Az autóknál teljesen bevett dolog, hogy a visszafelé forgó kormánykerék kikapcsolja az irányjelzőt. Nincs olyan bóvli négykerekű, amely ezt ne tudná. A motorok világában a dolog egyáltalán nem magától értetődő. A BMW ugyan régóta épít kétkerekű járműveibe is olyan rendszert, amely az ABS jeladóról vett információ alapján párszáz métert megtéve megszünteti a sárga villogást. A Harley-Davidson rendszere eggyel fejlettebb: ott nem csak a megtett táv, hanem a megdöntött, majd újra egyenesbe kerülő motor (illetve egy higanyos kapcsoló) is megteszi ugyanezt. A többi márka azonban a vezetőre bízza az index kikapcsolását. Pedig a dolog sokkal komolyabb veszélyt rejt magában, mint hinnénk!
Gondolj bele: általában egy-egy motoros túrán az előtted vagy mögötted haladó milyen gyakran gurul hosszasan sárgán villogó irányjelzővel? Ilyenkor mi egyezményesen az ütemesen összeérintett hüvelyk- és mutatóujjainkkal hívjuk fel egymás figyelmét: “Pajtás, kapcsold ki!” – csakhogy a dolog valóban potenciális öngyilkosság. Amennyiben ugyanis az index még mondjuk jobbra villog a következő keresztutcánál, az onnan érkező autós joggal hiheti, hogy te le fogsz kanyarodni. Amire jól el is fog indulni – és nem kell túl nagy balszerencse, hogy telibe is verjen téged! Csak az USA területén tavaly kétmillió (!!!) baleset történt a villogva felejtett irányjelző miatt!
Pedig a megoldás roppant egyszerű. Az STS (Smart Turn System) egy apró kis dobozka és néhány kábel, amelyet a legtöbb motorkerékpárra pillanatok alatt lehet telepíteni. Onnantól az irányjelzőt soha nem tudod kint felejteni, ugyanis a rendszer kikapcsolja azt. Ehhez a saját szenzorainak az adatait használja fel, amelyekből háromszázat dolgoz fel minden egyes másodpercben! A legfontosabbak a jármű vibrációja (innen tudja a fordulatszám változását), a gyorsulás (vizsgálja a hossz- és keresztirányút is) és a dőlésszög. Mindezek alapján önállóan képes pontosan meghatározni, mikor fejezted be a kanyarodást, a sávváltást, vagy hagytad el a körforgalmat. A benne futó algoritmusok tehát összetetten, de nagyon megbízhatóan működnek – onnantól, hogy beépítetted, csak kitenned kell az irányjelzőt, visszahúzni soha többet!
Persze nagy kérdés, hogy mindezért mennyit kell leperkálnod. Nos, meglepően nem veszélyes összeget: az STS honlapján megrendelve a cucc ára 149 eurót, vagyis bő 45 ezer forintot kóstál. Ha csak egyszer nem gurul ki eléd egy autó a kint felejtett index miatt – akit esetleg kicsit oldalba is találsz – már garantáltan behozta az árát. De akkor is, ha egyszerűen kényelmesebbé válik a motorozásod!
A gyártó honlapján azt is könnyen ki tudod keresni, hogy a te motorodra illeszthető-e az STS. A legtöbb gépre ugyanis igen – kivéve a BMW és a Ducati újabb típusait. De az előbbiekre minek – bár tegyük hozzá: a kis elektronikai doboz messze biztonságosabb motorozást biztosít a bajorok szériában kínált rendszerénél!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »