Minden bizonnyal nem véletlen a német Kumpan cég névválasztása, ami németül és svédül egyaránt havert jelent. A Nyugat-Európában már sikerrel tesztelt és forgalmazott elektromos járművei ugyanis környezetbarát megoldást jelentenek a munkába járásra, városi közlekedésre.
A Kumpan robogói, az olaszosan elegáns 1954, és a nőiesebb 1953 fantázianevű modellek az ötven köbcentis kategóriának felelnek meg. Ugyanazok a jogszabályok vonatkoznak rájuk, így vezethetők segédmotoros és B kategóriás jogosítvánnyal is. Bár a motor képes lenne nagyobb végsebesség elérésére is, a kategóriának megfelelően 45 kilométer/órára van korlátozva.
Miért jobb egy ilyen elektromos robogó egy hagyományos belsőégésű motoros társánál? A környezettudatosság egyre több embernek fontos szempont. Jó dolog zéró káros anyag kibocsátás mellett hangtalanul átsuhanni a városon. A motorosok többségét azonban talán még jobban érdekli az elindulástól rendelkezésre álló maximális nyomaték. Amíg nem próbáltál valamilyen elektromos járművet, addig nehéz elképzelni: milyen lendülettel tud megindulni akár egy ilyen kis kétkerekű is.
A robogó alapvetően költséghatékony módja a közlekedésnek. Egy megfelelően beállított és karbantartott ötvenes kétütemű gép 3 liter körül fogyaszt százon. Ez mai árakon számolva keverék olajjal együtt 1’300 forintot jelent. A Kumpan azonban új szintre emeli a spórolást. Az akkumulátorok feltöltése töredékébe kerül annak az összegnek, amit a benzinkúton hagyunk. A száz kilométer megtételéhez szükséges töltés az ELMÜ lakossági áraival kalkulálva kevesebb, mint 100 forintra (!) jön ki. Ez 10’000 kilométer során hozzávetőleg 120’000 forinttal kerül kevesebbe!
Amennyiben a munkahelyeden is rá tudod csatlakoztatni a hálózatra a robogót, felesleges is a számolgatás – szinte ingyen közlekedhetsz. A tankolás mellett a fenntartás költségei is jóval alacsonyabbak. Míg egy hagyományos robogó esetén folyamatos kiadást jelent a motor szervizelése (olajcsere, légszűrő, a szekunder hajtás elemeinek cseréje), addig az 1953 és 1954 elektromos motorjai gyakorlatilag gondozás-mentesek. Így egyedül a fékekre és a csapágyakra kell figyelni.
Költséghatékonysága miatt a robogók ideálisak lehetnek a futárcégeknek is. A gyártó rájuk gondolva kínál az 1954L modellhez csomagszállításra alkalmas dobozt is több méretben. Sőt, akár kimondottan ételszállításra is alkalmas lehet – utólagos barkácsolás nélkül!
Az elektromos hajtásról és különösen az akkumulátorokról sok tévhit terjeng – így nem csoda, hogy sokan tartanak ettől a technológiától. A mai akksik az autók esetében valóban korlátozott hatótávot biztosítanak, egy 50-es robogóval viszont senki nem utazik napi több száz kilométert. A Kumpan mopedjeit egy 1’479 Wh kapacitású, kivehető lítium-ion akkumulátorral szerelik, amely a gyártó állítása szerint kiszolgálja a jármű élettartamát.
Egy töltéssel 50 kilométer tehető meg, ami a városi közlekedésre a legtöbb esetben elég. Amennyiben mégis kevés lenne, a motor ülés alatti tároló rekeszében további két telep csatlakoztatásához van kialakítva hely. A külön megvásárolható akksikkal a maximális hatótáv pedig akár 150 kilométerre növelhető!
A második oldalon olvashatsz az elektromos rollerről (jópofa ám!) és találsz további képeket a robogókról. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »