Motorozni, hosszú túrákra indulni mégis csak nyáron a legjobb. De ki szeret ilyenkor belerohadni a ruhájába? Senki. A megoldást persze régen kitalálták: a hálós cordura cuccok tökéletesek a kánikulában – viszont a hűvös reggeleken és esős időben (ami ilyenkor sem zárható ki) nem igazán jók. A magam kis pályafutása során évekkel ezelőtt kitaláltam a megoldást: jól szellőző nyári cuccot kombinálva megfelelő aláöltözőkkel és esőruhával meglepően változatos időjárási viszonyok között lehet komfortosan motorozni. Az Alpinestars mérnökei kicsit igényesebben oldották meg ugyanezt. Az Amok Air Drystar kabát – és a hozzá tartozó nadrág – hálós külseje alatt két további belső réteg található. Nézzük, mit tud a gyakorlatban!
A három réteg hasonlóan épül fel, mint a zárt motoros túraruháknál az megszokott. A külső cordura alatt található egy Drystar vízálló belső, amelynek a motoros felőli oldalán még egy thermo bélés is beépítésre került. A külső részen azonban itt nem kellett elhelyezni a mérnököknek mindenféle kétséges értékű szellőző nyílásokat. Hiszen a menetszél által legjobban elért részek hálós anyagból vannak – vagyis ezeken mindig átsüvít a levegő.
A dzseki azonban variálhatóság terén is a maximumra tör. Nem csak az alapvető beépítési sorrendben helyezhetjük ugyanis be a béléseket, hanem bárhogy, ahogy kedvünk tartja. Mehetünk úgy is, hogy csak a vízálló réteg van bent, de úgy is, hogy éppen ezt hagyjuk a dobozban, és a meleg réteget pattintjuk be a kabátba. No meg értelemszerűen ki is vehetjük mind a kettőt. Összességében tehát négyféle felső ruhát kapunk egyben. Sőt, hatot! A Drystar belső kivéve ugyanis teljes értékű esti ruhadarabként viselhető – akár thermobéléssel együtt, akár anélkül. Így mentesülünk az esőruha cipelésétől, de még a túra esti vagy éppen városnézegetős részeihez sem kell külön holmikat vinni magunkkal. A nagy kérdés persze az, mennyire viselhető mindez jól motorozás közben.
A menetpróbára ennek megfelelően egy nem túl meleg tavaszi reggelt választottunk. Azt ugyanis nincs túl sok értelme hosszasan elemezgetni, mennyire jó a hálós cucc 35 fokban – mindenki, aki próbált már ilyet, tudja hogy jó. De hogy tizenpár celsiusban motorozva szétfagy-e az ember a nyeregben a hálós kabát belsejébe helyezett bélésekkel vagy sem, az már érdekesebb kérdés. A jó hír az, hogy nem. A konklúzió a videóban hallható: az Alpinestars Amok becslésem szerint 5 foktól akármilyen kánikuláig és bármilyen időjárás esetén kellő komfortot garantál.
További nagyon kellemes meglepetés volt, hogy valamennyi variációs lehetőség teljesen más eredményt nyújtott. Amikor minden bélés bent volt, a kabát viselési komfortja egy normális cordura motoros dzsekiéhez volt hasonlatos. Vagyis a Drystar bélés szélállósága elegendőnek tűnt ahhoz, hogy a hálós külső réteg szellősségének ilyenkor negatív hatását kivédekezze. Igazán téli körülmények esetén valószínűleg már nem lenne elég így a cucc – de legyünk őszinték: a többség igazi téli körülmények esetén már pont nem fog motorozni.
A meleg belső réteg eltávolítása után a menetszél még mindig nem éri az ember bőrét, de sokkal hűvösebbé válik az egész ruhadarab. Van az a hőmérsékleti tartomány, amikor ez lesz a jó választás – de meleg ám csapadékos időben is így lesz a jó. Aztán nagyon kellemes meglepetésemre a kiszerelt membrán helyére rögzített meleg réteg megint egy új világot nyitott meg: kellemesebb a hőkomfort a bőrön, mégis kevésbé füllesztő. Sok nyári túrán jellemző hűvös reggeli órán ez lényegesen jobb lesz majd, mint ha csak a Drystar van bent – valljuk meg őszintén, amikor a vízzáró anyag ér a bőrünkhöz, az kicsit izzasztó érzetet ad. Végezetül ott van a sima hálós kabátként viselés, amely semmi újat nem nyújt: az Amok ekkor szellőzik mint a veszedelem. Igazi kánikulai cucc lesz belőle – olyan, amilyenné egy kicipzározott szellőzőzsebű zárt kabát soha nem válik majd.
A második oldalon az Amok egyéb fontos tudományai mellett olvashatsz a hozzá való nadrágról is. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »