő partner. Mindig számíts arra, hogy valami váratlan és eszméletlen dolgot fog művelni előtted, melletted, mögötted, bárhol. Ne érjen váratlanul egy hirtelen manőver. Fokozottan figyelj és vedd észre a bizonytalan vezetőket. Jó motorosként nem csak egy járművel előre kell gondolkodni: sokszor öt-hat autónyi távolságot fel kell tudnod mérni, hogy ki mit fog csinálni. Idővel azt veszed majd észre magadon, hogy hamarabb tudni fogod, hogy XY jobbra/balra kanyarodik, mint saját magában tudatosulna. Mindezt az előzetes mozgásából és viselkedéséből ismerheted fel.
Ha szerencséd van, még akár 4-5’000 kilométert is belecsavarhatsz a gépedbe idén. Azt viszont vedd figyelembe, hogy a vezetői rutinod gyarapszik, de a tapadás és az útviszonyok romlanak. Ne bízd el magad, mert amit kellő rutinnak érzel, az bizony még vajmi kevés! Kezded megszokni a gépet, már fülre váltasz fel és vissza, de ez a tanulás sosem ér véget.
Mivel az alap járművezető képzés finoman fogalmazva nem kielégítő, ezért mindenképpen érdemes a jogsi után profiktól tanulni. Számos vezetéstechnikai tréning létezik hazánkban – van köztük ingyenes esemény is. Lehetőségeinkhez mérten, próbáljunk meg minél több képzésen részt venni. Fontos, hogy hozzáértő szemek figyeljenek a gyakorlás során, akik képesek személyre szabottan kielemezni a hibáinkat és kijavítani azokat. Olyan technikákat sajátíthatunk el és olyan tippeket kaphatunk, amelyek a hosszú és gondtalan motorozást garantálják. Ezek olyan többszintű képzések, amelyeket nem csak kezdőként érdemes végigcsinálni. Sok éves tapasztalattal rendelkező motorosok is tanulhatnak újat, amelyet eddig rosszul csináltak. Sőt, ha kezdőként gurulsz el egy képzésre, még az instruktornak is szerzel egy jó napot. Sokkal egyszerűbb megtanítani a helyes technikát a friss húsnak, mint az évek alatt hibásan rögzült, konok motorosnak.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »