T. E. Lawrence, angol katona, régész, író és kalandor. A Brit Birodalom alezredese és Fejszál szíriai emír vezérkari főnöke az 1916-18-as arab nemzeti felkelésben. Utóbbiban betöltött szerepe miatt Arábiai Lawrence néven közismert. Romantikus, rejtélyes személyisége, kalandos haditettei és szokatlan életvitele révén számos róla szóló könyv és film hőse lett. Az I. Világháború kitöréséig szinte folyamatosan a Közel-Keleten folytatott ásatásokat. 1914-ben expedícióra indult a Negev-sivatagba, azonban a régészeti expedíció csak álcaként szolgált: a feladat katonai hírszerzés és a sivatag feltérképezése volt a brit hadsereg számára. Az út igazi eredménye egy modern, a vízforrásokat feltüntető katonai térkép lett.
Lawrence többször beutazta és jól ismerte az akkor török fennhatóság alatt álló Közel-Keletet. Tökéletesen beszélt arabul, jól ismerte, sőt fel is vette a sivatagi népek szokásait. A brit férfi rendkívül népszerűvé vált az arabok körében: személyes bátorságával, kitartásával és vakmerő felderítő munkájával számos győzelemhez segítette hozzá a felkelőket. Több, sikeres arábiai akciót vezetett a vasút és állomásai ellen, vonatokat és hidakat robbantott fel, kisebb török erőket semmisített meg. Többször megsebesült, 1917-ben a törökök elfogták és homoszexuálisan bántalmazták, mielőtt megszökhetett volna.
Lawrence esetenként már használt motorkerékpárokat a háborús szolgálat során is. Arábiában például volt egy régi Triumph-ja, ekkor már a légierőnél szolgált. Itt kezdődött a szerelem, egy évvel később vásárolta meg az első Brough-Superior-t. Ezeket akkoriban a motorok Rolls Royce-ainak nevezték: az 1924-től gyártott SS100-asok 160 kilométer/óra sebességre is képesek voltak.
Az arab nemzeti egységből és függetlenségből alig-alig valósult meg valami. Lawrence-t az eseményekben betöltött szerepe miatt az arab világban a mai napig árulónak, rosszhiszemű brit ügynöknek tartják – ismertsége közel sem akkora, mint Nyugaton. Angliába 1928-ban tért vissza, miután hosszas távollétét élénk fantáziájú újságírók újabb kém-expedíciókkal kezdték magyarázni. A légierőnél jól érezte magát, mérnöktisztként hidroplánokkal és nagy sebességű motorcsónakokkal foglalkozott, egy új csónaktípus feltalálása is a nevéhez fűződik.
A háború utáni katonaéveiben a motorkerékpározás vált a hobbijává, nyaktörő sebességgel motorozva többször bejárta egész Angliát, neki voltak a leggyorsabb motorjai az országban. Tulajdonosa volt például egy 1929-es Brough Superior SS-100 motornak is. 1922 és 1935 között több Brough Superior motorkerékpárja is volt, összesen hét darabot (egy SS80-t és hat SS100-ast) gyártott neki kézzel George Brough Nottinghamban. Ezeket Lawrence magasságának megfelelően testre szabták, alacsonyabb nyereggel, ami miatt a tankon is módosítani kellett. Azokban az időkben egy ilyen motor ára (100-180 £) felért egy kisebb ház értékével, vagy egy évi átlagbérrel!!! Lawrence kedvezményes áron jutott a vasakhoz, valószínűleg jó reklámarc volt a gyártónak. A tapasztalataira is kíváncsiak voltak, állítólag a fejlesztésekbe is volt némi beleszólása. Akkoriban ezekkel a motorokkal ő volt az egyetlen, aki több száz mérföldes túrákat tett Angliában. Igaz, még nem nyüzsgött túl nagy a forgalom az utakon, de az utak minősége sem volt hasonlítható a maiakhoz – főleg vidéken.
Arábiai Lawrence 1935. május 19-én, 46 éves korában, pár héttel azután, hogy kilépett a légierőtől, gyanús motorbalesetben vesztette életét közel otthonához az angliai Dorsetben, Bovington és Clouds Hill között. Szokása szerint nagy sebességgel száguldott, és egy szemből felbukkanó fekete autó miatt nem vett észre két bicikliző fiút. Megpróbálta elkerülni az ütközést, de elveszítette uralmát motorja felett és az út melletti árokba csapódott. Az autó nem állt meg, és sohasem találták meg a cserbenhagyót. Hat nap múlva halt meg, azonban eszméletét ez idő alatt már nem nyerte vissza.
Bovingtonban, a híres Tank Múzeumban ki van állítva egy olyan Brough Superior 1150, mint amelyen az utolsó útján lovagolt. Itt a közelben, a bovingtoni tábori kórházban halt bele sérüléseibe. Érdekesség, hogy a háborús hős szerencsétlensége sarkallta arra Hugh Cairns idegsebészt, hogy megtervezze az első bukósisakot.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »