A motoros balesetek nem feltétlenül gyakoribbak, mint az egyéb gépjármű-balesetek, mégis sokkolóbbak, és sokszor súlyos kimenetelűek vagy halálosak. Számos tanulmány és felmérés foglalkozik a témával. Íme néhány érdekes tény és statisztika a motorkerékpár balesetekkel kapcsolatban.
1. Körülbelül háromnegyedét teszi ki a motorkerékpár baleseteknek, amikor a motoros másik járművel ütközik, leggyakrabban személygépkocsival.
2. A balesetek egynegyed részében a motorkerékpár valamilyen rögzített objektummal ütközik a környezetében (például szalagkorlát, fa).
3. A jármű meghibásodása kevesebb mint 3 százalékban okozója a motorkerékpár baleseteknek, és ezek közül is túlnyomórészt a defektek miatt irányíthatatlanná vált motorokról van szó. Ezen kívül az elhanyagolt műszaki állapot, a nem megfelelő karbantartás okolható még.
4. A más résztvevő jármű nélküli baleseteknek körülbelül 2/3 része a motoros hibája, jellemzően vezetéstechnikai okokból következnek be. Leggyakrabban csúszós útviszonyok miatti, vagy kanyarodás közbeni sebesség rossz megválasztásakor.
5. Az úttest hibák (gödrök, kátyúk, stb.) miatt bekövetkező motorbalesetek csak mintegy 2 százalékát teszik ki az összes motorkerékpár baleseteknek. Az úttesten állatokkal való ütközés (mint kutya vagy vadállatok) csak körülbelül 1 százaléka az összes baleseteknek.
6. A több járműves balesetek 2/3 részében a másik jármű nem adja meg az elsőbbséget a vétlen motorkerékpárosnak.
1. A rosszindulat, szándékosan ellenséges fellépés egy autós részéről igen ritkán oka egy balesetnek. A leggyakoribb baleseti szituáció, amikor az egyenesen haladó motoros előtt a szemből közlekedő autós balra befordul.
2. A kereszteződések a legvalószínűbb helyei a motorbaleseteknek, amikor a többi jármű megsérti a motorkerékpáros elsőbbséghez való jogát, és gyakran ok az autós szabálytalan sávváltása is.
3. 98 százalékban a motorkerékpár baleseteknek nincs köze az időjáráshoz.
4. A legtöbb motoros baleset rövid utazás során következik be. Ilyen lehet a vásárlás, ügyintézés, barátokkal való találkozás, vagy közös program. A baj általában az elindulás után rövid időn belül megtörténik.
5. Az ütközés következtében kifolyó üzemanyag 62 százalékban jellemző a motorkerékpár balesetekre. Emiatt az ütközés utáni fázisban rendkívül nagy a tűzveszély, amely nincs jelen más típusú gépjármű baleseteknél.
6. A motorkerékpárosok 16 és 24 éves életkor között jelentősen felülreprezentáltak, míg 30 és 50 éves kor között jelentősen alulreprezentáltak a baleseti statisztikákban. A legtöbb balesetben érintett motorkerékpár vezető férfi (96 %), a nők pedig főként utasként szerepelnek a baleseti adatokban.
7. A motorkerékpárosok balesetek elszenvedői 92 százalékban friss jogosítványosok. A motoros képzéseken való részvétel és a szerzett tapasztalat egyértelműen csökkentik a baleseti kockázatot. Több mint fele a a balesetek résztvevőinek kevesebb mint 5 hónap tapasztalattal vezet, de túlnyomó részt 3 év utcai tapasztalat alattiak.
8. Egy tipikus baleseti szituációban a motorosnak kevesebb mint 2 másodperce van elkerülni az ütközést.
9. A statisztikákban nem jellemzőek az utassal történő balesetek.
10. A motorkerékpárok színe, a felszerelt idomok és szélvédők nem befolyásolják a baleseteket.
11. A vezetői engedély nélkül, vagy visszavont engedéllyel balesetben részt vevő motorosok száma nagy.
12. Az átalakított, módosított motorkerékpárok, mint például cafe-racerek, nagyon jelentősen felülreprezentáltak a balesetekben.
A második oldalon megtudod, mi a megelőzés legjobb módja, illetve hogy milyen sérülések fenyegetnek leginkább. Lapozz!
Ezt olvastad már?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »