Hosszú és meleg nyarat tudhatunk magunk mögött. Bizonyára rengetegen szereztetek jogosítványt motorra, hiszen a tartós jó idő kedvezett a gyors és gördülékeny tanulásnak. Kezedben a kártya, indulnál motorozni, hiszen már teljes értékű tagja vagy a közlekedésnek. Megtanultál motorozni. Megtanultál? Biztos vagy benne? Ne bízd el magad, a jogsiszerzés csak az első lépés ahhoz, hogy elkezdhesd igazán tanulni a motorozást. Mert ez egy örökké tartó folyamat – ha szerencséd volt és jó suliba jártál, jó oktatót kaptál, akkor legalább az alapok helyesen rögzültek. Ez sajnos sokaknak nem adatik meg – most nem térek ki jobban a mai oktatás alacsony színvonalára. A lényeg, hogy alaposan kösd fel a gatyád, mert a forgalom nem játék! Nézzük, melyek azok a hibák, amelyeket kezdőként a leggyakrabban elkövethetsz!
Igaz, alig pár hónapja tettél sikeres vizsgát, de emlékezz vissza! Csont nélkül sikerült, vagy volt néhány hibapontod és éppen csak átcsusszantál? Gondolj bele: a monitor előtt volt kereken egy perced a szituáció helyes felismerésére és megoldására, de nem jött össze? Persze, a sikeres vizsgához elég volt ennyi hibapont – még belefért, igaz? A való élet ennél kiábrándítóbb és szemetebb. Alig pár pillanatod van csak dönteni, és rossz válasz esetén te húzod a rövidebbet. Éppen ezért, elengedhetetlen a közlekedési szabályok magabiztos ismerete és magának a közlekedés logikájának a megértése. Mert szép dolog a KRESZ vizsgára mind a tízezer kérdést bemagolni, de az életben végtelen számú szituáció létezik. És az nem válasz, hogy “de a vizsgán nem is volt ilyen kérdés”.
Számtalan rutinosnak gondolt, öreg motorost látok, akik valami rettenet mód ülnek a motorjuk nyergében. Tudom, nehéz úgy jól ülni, ha előtte senki nem magyarázta el, nem mutatta meg az oktató, mert valójában gőze sem volt erről neki sem. Sokan úgy kalimpálnak a lábaikkal elinduláskor/megálláskor, mint a két éves Pistike a kedvenc futóbiciklijén. Akkor sem jobb a helyzet, ha már a lábtartón van a lábfej – a talppárna helyett a boka vonalánál vagy a saroknál pihentetik a lábukat.
E mellé jön az egész testre jellemző görcsös, görnyedt tartás (látszik rajtuk, hogy küzdenek a “nagy motorral”). Közben a felső testük egész súlyával a kormányra nehezednek – ez gátolja a könnyed irányítást és egy erőteljes fékezésnél saját maguk alól tolják ki a motor elejét, ha véletlenül blokkol az első kerék. Ne feledd, csak lazán, érezd a gépet, mozdulj vele együtt, mintha táncolnál! Legyen összehangolt és átgondolt a mozgásod!
Egy átlagos, kipihent vezető reakcióideje nagyjából egy másodperc. Ennyi idő telik el az észlelés és a tényleges cselekvés között. Tudom, múltkor mérted egy csoda applikációval, neked csak négy tized másodperc volt. Azt azért vedd számításba, hogy ott nem váratlanul ért az inger, már készültél rá. A közlekedés során számos tényező vonhatja el a figyelmünket, és bizony alapból szétszórtak is lehetünk. A reakcióidőd nem állandó – van, hogy jobb, de van, hogy rosszabb. Gondolj bele, fékez az előtted lévő autó, egy másodperc eltelik, amíg úgy robog a motor alattad, hogy nem történik semmi.
Aztán elkezdesz fékezni, de ez nem elég, mert újabb pillanatok és súlyos méterek alatt észleled, hogy egy sima lassítás helyett bizony intenzíven lassul előtted az autó, mert például megállt az egész menetoszlop egy öt vagy hat autóval előrébb lévő gyalogátkelőhelynél. Túlzottnak tűnhet, de érdemes legalább két másodpercre lemaradni az előtted haladótól. Főleg úgy, hogy még friss a jogsi és fogadni mernék, hogy nem tanultad a vészfékezést. Nem, a rutinfeladatok között szereplő intenzív fékezés közel sem vészfékezés.
A második oldalon folytatjuk, jönnek még tipikus kezdőként elkövetett hibák – és azok megoldásai is. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »