Abban már a múlt évben is konszenzusra jutottunk, hogy az elektromos motorok léteznek, és egyre jobban az életünk részei lesznek. Persze azért még ne temessük a benzinszagú csodáinkat. Egyelőre még csak ott tartunk, hogy az autók frontján is kevesen vannak azok a járművek, amiket nem megtankolunk, hanem feltöltünk. Ráadásul inkább csak a tehetős réteg számára elérhetőek ezek a masinák, és sok szakember arról beszél, hogy az elterjedésük nem fog egyik napról a másikra megtörténni. Idő kell, méghozzá talán több, mint amennyire a legtöbben gondolunánk. Motorok terén pedig talán még hátramaradottabb a helyzet, hiszen az elhelyezhető akkuk mérete miatt ez egy egészen más műfaj, de talán a legtöbben már láttunk elektromos krosszmotort, ha máshol nem is, legalább egy videóban.
Az viszont eddig eszembe sem jutott, hogy a műfaj egyik úttörője, az i3-ból származó akkupakkot használó BMW C Evolution már arra is megérett, hogy egy olyan épített motort faragjanak belőle, amit leginkább Batman alatt, vagy valami posztapokaliptikus sci-fi játékban, vagy filmben tudtam volna csak elképzelni eddig. Na de valahol itt is akad a különbség a laptopja előtt okosságokat összehadováló újságíró és az egészen másfajta értéket teremtő motorépítő között, hiszen utóbbi meglátja a lehetőséget egy olyan gépben, amire a legtöbben csak utólag tudunk bólogatni, hogy ha jól megnézzük a formákat, akkor végtére akár még adta is magát a dolog.
E-LisaBad a motor becsületes neve. Erre semmilyen komoly mentséggel nem tudott előállni az építő Rolf Reick azon kívül, hogy őrült, és a név az ő szeretett nagymamáját kívánja megidézni. Arra vonatkozóan, hogy az imént említett szeretett nagymama hogyan jutott eszébe valamiről, ami inkább egy F-117 Nighthawkra emlékeztető formákkal bír, az rejtély.
A lopakodóra hajazó mattfekete fejidom persze elvonja az ember figyelmét, de ha megfelelő idő elteltével képesek vagyunk levenni róla a szemünket, akkor kisejlik C Evolution szerkezete. Az a nyers váz, amit a BMW az elektromos platformjaihoz fejlesztett.
A motor egész kiállása megváltozott, ha jól megnézzük egészen más üléspozíciót kapott. Az eddigi robogós tartás helyett itt bizony egy hátracsapott lábú, hasalós vezetést igénylő vas van a szemünk előtt. Csutkakormánnyal, ahogy azt az illem megkívánja.
A pozíció nem csak jellegét tekintve változott meg, hanem lejjebb is került. A hátsó rugókat úgy ahogy van eltávolították. Kapott helyette egy egykarú lengővillát, ami igazán jól áll neki. A jó tapadás érdekében pedig az új kerekeire verseny slick gumikat raktak, hogy az elektromos motor által nyújtott, azonnal megjelenő nyomaték ne vesszék kárba. A C Evolution nagyját viszont meghagyták olyannak, ahogyan kijött a gyárból. Pont eléggé kuriózum lett ez így is.
Az épített motor egy művészeti alkotás. Ennek megfelelően valakinek tetszik, valakinek pedig nem. Egy tanulságot azonban hordoz a Krautmotors elektromos disztópiaszökevénye. Nem kell lerágni a körmünket azért, mert egyszer eljön az a pillanat, hogy nyugdíjba kell küldenünk a benzinmotoros gépeinket. Lesznek persze majd élmény nélküli közlekedő dobozaink. De az embernek alapvető igénye van arra, hogy a száguldó paripáiban meglegyen a bugi. És ez a motor megmutatja, hogy ez egy lehetésges dolog, és egy izgalmas és érdekes világ vár ránk a jövőben, aminek a szerencsés úttörői és formálói lehetünk.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »