A dinamikus hatást keltő képek kulcsa a zársebesség helyes megválasztása. És ki ne szeretne a motorjáról és magáról egy olyan képet, amelyen éppen száguld és ez teljes mértékben érződik is a képen? Ehhez azért elég sok gyakorlás szükséges és a mobilokat itt megint jobb, ha elfelejtjük. Az adott készüléken jó, ha saját magunk tudjuk állítani a zársebességet. Ezt általában az “S” vagy “Tv”‘ üzemmódban lehet megtenni. Fontos tudni, ha nagyon rövid időre állítjuk a zársebességet, akkor nem megfelelő fényviszonyoknál túl sötét lesz a képünk. Megfelelő fényeknél, ügyesen követve a mozgó témát megfagyaszthatjuk úgy a motort, hogy a háttér szépen elmosódik, ezzel visszaadva az állóképen a jármű dinamikáját. Persze ehhez is sokat kell kísérletezni, hogy kitapasztaljuk: az adott helyzetben mit kíván a technika.
Ahhoz, hogy jól alkalmazd a fényeket a fotódon, jó, ha ismered néhány tulajdonságát. A legjobb, ha a természetes fényt tudod a szolgálatodba állítani. Ez a leginkább a reggeli és a késő délutáni órákban használható. Ilyenkor még sokkal lágyabb a fény, mint a tűző napsütéses délidőben és a narancssárgás, vöröses színek különös árnyalatot nyújtanak az elkészült fotónak. Napközben éles a fény-árnyék határvonala, sokkal több részlet kiéghet a képen. A kevés fény sem túl jó, ezért ne félj villanyt vagy vakut használni, azonban itt is vannak dolgok, amelyekre érdemes odafigyelni. A fényes alkatrészeken sok lesz a visszatükröződés, amely nem mindig mutat jól, ezért a vakut állítsuk felfelé és diffúzorral lágyítsuk az erejét. Akkor sincs vége a világnak, ha este van – ilyenkor is remek képeket készíthetünk. A lényeg, hogy használjunk állványt a fotózáshoz és állítsuk a szokásosnál hosszabbra a záridőt. Ha nincs távirányítónk a géphez, amellyel elsüthetjük, akkor érdemes egy néhány másodperces önkioldót alkalmazni, hogy ne mozduljon be a gép akkor, amikor megnyomjuk az exponáló gombot.
Vannak, akik azt mondják, hogy a tökéletes fotót a gomb lenyomásával kell elérni és csak a természetes kép a jó kép. Azonban egy fénykép elkészítése nem mindig ér véget azzal, hogy exponálunk és elsütjük a gépet. Sokszor szükség van digitális utómunkára, hogy a kívánt hatást elérjük. Itt korrigálhatunk rengeteg mindent – változtathatunk a fényerőn, a kontraszt mértékén, élénkíthetjük, fakíthatjuk a színeket, elsötétíthetünk, kiemelhetünk részleteket, változtathatunk a képkivágáson. Vannak olyan előre elkészített szűrők, amelyek nagyban megváltoztatják egy adott kép hangulatát – ezekkel is érdemes játszadozni, hogy a nekünk tetsző hatást elérhessük.
Összegzésül levonhatjuk a következtetést, hogy nem is olyan egyszerű jó képet készíteni. Azonban törekedhetünk rá és a fenti szempontokat szem előtt tartva megközelíthetjük a kívánt végeredményt. Nem születik mindenki profi művésznek, ez természetes. De egy kis odafigyeléssel és tudatos gyakorlással sokkal jobb fotókkal örvendeztethetjük meg az ismerőseinket, követőinket. Érdemes rászánni egy-két másodpercnél többet a képre és előre megálmodni, hogy mit is szeretnénk megmutatni másoknak a művünkön keresztül. Egy rosszul megválasztott szög, egy félbevágott motor, egy belógó szemetes, egy jellegtelen háttér egyenként is képes tönkretenni az amúgy szép motorról készült képet, hát még ha egyszerre sikerül elkövetnünk ezeket a hibákat. Végezetül csak annyit mondunk: törekedjetek a szép és esztétikus képekre, hiszen rengeteg szemet bántó anyag van a világhálón a közösségi oldalaknak hála, ti ne ezt az irányt gyarapítsátok! Készítsetek olyan képeket, amelyeket nyugodt szívvel kiakaszthattok a nappali falára.
Ha van kedvenc fotód, a cikk alá feltöltheted kommentben is, várjuk szeretettel!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »