Engedjétek meg, hogy bemutassak nektek egy fickót, aki Amerikában motoros újságíróként dolgozik. Ő Jason Marker, és odavan a furcsaságokért. Célja, hogy a motorkerékpárok olyan szegmensét mutassa be, amely nagyon szűk piaci célközönséggel rendelkezik. Szóba jöhet nála egy kultusz motor vagy bármi, amit különlegesnek vél. Mint például az Indian Papoose. S hogy miért csinálja ezt Jason? Mert szereti a furcsa dolgokat: történeteket, ételeket, zenét, autókat, és különösen a furcsa motorkerékpárokat.
Az első cikkében olyan csodákról olvashatunk, amelyek még az “őskorból” származnak. Azokból az időkből, amikor a motort nem a szalonból vittük haza, hanem postán kellett megrendelni. Amikor még a Sears vagy a Montgomery-Ward karácsonyi katalógusából lehetett kiválasztani a hőn vágyott kétkerekűt. Amikor a milwaukee-i barátai eladták az olasz csicsás kis jelvényeket Harley-Davidson jelvényekként. Ezt úgy nevezik: Indian Papooose. (Habár én az Indian Papoose szó etimológiájára és jelentésére mást találtam. Mint például egy indián gyermek, de használták a terhesség örömteli időszakának kifejezésére is. Az indiánok gyerekbölcsőjét is így hívták, amelyet a babák szállíthatóságának megkönnyítésére a hátukon hordtak.
A második világháború idején született Angliában, amelyet az Excelsior Motor Vállalat dobott piacra. Különlegessége, hogy összehajtható volt, így repülőn könnyen szállíthatta a királyi hadsereg. 3’641 apró kétkerekűt építettek számukra, s jellemzően a britek első és hatodik légi ereje használta. Legnevezetesebb bevetésük az Operation Market Garden volt Ducth városában.
A háború után a hadseregnek már nem volt szüksége a kis Welbike-okra, így kiárusították a fennmaradó készleteket. A legtöbbjük az USA-ba került. Ezek a járgányok nem voltak felszerelve se világítással, se első fékkel, ezért abszolút nem voltak alkalmasak a közúti közlekedésre. Így hát leginkább a farmerek vették meg, hogy földjeiken off-roadozhassanak.
Amíg az amerikaiak vidéken hasznosították a háborús fölösleget, a Welbike tervezője, Lt. Col. John Dolphin azon munkálkodott, hogy egy civil-barát gépet hozzon létre. Ennek eredményeként született meg Corgi.
Rövid tervezési és tesztelési időszak után 1947-ben megkezdődött a Corgi robogók gyártása. Több mint 27’000 darabot adtak el belőle! A kis scootereket a Corgi Motorcycle Company Ltd. építette. Ezek már civileknek szánt, erősebb és nehezebb vázú mocik voltak, mint felmenőik. A vázon helyezték el a tankot, valamint felszerelték első és hátsó fékkel is. Piacra dobtak belőle kettő olyan típust is, amely oldalkocsival rendelkezett. 1947-ben az USA-ban is elterjedtek ezek a kis cirkálók.
Az Indian Papoose 1947-ben látta meg a napvilágot. Nem történt más, mint hogy az Mk. I Corgi változatát látták el Indian emblémával. Az embléma gyártása Brockhouse-ban történt, amely akkoriban a Corgi és az Indian közös tulajdonában lévő cég volt. A mini Papoose-nak ugyanaz a 98 köbcentiméteres, két ütemű berúgós Excelsior Spryt motorja volt, akárcsak a Corginak. Ezen felül kapott első és hátsó világítást, hogy közútra is használható legyen. Csúcssebessége 48 kilométer/óra volt és egy teli tankkal 193 kilométert tudtak megtenni vele. Az összes gyártott Papoose-t bordó alapon arany színű Indian logóval látták el a tankon és a kormányon.
Annak ellenére, hogy 30’000-et gyártottak belőle, manapság már elég ritka. Többnyire a farmokon használták és ha lejárt az élettartamuk, hamar megváltak tőlük tulajdonosaik. Ahogy ez a kultusz gépek körében lenni szokott, most van egy aktív Papoose tulajdonosok klubja az interneten, akik arról vitáznak, hogyan lehetne többet kihozni ebből a járgányból. További információt ezen az oldalon érhettek el, zárszóként pedig nézzünk meg egy videót egy működő kis Indianról.
Őszintén, ki ne akarna egy ilyen aranyos kis két ütemű motort a garázsába?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »